Банкеръ Weekly

Съдби

БНТ И БИ ТИ ВИ ГУБЯТ ОТ ФУТБОЛНАТА НАДПРЕВАРА

Последният съдийски сигнал на финалния мач на Мундиал 2002 между Бразилия и Германия даде отговор и на въпроса далновидно ли бе решението на бившия генерален директор на БНТ Лиляна Попова да плати три милиона и триста хиляди долара за телевизионните права на шампионата. С приключването му изводите сами се набиват в очи и не се нуждаят от прекален превод. Рекламните постъпления в Канал 1 на държавната телевизия за юни са два милиона и 968 хил. лв., показва мониторинг на агенцията за специализирани пазарни проучвания Маркетинг. Медии. Анализи. За сравнение през май на Сан Стефано са получили 2.654 млн. лв. - само с 320 хил. лв. по-малко, отколкото през футболния юни. Изследването е извършено върху цялата 24-часова програма на телевизията и не отчита направените отстъпки от натрупвания на излъчена реклама. Четиристотин и деветнадесет хил. лв. от юнската сума са дошли от 692 излъчвания на реклами на бира Каменица. Белгийският концерн Интербрю бе избран за основен рекламодател от предишното ръководство на БНТ. Сегашният директор Кирил Гоцев пък съобщи в навечерието на първенството в Япония и Южна Корея, че общата стойност на споразумението с Каменица е за 1.4 млн. лева. Той и Попова месеци наред обясняваха по страниците на вестниците изгоден ли е за държавната телевизия и българския данъкоплатец договорът с германския милиардер Лео Кирх за футболните права. През януари, все още като временно изпълняващ длъжността директор, Гоцев поиска Върховната касационна прокуратура да провери обстоятелствата, при които предшественичката му е сключила сделката с немския концерн. В отговор тя показа документи, че се е съгласила да плати 3.3 млн. долара, след като офертите й от милион и половина, два милиона и 2.750 млн. долара са били отхвърлени. За пръв в историята на световните финали правата за ефирна транслация на световното футболно първенство бяха откупени от частна компания - Кирх медия, която впоследствие повиши значително цените за заинтересованите телевизии. В резултат Швейцария реши да не купува правата за нито един мач, а в много страни (сред тях Англия и Германия) разходите бяха поделени между иначе конкурентни телевизии. Елементарните изчисления у нас показват, че от излъчването на шампионата БНТ е близо 3 млн. лв. на червено. За правата тя е изхарчила почти 7 млн. лв., срещу което е получила около четири. И то при положение, че по време на първенството продаваше рекламните си спотове на по-високи цени, отколкото преди и след това. Ако рекламните приходи на Канал 1 за юни са твърде малко, за да покрият направените разходи за Мундиал 2002, то сегашното ръководство може да е доволно поне от едно обстоятелство. Леко увеличеният интерес на рекламодателите към БНТ до голяма степен е оставил на сухо основния конкурент Би Ти Ви и е прекъснал поне за месец тенденцията той да прибира над 50% от телевизионната реклама. През юни в частната телевизия е отчетена реклама за 7.961 млн. лева. Това е с почти 5 млн. лв. по-малко, отколкото през май. Тогава рекламните й приходи са достигнали внушителните 12.823 млн. лева. Причина за спада на рекламните постъпления в Би Ти Ви без съмнение са двубоите от азиатското първенство. Те бяха разтеглени в програмата на Канал 1 между 9.30 и 16.30 часа, а в най-гледаните вечерни часове БНТ допълнително организираше обзорни студия. Колкото и критики да има към качеството им, успехът им сред зрителите е очевиден. За него помогна и фактът, че нито една частна телевизия не купи картина от БНТ за по-дълги репортажи, а се задоволи с безплатните 90 секунди за мач и с кадри от съпътстващи Мундиала събития. Както може да се очаква, големите отсъстващи при Би Ти Ви през юни спрямо май са рекламите на бира. Най-значимо е оттеглянето при Загорка. През май частната програма е излъчила реклама на нейни продукти за 630 хил. лв., а през юни - за 213 хиляди. Подобно е положението и с Ариана, Каменица, Леденика.Ако тенденциите на българския рекламен пазар останат същите (едва ли има причина те да се променят особено в близките години), следващият голям футболен форум би трябвало да бъде поделен между съществуващите у нас национални телевизии. За излъчванията на световното първенство в Германия през 2006 г. право да наддават ще имат БНТ, Би Ти Ви, а евентуално и неродената още трета национална телевизия. При увеличаването на броя им ще е интересно да се наблюдава дали пак в преговорите няма да надделее нане-вутевската черта да се надцаква конкурентът, а не да се търси общата полза. По време на преговорите за отминалия шампионат бившата шефка на БНТ Лиляна Попова се оплака, че неизвестна българска телевизия наддавала успоредно с нея за правата на Мундиал 2002. Трудно е да се повярва, че за следващото световно първенство медиите в света ще се оставят отново да бъдат притиснати до стената. Много по-вероятно е шефовете им да седнат на една маса и да определят таван, над който няма да се качват залозите. Така телевизиите ще се обединят срещу огромните претенции на Кирх (негови са правата и през 2006 г.), защитавайки своите, а и на зрителите си интереси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във