Банкеръ Weekly

Съдби

Божидар Колев: ХИПЕРМАРКЕТИТЕ ПРОМЕНИХА НАВИЦИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ

Световното първенство по футбол донесе вълнения не само на запалянковците, но и на спонсорите. Сред българите, присъствали на живо на финалния мач в японския град Нигата, бе и търговският директор на дружество Видеолукс Божидар Колев. Фирмата му бе гост на световния технологичен гигант Джей Ви Си (JVC), който осигури покани за финала Бразилия - Германия за най-добрите дилъри на марката по света. Освен на заключителното футболно шоу, Колев и съдружникът му, административният директор на Видеолукс Тодор Белчев, присъстваха и на коктейла, даден от японския концерн за партньорите отличници. Често пътувам по света и по-специално в Азия, но досега не бях изпитвал такова удоволствие, каквото ми донесе мачът и тържеството по повод на 20- годишнината, откакто JVC спонсорира мундиалите - разказа Колев. - На партито имаше над 1000 гости от всички пет континента. Първият шампионат, подкрепен от японската компания, е в Испания през 1982 година. Затова началото на вечерта мина под знака на испанските танци. След това дойдоха текилата и сомбрерата, които бяха отличителните черти на следващия, мексиканския мундиал. От самия мач също съм много впечатлен. Първо, че Бразилия победи, а после и че головете паднаха в нашата врата. Още по-доволен съм от това, че успях да си купя аксесоари на селесао. Не успях да се добера само до фланелка, защото бяха свършили. Но нищо, и без това целият стадион бе жълт от екипите на бразилската торсида. Може би 34-годишният Колев нямаше да попадне на мача-мечта за всеки фен, ако не бе построил софийския хипермаркет Технополис. Огромният магазин за бяла и черна техника е собственост на Видеолукс и според немалко столичани поддържа най-привлекателните цени за домакински електро- и хай-фи продукти. Съществува от декември 2001 г. и се намира в т.нар. Бизнеспарк София, чието откриване също мина неотдавна.Най-скъпите продукти в Технополис са плазмените телевизори, който предлагат JVC, Сони, Пайнер и Ел Джи. Цените им започват от 11 000 и стигат до 22 000 лева. Сред редовните клиенти на магазина са експремиерът Иван Костов и основният му опонент в бившия кабинет Богомил Бонев. Преди седмица посрещнахме и новия американски посланик Джеймс Пардю, който си взе няколко аудиосистеми - изброява Колев. - Идвали са и Първанов, и Румен Овчаров, само царя още го чакаме. Колев твърди, че никой от тях не е претендирал за някакво особено внимание, само някои питали дали има отстъпки. Любезно им отказваме, защото най-често интересът им е към продукти, които и без това са с промоционални цени - усмихва се собственикът. От деловите софиянци често в магазина може да бъде видян изпълнителният директор на ОББ Стилян Вътев. Хора като него са основните клиенти за скъпите артикули като например плазмените телевизори - пояснява Колев. - Днес такъв телевизор си купи шефът на Загорка Димитър Алексиев. Иначе основното търсене е за по-ниски класове хай-фи и домакинска техника. Големите ни заявки пък са основно от собственици на хотели и развлекателни комплекси, явно по морето строителството е доста активно. Самият Колев е поклонник на по-маниашки марки електроника като Таной и Хайер. Инженерът по микроелектроника пътува непрекъснато по срещи и изложения на производители, където храни и голямото си хоби - високите технологии. Колев започва с търговия на електроника преди десет години. По думите му по онова време легалният бизнес е в ръцете на несъществуващото днес държавно дружество Кореком, а нелегалният - на араби и израелци. Все още студенти във софийския Технически университет той и приятелят му Тодор търсят как да скъсат с постоянните за студентското съсловие финансови проблеми. Първоначално двамата откриват клуб за видеокасети под наем в Мусагеница. Най-големият ни шанс беше, че по онова време пазарът лесно приемаше нови хора - спомня си той. - Необходимо беше да се рискува и рискът да е подкрепен от доза късмет, самите ние дълго се колебахме и консултирахме с какво точно да се заемем. Малко след като открихме видеоклуба, направихме и ресторант. Той обаче остана някак встрани от заниманията и по-късно го отстъпихме на други хора. Покрай видеокасетите хората започнаха да ни питат за телевизори и видеоприемници. Това беше и първата техника, която започнахме да продаваме. Дълго време не внасяхме сами, а купувахме на едро от различни арабски и еврейски бизнесмени. Само те имаха добри контакти с производители в първите години след промените. Един от нашите първи самостоятелни опити за внос бе през 1995 г. чрез австрийското представителство на Джей Ви Си.Добрите печалби ги насърчили и постепенно Видеолукс открил 15 магазина в най-големите градове на страната - София, Пловдив, Варна, Русе, Бургас. С изключение на столицата, те съществуват и днес. Когато създадохме Технополис, сменихме стратегията в София и концентрирахме всичко в него - разказва той. - В останалите градове магазините останаха, тъй като там те имат традиции и хората все още ги търсят.Идеята за изграждането на Технополис се ражда по време на пътуванията на двамата търговци из Европа и Азия. Те забелязват, че жителите от големите градове пазаруват преди всичко в свръхзаредените магазини от покрайнините на мегаполисите. Поискахме и получихме добри инструкции от партньорите ни в Азия - допълва той. - Целта бе да се построи хипермаркет на комуникативно място, с достатъчно пространство за паркиране, да се осигури максимален асортимент и добър сервизен център. Мисля, че го постигнахме - в Технополис има над 25 000 вида продукти. Разработването му стана лесно, след като софиянци вече знаеха какво е Метро, Била, Рамстор и т.н. Преди две-три години те свършиха най-трудната работа и убедиха хората да отидат до края на града, за да си купят каквото им трябва. Затова за нас сега е по-лесно. Оборотите са добри, разходите намаляват и това ни позволява да поддържаме по-ниски цени, отколкото в по-малките магазини. Според Колев строежът на Технополис и зареждането му със стока струват 7 млн. лв., като част от парите са банков кредит. Дял в хипермаркета притежава и немският строителен концерн Линднер, уточнява Колев. Когато на едно нещо е писано да стане, то просто става - допълва той. - Истински шанс бе, че нашите планове съвпаднаха с намеренията на Линднер да построят Бизнеспарк София. За изграждането му те възнамеряват да вложат общо 200 млн. лева. В тяхно лице намерихме възможно най-сериозния партньор. Хипермаркетът бе изграден за пет месеца с пълно изпълнение на немските стандарти за качество. По същия начин работим много добре и по втория Технополис във Варна. Надяваме се в бъдеще да инвестираме във всички градове, където сме изградили магазинна мрежа. Преди това обаче трябва да се направят необходимите проучвания. Възможно е да се окаже, че в някои от тях рискът ще бъде прекалено голям. Всичко зависи от развитието на икономиката. Но при всички положения ще търсим път напред, доброто управление означава умение да правиш реалистични прогнози. Вече проверяваме пазара в съседни страни, където все още има бели полета - Югославия и Македония. Плановете ни са свързани с тях, но все още ми изглежда, че хората там не са узрели за хипермаркети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във