Банкеръ Weekly

Съдби

БЕЛИТЕ СЪНИЩА НА ЗИЯТИН НУРИЕВ

Зиятин Нуриев (1955) е скулпторът, който в началото на 80-те години изгря на небосклона на българското изкуство. През 1991 г. се пренесе в Турция, но запази българското си гражданство и продължава редовно да посещава родината за зареждане на батериите, както сам казва. През 1996 г. Нуриев направи голяма самостоятелна изложба в тогавашната галерия Досев, но после сякаш го позабравихме.И ето че един разкошен турски албум - цветен, с твърди корици, с огромен брой прекрасни репродукции и текстове на Димитър Грозданов, проф. Мустафа Ашер, д-р Ружа Маринска, Каянин Сешлери и Светлин Русев - ни върна паметта за Зиятин Нуриев и неговото изкуство, развило се в очаквана посока, но изненадващо зряло и интензивно във внушенията си. Каталогът предоставя почти всичко най-значимо от творчеството на Нуриев - от рисунките и пластичните етюди в Софийската художествена академия до най-последните му търсения и овладяване на нов материал.Зиятин е роден в малкото кърджалийско село Мост и за дълъг период в ранната си младост работи с местен камък. След завършване на Академията първата му голяма изява е в някогашния международен симпозиум по скулптура в местността Отманлий край Бургас (преди осем години в. БАНКЕРЪ писа за тъжната съдба на този форум), където печели голямата награда. Творбата му Шепот и до днес, слава Богу, е експонирана в крайморския парк в Бургас. Както и доста от по-ранните му работи в Момчилград (Тютюн), държавните галерии в почти всички големи български градове, в това число и Националната художествена галерия. В този период участията му в изложби и симпозиуми е много интензивно, а налагането му като име се измерва с големия брой получени награди и отличия.Постепенно Зиятин посяга и към други материали - базалт, мрамор, метал, теракота. В Турция талантът и майсторството му са оценени веднага - през 1991 г. става преподавател в Художествената академия в Мармара. И продължава да работи неистово, ненаситен за решаването на все повече и по-сложни пластични и тематични проблеми. Изкуството му синтезира традициите на Балканите с използването на архаичния митологичен език и модерния образен драматизъм. Постепенно, сякаш неусетно, Зиятин изчиства формите, опростява до максимална кондензираност внушенията, демонстрирайки изтънчен, сякаш векове наред култивиран вкус. Препратките са многобройни и стимулират интелектуалната игра, в която изкуството на древен Египет и Елада съседстват със заоблените обеми на Хенри Мур. И всичко е абсолютно откровено и безхитростно, преживяно и осмислено от единен мощен абстрактен мисловен импулс.Достойнствата на скулптора са оценени от множество галерии и частни колекционери на пластика - голяма или малка - в България и Турция, Япония и Холандия, Белгия и Германия, Полша и САЩ. Турската държава, която има добре изработена и провеждана, на моменти дори агресивна културна политика, поощрява с всички средства обществената поръчка към Зиятин. Поради което редица негови паметници, пластики и композиции красят градската среда, парковите пространства и крайморските ивици в различни градове на южната ни съседка. Повечето от тях са репродуцирани в луксозния албум Зиятин Нуриев и могат да ни подскажат много, твърде много.Но най-важното е, че Зиятин твори и работи неуморно, мотивиран само и единствено от собствените си видения от камък и метал. Пазарът оценява това и сам го търси!

Facebook logo
Бъдете с нас и във