Банкеръ Weekly

Съдби

БИРЕНИЯТ ПРОВОКАТОР

Олег Тинков смята себе си за нещо повече от руски бирен олигарх, както го наричат в Москва. Трийсет и шест годишният основател на пивоварна Тинкофф (Tinkoff) продава не обикновена бирена пяна, а бира на високи цени, която е на голяма почит сред все по-многобройната класа на руските юпита. Водката може завинаги да запази славата си на национално питие на Русия, но Олег Тинков трупа пари от нарастващата популярност на бирата в родината му. Докато през 2000 г. руснаците са изпили едва по 36.6 литра на човек, през 2003 г. потреблението вече е 53.4 литра. Занапред изпитото количество бира се очаква да нараства с 4 до 6% годишно. А пространство за развитие на такъв бизнес има - годишното потребление на британците например достига 99 литра годишно, а на чехите - 160 литра. Капитал на Тинков носи и понякога шокиращата му непочтителност. Провокацията не липсва дори в девиза на компанията му: Разпространявай либерални ценности и уважавай свободата на избора. Докато след ареста на петролния магнат Михаил Ходорковски останалите супербогати руски бизнесмени гледат да спазват изискванията на Кремъл, Тинков се забавлява с положението си и с парите, които натрупва, съчетавайки свобода на словото и свобода на идеите. Петрол и свобода - тези две неща може и да не се комбинират добре - подхвърля Олег с тих смях в едно свое интервю, намеквайки за Ходорковски, който е обвиняем по дело за финансови и данъчни измами. - Бирата и свободата обаче си пасват.Една скорошна реклама на бирата Тинкофф се възползва по най-добрия възможен начин от тази свобода. Клипът показва две дългокраки руски красавици, които слизат от светложълт Мерцедес и се шмугват в магазин за дамско бельо, хванати за ръце. Разменяйки си целувки, двете потъват заедно в пробната. Във въздуха се носи ария на италиански, а на финала се вижда бутилка Тинкофф. Руската аудитория остава скандализирана.Това е просто зрелище, една измислица - обяснява обаче Олег без сянка от извинение. - На мъжете им харесва. Опитвахме се да направим нещо в стила на филми като Горчива луна на Роман Полански или Лолита, но в рамките на 30 секунди. След тези думи Тинков става сериозен: Не, смятам, че хората, които се скандализират от това, са глупави и ограничени. Тинкофф се прочува и с още една, по-ранна реклама, в която усмихнат млад мъж се излежава на яхта в компанията на две голи жени - бяла и чернокожа, а над него се вижда надпис: Свобода на избора. Клипът е охулен като силно оскърбителен и в крайна сметка е забранен. Тинков е човекът, който създава категорията скъпа бира в Русия. Това обяснява желанието му да засили контраста между неговия продукт и бирата, която потребителите помнят от времето на Съветския съюз - нещо толкова нискокачествено, че пивоварите трябвало да добавят шампоан, за да има пяна. Когато заради финансовата криза от 1998 г. хората в Русия започнали все по-рядко да си позволяват покупката на вносни стоки, включително и бира, потреблението на местната продукция се повишило. Реших, че трябва да произвеждам бира с високо качество за младите хора под 40-годишна възраст - банкери и чиновници, които имат пари и добра работа и обичат да се забавляват извън дома си - разказва Тинков. - Те не искат да пият лоша руска бира, която понякога, извинете за израза, не е нищо друго освен малцов бульон.Бирариите Тинкофф в Москва и в други руски градове са добро хрумване - коментира Алексей Язиков, анализатор в брокерска фирма в руската столица. - Бирата е свежа, въпреки че в тези заведения половин литър излиза 90 рубли. Цената се равнява на около 3.09 щ. долара и е над три пъти по-скъпа от средната, за която човек може да си купи бира от някой московски павилион. Парите, които средностатистическият руснак печели на месец, са приблизително 250 долара. Олег Тинков израства в Сибир в семейството на миньор. Самият той работи една година в мина, преди да замине да служи в армията в Далечния изток. През 1990 г., едва прехвърлил двайсет години, той прекосява страната, за да се запише в минния институт в Санкт Петербург и бързо се влюбва в старата руска столица.В него имаше култура, имаше хипита и велики руски музикални групи - спомня си Олег, сравнявайки Санкт Петербург със Сан Франциско от 60-те години на миналия век. - Имаше свобода - повече свобода, отколкото в Москва някога ще има.Бизнесът обаче винаги е присъствал в мислите му. Дори когато учел в колеж, Олег продавал джинси и други стоки на съучениците си. След дипломирането си забравил за миньорската работа и се впуснал в успешен бизнес с пелмени. Няколко години по-късно го продал и заминал за Съединените щати, където се сприятелил с Дан Гордън - създател на малка калифорнийска пивоварна, и учил известно време маркетинг в университета в Бъркли. Завърнал се в Русия и през 1998 г. отворил първото си заведение в Санкт Петербург. Днес Тинкоф вече е верига от 15 заведения в цялата страна и дори присъства на американския пазар. Там бирата му се предлага с оригиналния правопис на името му - Тинков (Tinkov), стъпка, с която нейният собственик иска да подчертае руския й произход. Продажбите на Тинков за 2003 г. възлизат на 35 млн. щ. долара, а през 2005 г. ще са вече 200 милиона, уверено предрича бизнесменът. За тогава е планирано завършването на пивоварна близо до Санкт Петербург, за чието построяване са отделени 75 млн. долара. Малко по-късно компанията може би ще стане публична, планира нейният създател, и не се смущава от съмненията на специалисти от бранша, според които продажбите му могат да скочат най-много два-три пъти над сегашните си стойности. На бирения пазар в Русия конкуренцията е жестока, предупреждава московският анализатор Алексей Кривошапко, според когото задачата на Тинков е още по-трудна заради високите цени на неговия продукт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във