Банкеръ Weekly

Съдби

БЛЯСЪКЪТ НА ИТАЛИАНСКИЯ БАРОК

След експозицията Златните векове на майоликата (ХIII-ХVIII в.), подредена в Археологическия музей през юли и отбелязана от в. БАНКЕРЪ (бр.28 от 12 юли 2003 г.), италианците ни изненадват приятно с още една изложба. Този път тя е под наслов: Блясъкът на барока, представя избрани шедьоври от колекцията на Уникредито Италиано и е сред основните културни събития у нас в рамките на шестмесечието на италианското председателство на Европейския съюз.Изложбата е подредена в салоните на Националната галерия за чуждестранно изкуство и ще продължи до 8 декември. В нея са показани 28 шедьовъра на майстори от Болонската школа: Лудовико Карачи, Гуидо Рени, Гуерчино, Убалдо Гандолфи и др. Както е известно, барокът произлиза от късния Ренесанс, но е по-категорично изявен в архитектурата, а не в живописта. Точно там, в кавалетното изкуство, той се оформя от началото на ХVI до средата на ХVIII век основно в т.нар. Болонска школа, създадена от Лудовико Карачи и неговите братовчеди Анибале и Агостино. Според големия наш изкуствовед Христо Ковачевски, този период изследва по-задълбочено духовните противоречия на личността. Най-подходящи за това са религиозните и митологичните сюжети, което най-добре личи и от показаната в София експозиция. На всичко отгоре тя предлага и допълнителна интрига, защото платното Св. мъченик Винченцо е една от ранните работи на Лудовико Карачи, открита едва през 1975 г., идентифицирана като негов оригинал и закупена за колекцията на Уникредито Италиано. Интригува с историята си и Гуидо Рени, приеман в своето време за наследник и съперник на Рафаело. Неговата картина Христос с трънен венец дълго време е била собственост на големия френски художник Пюви дьо Шаван, докато тръгне по пазарните пътища след смъртта на художника.За значението, което италианското и българското правителства придават на това културно събитие, говори фактът, че предговорите към каталога на изложбата са подписани от външните министри на двете страни Франко Фратини и Соломон Паси. Присъствието сред спомоществователите на БУЛБАНК, Металсистем и RAS пък препраща към една друга възможност, която предлага експозицията - примерът за българските бизнесмени как се гради корпоративна колекция. За да смелим окончателно тази информация и я поднесем в готов вид на споменатите българи, ще допълним, че колекция се събира около някакъв тематичен, исторически или сюжетен център, а не чрез трупане на картини и автори, вниманието към които е насочено или от хитри манипулатори, или чрез кулоарно разпространявани митове и легенди. И най-важното: колекция се събира не от днес за утре, и не за пазарен оборот, а като гаранция за деловата тежест на институцията и нейния дълъг живот.Така че изложбата Барок получава стойност в две направления - познавателното, чисто художествено направление и посоката на колекционерството, което се практикува в една цивилизована среда.

Facebook logo
Бъдете с нас и във