Банкеръ Weekly

Съдби

БНТ ТЪРСИ ПАРИ ЗА МОНДИАЛА ПРИ КОНКУРЕНЦИЯТА

Ръководството на БНТ ще предложи и на други телевизии да предават срещу заплащане мачове от Световното първенство по футбол в Япония и Южна Корея и от българската Висша лига през пролетта на 2002 година. Временният генерален директор Кирил Гоцев информира деветимата членове на Съвета за електронни медии (СЕМ) за намеренията си. Окончателното решение ще вземе управителният съвет на телевизията.Държавната медия притежава изключителните права върху 64-те срещи от предстоящия мондиал, като все още не е изплатила цялата сума за тях. Според бившия шеф на рекламата в БНТ Атанас Илков, който е подписал договора с германската медийна групировка Кирх груп, общата сума е около 3 милиона щ. долара, а неиздължената част е 400 000 щ. долара. БНТ може изцяло да се разпорежда с правата на мачовете на територията на България. От правния отдел на телевизията съобщиха за в. БАНКЕРЪ, че договорът допуска медията да преотстъпва транслация на двубоите, дори самата тя да не ги е излъчила.Най-любопитният въпрос около плановете на Гоцев е доколко той възнамерява да продава тези права. До момента разясненията му се ограничават с изявлението, че недостигащите пари не са предвидени в бюджета на телевизията, но той при всички случаи ще ги осигури. Най-лошият вариант е, ако временният началник опипва почвата с идеята да продаде авансово част от мачовете срещу търсената сума. На него ще му бъде изключително трудно да обясни какъв принцип е спазвал, определяйки кой мач да излъчи и кой - не. И за най-големия експерт в областта на футболните прогнози няма никак да е лесно да определи отсега най-интересните сблъсъци на шампионата. Права могат да бъдат купени и от кабелни оператори. Конвенцията за трансгранична телевизия, която урежда въпроса за разпространението на световните футболни шампионати, позволява на Гоцев да преговаря с всички свободнодостъпни канали, които покриват две трети от територията на България. Според Закона за радио и телевизия, кабелните програми също спадат към тях. Следователно мачове от азиатския мондиал може да се озоват в ефира на някоя кабеларка с национален лиценз. Подобни случаи вече се познати от управлението на Лиляна Попова. Гоцев оправдава намеренията си с аргумента, че разходите за мондиала ще натоварят бюджета на Сан Стефано 29. Договорените 3 милиона щ. долара са около 25% от държавната субсидия за медията за 2002 г. (41 млн. лв. при 33.5 млн. за 2001 г.). Допълнителните разходи по транслацията ще погълнат още 10% от бюджетните пари. Мачовете от първия азиатски мондиал са откупени за телевизионно разпространение от Кирх Груп на германския милиардер Лео Кирх. Той плати за тях близо 3 милиарда евро на световната футболна федерация ФИФА и в отговор представи изключително високи финансови изисквания към различните държави. След дълги пазарлъци Испания ги купи срещу 152 млн. евро, а в родната му Германия се наложи лично канцлерът Герхард Шрьодер да се застъпи за обединението между телевизионните канали Це Де Еф (ZDF) и А Ер Де (ARD), за да намали сумата до приемливите 130 млн. евро, и то само за 24 от двубоите.Тъй като мачовете ще се играят между 7 сутринта и 15 часа следобед, сегашното ръководство на БНТ се опасява от слаби рекламни приходи. Според шефа на рекламата на телевизията Асен Попов, в тези часове малко любители ще имат възможност да гледат мачовете и интересът на рекламодателите ще бъде по-слаб. Любопитно е каква по-атрактивна продукция ще предложи държавната телевизия, ако се откаже например от перлата в предварителната фаза на първенството мача Англия - Аржентина. Твърдението на Попов, че рекламодателите в страната едва ли не ще останат безразлични към най-комерсиалното състезание за годината, предизвиква доста съмнения. Според данни на агенцията за пазарни и социални изследвания Маркетинг. Медии. Анализи през юни 1998 г., когато са вървели мачовете от Франция-98, Канал 1 е получил от реклама 3 026 150 щ. долара. Въпреки че през 1999 г. общите постъпления на БНТ от реклама са се увеличили, за юни същата година те са били едва 3 201 070 марки. Според най-груби изчисления, Попов може да се надява на поне двойно повече приходи от реклама във времето на шампионата. Според източник от рекламния отдел на БНТ, договорът за генерално спонсорство с Каменица също не забранява на БНТ да преотстъпва права, стига всичките 64 мача от първенството да бъдат излъчени в национален ефир. В случай на коопериране обаче телевизията задължително ще раздели с някой част от парите (1.4 млн. лв.), които предишното ръководство е договорило. Световното първенство в Япония и Южна Корея е последното голямо футболно състезание, чиито права БНТ получи без конкуренция, защото по време на договарянето им преди две години тя бе единствена лицензирана национална телевизия. Още през първите шест месеца от дейността си втората национална телевизия Би Ти Ви измести държавния канал от транслацията на най-гледаните спортни прояви начело с Шампионската лига. Заедно с новинарските емисии и Шоуто на Слави тя стана най-рейтинговото й предаване. Би Ти Ви отне на БНТ и финала за Междуконтиненталната клубна купа. Телевизията на Рупърт Мърдок завладя и част от мачовете на българския национален отбор по футбол. Последната й победа би трябвало да се отчете като генерална репетиция за атака на целия пакет междудържавни мачове, каквото е и световното първенство. Но Би Ти Ви направи неуспешен засега опит да откупи излъчването на Формула 1 за предстоящия сезон. С интерес се очаква как ще завърши кръстосването на шпаги между двете национални телевизии за първенството в Германия през 2006 година.По света е позната и практиката на групово закупуване на права, като тя е особено добре развита във Великобритания - коментира пред в. БАНКЕРЪ Светлана Божилова (в качеството си на член на бившия регулаторен орган НСРТ тя подписа Конвенцията за трансгранична телевизия). - На Острова обаче окончателното одобрение за подобно групово откупуване дава съответната медийна надзорна комисия. По принцип няма случай телевизия, придобила изключителни права върху световно първенство по футбол, да е била на загуба от излъчването му. Практиката на сублицензираното излъчване вече е позната - засега с мачове от българското първенство. По традиция от 1998 г. държавната телевизия откупува правата му и продава кратки или разширени репортажи на останалите частни и национални телевизии. Сегашните планове на Гоцев продължават линията на предишния генерален директор Лиляна Попова. Ако новото ръководство реши да продава изцяло правата за някое българско дерби на друг канал, съмненията относно целесъобразността на действията му ще бъдат повече от основателни. През пролетта на тази година интересът към българския футбол ще се повиши заради новата формула на Висшата лига. Според нея през март, април и май има вероятност отборите на Левски и ЦСКА да се срещнат четири-пет пъти на терена. Тазгодишният национален сезон може би е последният, който БНТ показва. В края на май нейните правомощия свършват. Представители на частното дружество С.В-РСА, оторизирано от Българския футболен съюз да търгува с телевизионните права на мачовете от шампионата, обявиха, че не са доволни от подписаното с бившата шефка на Сан Стефано споразумение и през следващата година вероятно ще търсят нов купувач. Лиляна Попова се прочу сред феновете на спорта с това, че изгони Формула 1 от ефира на БНТ, питайки дали има интерес към нея. Ще е жалко, ако на ред се окаже футболът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във