Банкеръ Weekly

Съдби

БИЗНЕСМЕНЪТ АЛ ГОР

Въпреки че семейството му винаги се е занимавало с политика, приятелите на Ал Гор приписват събуждането на собствения му интерес към нея на дипломната му работа в Харвардския университет, озаглавена Влиянието на телевизията върху президентството в периода 1947-1969 година. Съчинението от 99 страници се оказва прозорлив анализ на част от причините, които три десетилетия по-късно му попречват да влезе в Белия дом. Но дори ако с политическата кариера на Ал Гор вече е свършено, интересът му към телевизията поема в нова посока. Неговото най-ново превъплъщение е в образа на предприемач, който се кани да започне своята най-амбициозна акция досега - да промени самата медия.Никога не съм бил особено мотивиран от парите - твърди политикът. - Но ми харесва да живея добре и вярвам, че човек може едновременно да печели и да върши добро. Новата 24-часова кабелна телевизионна мрежа Карънт Ти Ви (Current TV), която се появи в американския ефир в началото на август, ще бъде тест за тези негови думи. Създателите на канала не се стесняват да обещаят, че ще демократизират телевизията, давайки на всеки притежател на дигитална камера и компютър онази власт, която досега беше в ръцете единствено на традиционните медии. Стратегията на Карънт Ти Ви е да кани млади хора, които искат да влязат в ролята на журналисти, да подават заснети от тях видеоматериали с продължителност от 15 секунди до 15 минути. Защото никой по-добре от младите не знае кое ще задържи вниманието на изплъзващата се и технически напреднала аудитория между 18 и 34 години.В новия офис на Гор в Сан Франциско няма нито снимки, нито други спомени от Белия дом, които да предполагат, че това е човекът, който сам нарича себе си някогашния следващ президент на Съединените щати. Но всеки, който го е познавал по онова време, не би пропуснал да забележи гигантските бели дъски, които той винаги държи под ръка, за да нахвърля идеите си. Карънт Ти Ви е само едно от начинанията на Гор в новата му роля на бизнесмен. Петдесет и седемгодишният бивш вицепрезидент на Щатите е председател на борда на директорите на лондонската инвестиционна компания Дженерейшън инвестмънт мениджмънт (Generation Investment Management), основана от него и от бившия главен изпълнителен директор на Голдмън Сакс асет мениджмънт (Goldman Sachs Asset Management) Дейвид Блъд през 2004 година. Двамата партньори имат сериозна и възвишена инвестиционна философия. Целта на Дженерейшън е да открива компании, работещи в сфери като енергетиката, околната среда, отношенията с персонала и други, и да инвестира в тях, така че да помогне едновременно на обществото и на техните печалби. Без да конкретизира къде ще инвестират, съдружникът на Ал Гор пояснява, че Бритиш петролиъм (British Petroleum) например може да има предимство пред останалите петролни компании благодарение на интереса й към екологичночистите технологии, а Костко (Costco) би бил по-добър дългосрочен избор от Уол-Март (Wal-Mart), тъй като се грижи работниците й да се чувстват добре. Двамата предприемачи виждат потенциал за печалба дори в борбата с международни бичове като СПИН-а и маларията. Тези въпроси са свързани с рискове, но и с големи възможности, стига компаниите да помислят за това, обяснява Дейвид Блъд.Три четвърти от работната си седмица Гор прекарва в телевизията, а повечето от останалото време в Дженерейшън инвестмънт. Той е също член на директорския борд на Епъл къмпютър (Apple Computer) и съветник на Гугъл (Google). За него главният изпълнителен директор на Гугал Ерик Шмит казва, че е помогнал на компанията да осъзнае геополитическата си роля. Всички тези ангажименти Гор съчетава с натоварения си график от лекции, обикновено посветени на една от най-силните му страсти - околната среда. Едночасова мултимедийна презентация за промените в климата в момента се превежда на китайски, за да може бившият политик да я изнесе лично в Пекин по-късно през лятото.Не е чудно, че в бизнеса Гор проявява същите инстинкти, които за добро или лошо оформят и политическата му кариера - умение да прогнозира бъдещето, търсене на сложното и импулс за поемане на голям риск. Точно тези качества карат американеца да започне да се тревожи за глобалното затопляне десетилетия преди всички останали, както и да се кандидатира за президент преди 40-ия си рожден ден. По времето на Бил Клинтън той се бори да промени масовата бюрокрация и да осигури на всяка класна стая връзка с ИНТЕРНЕТ. През неуспешната кандидатпрезидентска кампания през 2000 г. Гор дори обмисля да се откаже от високоплатените си консултанти и да повери рекламите за кампанията си на обикновени гласоподаватели - метод, сходен с този, който използва за лансирането на Карънт Ти Ви.Ал е мечтател - казва неговият партньор в телевизионния бизнес Джоел Хаят. - Той върши неща, които са нови, дръзки, трудни - точно както се опита да действа и като държавен служител.Въпросът обаче е дали това ще свърши работа и дали неговата телевизия ще съумее да изпъкне на фона на конкуренцията. Защото Гор не е единственият, на когото хрумва да превърне потребителите в автори на медийната програма. Корейският вестник Ohmynews например, който се публикува единствено в ИНТЕРНЕТ, може да се похвали с общо 38 000 граждани журналисти. Снимките и кадрите, заснети с мобилни телефони от случайни минувачи, изиграха основна роля и при отразяването на терористичните атентати в Лондон от традиционните световни медии. Джоел Хаят е категоричен, че Карънт Ти Ви ще остави следа въпреки внушителния брой от около 500 кабелни канала. Ако се съди по пробните кадри, пуснати в уебсайта на телевизията обаче, има още какво да се направи. Дори след обещанията на Гор, че ще даде на телевизионните потребители по-голям контрол върху създаването на телевизията, част от младите автори вече изказват съмнения в думите му. Авторите на видеоматериали са особено недоволни от изискването на мрежата, че всеки, който подава дигитално съдържание, трябва да продаде правата върху него на телевизията. Това условие разочарова ентусиастите, които искат да припечелят допълнително извън работното си място или просто да споделят творбите си с приятели. И макар Карънт Ти Ви да обещава да наеме стотици дигитални кореспонденти, авторите ще трябва да се подписват като свободно практикуващи, без да получават нито заплата, нито премии. Ако не друго, телевизията ще стане по-отворена, настоява Ал Гор. Идеята ни е да сменим стария модел за студийна продукция, който все още използват всички останали. При него малка група хора в едно студио определят съдържанието на програмата, която се гледа от всички други. Това, което искаме, е демократизирана медия, в която всеки има възможност да се научи как се прави телевизия, добавя някогашният политик. Концепцията за Карънт Ти Ви се развива значително, откакто през декември 2001 г. Гор и неговият стар приятел и политически съюзник Хаят започват разговори за разработването на нов начин за представяне на новини. Първоначалните планове на двамата са да направят уебсайт, в който да се отразяват леви политически идеи, или либерална алтернатива на Фокс нюз (Fox News). В крайна сметка те успяват да привлекат 21 инвеститори, които да осигурят 70 млн. щ. долара. С тези пари купуват международния новинарски канал Нюзуърлд интернешънъл (NWI) от Вивенди (Vivendi). Фактът, че почти всеки от въпросните инвеститори е сътрудник на Демократите (включително Бил Джой - един от основателите на Сън майкросистъмс, създателят на Ем Ти Ви и бивш директор в Америка онлайн Боб Питмън и др.), повдига съмнения дали те инвестират в бизнес плана на Гор или му правят услуга. Мотивите може да са смесени, обяснява един от членовете на борда на телевизията и декан на факултета по журналистика в Калифорнийския университет.Най-любопитното обаче е, че Карънт Ти Ви никога не би стигнала дори дотук, ако самият Рупърт Мърдок също не беше помогнал. Магнатът е този, който дава място на новия канал върху своята сателитна система ДайрекТи Ви (DirecTV). Телевизията на Ал Гор достига до близо 20 млн. домакинства, от които 14 млн. и половина благодарение на системата на Мърдок - нелош старт по пътя към 50-те милиона, които Гор се надява да достигне в рамките на пет години. Не липсват и хора, според които евентуалният успех на телевизионния канал ще проправи пътя към завръщането на Ал Гор в политиката. Шансът за това е почти нулев, смята самият той и настоява, че никога няма да се кандидатира отново.

Facebook logo
Бъдете с нас и във