Банкеръ Weekly

Съдби

БЛАЖЕНСТВОТО ДА ДЕГУСТИРАШ ВИНО

Вещ в занаята си сомелиер обгръща нежно бутилката, сръчно отстранява обвивката от станиол, внимателно изважда корковата тапа и налива вино в чашата. Клиентът изследва рубинения цвят, разклаща съдържанието, поднася течността под носа си... и замръзва! Виното мирише като ъглите на гаража, които се готви да почисти. А виновникът е коркът, с който е запушена бутилката.Корковите запушалки са лошият дъх на виненото блаженство - усоен мирис на мухъл и нищо не може да ни спаси от него. Този аромат се дължи на попаднала във вътрешността на корка плесен или просто се пропива от някоя съседна повърхност. Лошият дъх става още по-натрапчив през 80-те години на ХХ век, когато винарите започват да дезинфекцират тапите с хлорен разтвор. Хлорът отделя трихлорфенол и човешкото обоняние може да долови наличието на микроскопични количества от химичното съединение. Найджъл Платс-Мартин - собственик на модния лондонски ресторант Скуеър (The Square), който притежава 15 хил. бутилки вино от 1200 марки, твърди, че между 5 и 10% от тях са развалени. Това води до прекалено големи разходи и коркът изпада в немилост. В резултат, лидерите в корковата индустрия - Португалия и Испания, се опитват да предложат химически алтернативи на хлора, а винарите трескаво търсят тапи от други материали. Ако запушалките не са от корк, неприятният дъх се премахва, но възниква деликатният въпрос с маркетинга на виното. Изисканите любители на напитката не признават нищо друго освен запушена с корк бутилка Бордо за 300 щ. долара или Шардоне от Калифорния по 25 щ. долара. Традицията да се използва корк за запечатването на съдове за вино датира още от древна Гърция и е стандартна процедура, откакто през ХVII век започват да се произвеждат стъклени бутилки за напитката. Възрастните хора със сигурност няма да приемат тапи, които не са от корк, докато младите, които тъкмо започват да оценяват виното, вероятно ще са по-склонни да направят компромис. Досега са били прилагани две алтернативи на корковите запушалки - пластмасови и метални, но само за евтини вина. Пластмасовите са добри, но не съществуват тестове, които да установят дали при отлежаването на виното в бутилката за по-дълго време в нея няма да проникне окислен въздух. Освен това пластмасовите тапи прилепват прекалено плътно към гърлото и се изискват огромни усилия за изваждането им. Металните аналози пък, макар и да са първокласни запушалки, отдавна се асоциират с ритуала по пукота и изскачането им от бутилките с шампанско. В последно време във Великобритания фирмата Глоубъл кеп (Global Cap) произведе нов тип метални тапи на винт, използвани смело от няколко авторитетни винопроизводители. Ар Ейч Филипс (R. H. Phillips) от Калифорния тази година ще пусне на пазара 300 хиляди бутилки с този вид метални запушалки, а Кендъл-Джаксън уайн истейтс (Kendall- Jackson Wine Estates Ltd.) и Плъмп Джак груп (PlumpJack Group), предлагат Резерве Каберне Совиньон с коркова или с метална тапа по 150 щ. долара бутилката. Напоследък на пазара навлиза и нова запушалка, която може да реши всички проблеми - химични и естетични. Германската компания Алкоа Дойчланд (Alcoa Deutschland GmbH), в съдружие с учени и експерти по вино от местни институти, са създали стъклена запушалка, наречена Вино-лок (Vino-Lok). Тя прилепва плътно към гърлото и е напълно хигиенична. Освен това фирмата гарантира, че не се чупи при отваряне на бутилката и може да се използва повторно. За да се предпази стъклото от счупване и посипване на частици от него във виното, тапата е обвита с невидим слой от пластмаса.Вино-лок бе показана на Панаира за вино в Дюселдорф през март 2003 г. и веднага привлече вниманието на експертите от бранша със своята функционалност и добър външен вид. Тя прилича на запушалката на скъпа кристална гарафа и освен това има алуминиево капаче в различни цветове, което да привлече любителите на традициите. Няколко винарни вече изпробват Вино-лок, между които германските Валкенберг (P.J. Valckenberg GmbH) и Шлос-Фолрадс (Schloss-Vollrads) и австрийската Вайнгут дер щат Кремс (Weingut der Stadt Krems). В момента тази запушалка е по-скъпа от другите, защото става само на бутилки със специална форма. Но фирмата производител Алкоа смята, че цената ще стане конкурентна веднага щом през есента започне масовото производство на продукта. Повече от ясно е, че в момента лошият дъх на корка не може да се премахне, без да се премине на друг вид запушалки за вино и много скоро ще се установи дали заклетите радетели на старите традиции ще откажат да консумират напитката. Все пак те не губят нищо освен любимия звук при отпушването на корковата тапа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във