Банкеръ Weekly

Съдби

БОЯДЖАНА БЯГА ОТ СЯНКАТА НА БАЩА СИ

В есенно-зимното обилие на изложби, свързани главно с различни годишнини, и Георги Бояджиев-Бояджана нареди ретроспективна експозиция в Софийската градска художествена галерия. Шестдесет и девет живописни и десет скулптурни творби изпълват големия салон на галерията и отбелязват развитието на художника в период от четири десетилетия - наскоро той навлезе в своята 71-ва година.Пловдивската и софийската бохема добре познават Бояджана. За по-младите поколения ще бъде интересно да научат, че той е син на големия наш художник Златю Бояджиев. Сравнението между творчеството на двамата е неизбежно, особено предвид трите големи изложби от произведения на бащата, подредени през есента в София. И предвид онова някогашно предупреждение на бащата към сина да търси себе си в живописта, за да не попадне в сянката на баща си.Георги Бояджиев не е имал друг избор. Макар да започва в близост до баща си (Карнавал Куба, Хавана, 1968), да се насочва към портрета (портретите на Сашка, Танци, Мария Д. от 1959-1961) и фигуралните композиции. Очевидно авторът сам разбира, че на тази територия състезанието е обречено, независимо от някои успехи. И избира пътя на абстрактната живопис! Но тук той попада под влиянието на някои от големите майстори от международната сцена, сред които най-отчетливо е това на Вазари. И все пак преобладават геометричните мотиви, строгото пропорциониране, фактурните експерименти с подръчни материали, доминирани от предпочитания към чистия цвят. Така се маркират отделни периоди в творчеството на Георги Бояджиев, почти всички с афинитет към абстрактното. Ясно е - от бащината сянка може да се избяга само в териториите, недокосвани от четката на големия Златю.Десетте дървени пластики рязко снижават впечатлението от изложбата. Направени от струговано дърво, допълнително доукрасени с различни елементи и детайли, с ефектни литературни названия, те трудно биха издържали конкуренцията на добра сувенирна колекция. Не е известно защо Бояджана ги е включил в юбилейната изложба. Те нито потвърждават живописните му търсения, нито могат да влязат в диалог с тях - толкова са безпомощни с отсъствието на въображение и творческа идея.Георги Бояджиев е завършил декоративно-монументална живопис при проф. Георги Богданов. По специалността си той има много реализации, предимно в Пловдив, изпълнени в различни техники - мозайка, сграфито, сухо фреско, стъклопис. Участвал е в повечето от някогашните общи художествени изложби, а от 1965 г. урежда самостоятелни изложби в София, Пловдив, Варна, Кюстендил и др.Настоящата му изложба, която ще продължи до 25 януари, е доказателство за това, че Георги Бояджиев е послушал своя баща и се е постарал да се освободи от тежкия му авторитет. Но дали наистина е успял?

Facebook logo
Бъдете с нас и във