Банкеръ Weekly

Съдби

БОРИСЛАВ ИВАНЧЕВ: НА ИДОЛИТЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПЛАЩА

В края на март шефовете на българските фирми - представители на петте най-големи музикални компании в света, забъркаха скандал с директора на БНТ Кирил Гоцев. Браншовата им организация ПРОФОН обвини медията, че пиратства музиката от техните каталози и близо две години отказва да плати правата на изпълнителите и техните издатели. В отговор Гоцев предложи 200 000 лева за текущата година, но лицензиантите намекнаха, че офертата е ниска и ще бъде отхвърлена. Със сигурност войната ще се разпали отново в близките седмици и месеци. С течение на годините БНТ явно свикна да ползва нашите видеоклипове, без да плаща, но е време да се сложи край на тази практика - заяви Борислав Иванчев, управител на музикална компания Авеню Продакшън и представител на гиганта Би Ем Джи (BMG) за страната. - Най-смешното е, че ръководството на телевизията се опита да ни представи като жадни кръвопийци, които едва ли не смучат от нейната плът. Същото внушение е удобно и за други хора, на които също предстои да уредят взаимоотношенията си с ПРОФОН. Говоря за собственици на магазини, барове, дискотеки, хотели и т.н. Всички те търсят нашата музика, привличат с нея клиенти, искат те да се чувстват добре, бизнесът да върви. Но гледат недоволно, когато ги подканим да спазват Закона за авторското право и сродните права и да платят за публичното пускане на един или друг изпълнител. Обичат музиката, но не си задават въпроса как се създава тя. Чува се и друга инсинуация - привлечените пари ще бъдат прибрани от пет човека и няма да стигнат до изпълнителите. Това е лъжа - отчисления се правят дори за нищожния процент музиканти и продуценти, които не членуват в ПРОФОН. С петте си лева хората просто подкрепят своите идоли. Това е нещо напълно естествено. Тридесет и шест годишният Иванчев е дипломиран икономист. Роден е в София, а родителите му са лекари. Семеен е и има дъщеря. Съпругата му Нели е шеф на отдела за връзки с обществеността във фармацевтичната компания Балканфарма. За Иванчев може да се каже, че има поглед върху музикалния бизнес не само като продуцент, но и като музикант и изпълнител. Той е част от мъжкия дует Авеню, чиито парчета бяха добре познати през 90-те години. Неговият партньор в групата Захари Соколов-Заки е вторият съдружник в Авеню Продакшън. Двамата се познават от деца. Първите им парчета се появяват още в края на 80-те години, а през 90-те години излизат и трите албума на дуета.Не е за вярване, но бившите съученици са и делови партньори повече от 12 години. По света изпълнителите живеят изключително от продажби - продължава по темата Иванчев. - И част от парите им идват точно от институции от типа на БНТ, които са ползватели на музиката им. Техните живи изпълнения са рядкост и се очакват като истинско събитие. Тук продажбите са сравнително малки, отчисленията - още по-малки. За съжаление в България пирамидата е обърната. Артистите са принудени да пеят в клубове. Там те престават да бъдат звезди, всеки може да ги почерпи или просто да си поговори с тях. В клубовете се развива и един друг дефект. Там ги принуждават да пеят кавърверсии на световни хитове, а това неусетно убива креативността и те кара да копираш. Затова е войната да научим обществото, че ако обича музиката, трябва да плаща за нея. През 1989 г. днешните съдружници Иванчев и Соколов започват работа във фирма Мега София, която принадлежи на известния през социализма певец Петър Чернев и съпругата му Дора. Мега София е първият български лицензиант на Би Ем Джи. В зората на демокрацията семейство Черневи издава на плочи пет от заглавията в каталога на Би Ем Джи, сред които I'm your baby tonight на Уитни Хюстън и албумите на Том Джоунс, Дийп Пърпъл и др. Чернев праща Иванчев на обучение във офиса на Би Ем Джи в Будапеща и Прага. След това младежът живее два месеца и във Варшава със задачата да помогне в откриването на полския клон на компанията.През 1991 г. Боби и Заки основават първата си фирма - Арсис консълтантс. Иванчев току-що е завършил МИО в Икономическия институт в София, а Заки се е дипломирал като юрист. Арсис консълтантс наследява договора на Чернев с Би Ем Джи и я представлява до 1994 година. Междувременно с приемане на Закона за авторското право и сродните права през 1993 г. Арсис консълтантс се ориентира към работа с международни институции, занимаващи се с интелектуална собственост.През лятото на миналата година централата на Би Ем Джи отново предлага на двамата да подпишат договор за разпространение. Не се решихме лесно - признава Иванчев. - В България лиценз се изпълнява изключително трудно, защото е свързан с плащане на шестцифрени суми и с много други задължения. Нашите предшественици изпитаха трудностите на гърба си, макар че свършиха добра работа и успяха да пуснат на пазара около 400 чуждестранни албума. По-позната и любопитна е продуцентската и издателската дейност на втората им компания - Авеню продакшънс. Според Иванчев, идеята за нея се ражда около издаването на втория албум на дуета през 1997 година. Сключихме договор за издаването на албума ни с Ара аудиовидео, но решихме да си запазим продуцентските права по звукозаписа - спомня си Иванчев. - Намеренията ни бяха издателите само да ни разпространяват, а продуцирането да се поеме от новата ни фирма. Така се роди Авеню продакшънс.Скоро компанията започва работа с още един изпълнител, и то какъв - Мариус Куркински. Постепенно списъкът с откритията на Боби и Заки се разширява и през тази година включва 15 имена. Сред тях са Уикеда, Стейн, Сленг, Белослава. Никога не подписваме договор с някой, който не ни допада или не разбираме музиката му - пояснява Иванчев. - Не ми е ясно кой бас или кой алт е най-добър и затова не издаваме класика. Няма и точна система, по която решаваме колко да вложим в даден проект. Шу-шу на Мариус глътна около 20 000 долара. Не може със сигурност да се прогнозира кой проект ще се окаже икономически успешен и ще възвърне вложените средства. Едно е сигурно - попалбум не може да продаде, засега, повече от 50 000 копия. Подобни тиражи са по силите на фолка - преди, и на рапа - сега. Нормално е за продуцирането на поп- или рокалбум да бъдат изхарчени между осем и десет хиляди долара, с които да се осигурят добри текстописци, аранжори, да се направи добър звук в добро студио, да се оформи дизайнът на албума, да се осигурят средства за производство на носители и накрая да се филмира видеоклип. Напоследък в клипове започнаха да се влагат все повече и повече пари. Вече нищо не може да направи с по-малко от 1200 долара. Ако нещата се правят професионално и не се пести от нищо, между 15 000 и 20 000 продадени броя стигат проектът да излезе на печалба. Неотдавна се заговори за скандала между Авеню Продакшън и една от най-известните банди в каталога й - Уикеда. Групата отказа да свири на концерт заради малък технически дефект и напусна зала, препълнена от хиляди деца. От Авеню продакшънс съобщиха, че ще накажат своеволието на звездите. По-късно се заговори, че разривът е пълен и известните изпълнители на ска-музика ще си търсят нов издател.Иванчев признава, че големият му проблем всъщност са изпълнителите. Според него при 99% от тях звездоманията започва още с първия успех. Затова вече задължително включва в договорите специална клауза, че музикантът има право да иска нов албум едва тогава, когато са се възвърнали средствата от предишния. Иначе е просто невъзможно - разказва продуцентът. - Звездният синдром действа бързо и повсеместно. След като един изпълнител направи два хита, той става популярен, започват да го търсят за клубни изяви. Излизат първият му албум и първият му видеоклип, а след месец той напира да се прави втори сингъл, втори клип, след още известно време ситуацията се потретя. Често пъти съм чувал, че не мога да съществувам без еди-коя си звезда, защото той е в основата на всичко. Истината е малко по-различна - както не мога аз, така не може и той. Звездата няма да е звезда, ако сам финансира албума си, ако сам обикаля радиа и телевизии и носи клиповете и синглите си, урежда интервюта и т.н. Мнозина не оценяват детайлите и отдават успехите си само на своята работа.Шефът на Авеню продакшънс е против това изпълнителите да приемат всяка покана за интервю или снимки. Според него непрекъснатият стремеж на част от музикантите да присъстват в медийното пространство ги прави противни на публиката. Какво прави един певец например на корицата на списание за автомобили - пита се той. - Задоволява собствената си жажда за слава, но вреди на имиджа си. В това отношение много харесвам работата на колегите от Българска музикална компания по отношение на дует Каризма. Явно там дисциплината е на по-високо ниво и това ще свърши работа много скоро. Около Каризма се създава своеобразен глад за информация, който ще се окаже свръхполезен след излизането на дебютния им албум.

Четете още

Банкеръ Weekly

Милиони в сметките на синдиците на КТБ

А колко се излезли знаят само синдиците и Фонда за гарантиране на влоговете
... Още »
Банкеръ Weekly
тренд

Банковите служители бягат при фирмите

Най-високо платеният сектор вече се срина до третото място. Още »
Банкеръ Weekly

Кварталът на абсурдите

В него няма тротоари, зелени площи, улично осветление, детски градини, училища... но данъците са най-високите в цяла София, а цените на имотите са космически. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във