Банкеръ Weekly

Съдби

БАНКЕРИТЕ ЧИСТЯТ ДУХА СИ С ИЗКУСТВО

Николай Панайотов е български художник, който от 14 години твори във Франция, но все по-често може да бъде намерен в малката си къщичка в централна Стара планина, над с. Стоките. Дотам няма път, а пътечка, която в дъждовно и снежно време е цяло изпитание. Малкият дом е построен преди стотина години и Николай го запазва в автентичния му вид - каменни плочи по пода, стари огнища и баня, чийто душ е закрепен направо върху камъните в стената. Мебелите също са антики от началото на миналия век.През 1990-а заминава с жена си за Франция, която е спечелила стипендия за докторат. Николай, как ти обърнаха внимание френските галеристи?- През 1990 г. направих изложба на Шипка 6 в деня, когато СДС загуби изборите. В центъра на София вървяха някакви студентски протести, валеше дъжд, на никого не му беше до изкуство... А за тази изложба трябваше да чакам четири години в списъка на СБХ! И тогава се случи нещо - да види картините човек, който минаваше транзитно през България и тук трябваше да смени един самолет с друг. Оказа се търговец на петрол и галерист в Париж. За няколкото свободни часа поискал да разгледа някоя изложба. Когато попада на моята, директно купи тая стена, оная стена... и когато научи, че покрай жена си ще заминавам за Париж, обеща да ме подкрепи.Искаш да кажеш, че те е споходил късмет...- Да! Но тогава аз вече си бях избистрил стила и имах неща, които привличаха вниманието. Какъв обем от това, което излагаш, се продава?- Продава се над половината или две трети. Има работи, които циркулират години, преди да намерят купувача си, има и други, които се продават още мокри от ателието. Ако говорим повече за бизнес - за да имаш успех, е необходимо да предложиш продукт, който носи качествата на произведение на изкуството. У нас засега се търсят неща, които да са красиви за декорация, недразнещи и несложни в интериора. Повечето от моите картини, които са имали успех, и на което са реагирали галеристите и купувачите, са носели контакт, интелектуален обмен, а не евтино, декоративно, спокойно удоволствие.Изпадал ли си във финансови затруднения?- Не съм забогатявал, но не съм имал такъв проблем. Съдбата ме е освобождавала от драматично финансово пропадане. Обикновено цените на картините ми в България са по-евтини, но това правя като жест. Във Франция нещата ми са два, три до четири пъти по-скъпи, но големи разлики в цените няма. Твои картини красят хотела Хилтън в София. Как се стига до един толкова сигурен купувач, който ще ги изложи пред очите на други потенциални клиенти?- Хотелът ме избра с конкурс. Архитектите на сградата и инвеститорът бяха французи. Бяха идвали в България и търсили живеещи тук български автори. Но накрая приели, че не са намерили нищо. Установили за себе си, че съвременната българската живопис е измъчена и затова бяха поръчали на две парижки посреднически фирми да намерят български художници, които живеят в чужбина. И двете се свързаха с мен и архитектите избраха моите работи. Дойдоха в ателието и ми казаха какво искат да направя за хотела. По-скоро съм доволен, че с Хилтън работихме професионално - бяхме в колектив с архитектите и си говорихме какво излъчване трябва да има вътре.Това не е ли поръчкова живопис?- Естествено, че е поръчкова, но това не ме притеснява. В България често правех стенописи, мозайки и работех с архитекти. Поръчката обаче бе консумирана още като бях избран - те бяха усетили, че има единомислие в тяхната идея и моя стил. В кои престижни изложбени зали, в които да са окачени твои картини?- В момента имам изложба на Шан-з-Елизе - ако според теб това е добър адрес в Париж - на цял етаж в банката БНП-Париба и ще стои там шест-седем месеца. Част от картините са откупени от банката и това е една нова тяхна програма за връзка на изкуството с... банкерството... или не знам как да го нарека. От българските банки не се ли интересуват от теб?- СИБАНК ми предложиха изложба в тяхната галерия. Клонът на Ай Ен Джи банк (ING Bank) в София купи много мои работи. А иначе в Люксембург неотдавна две мои изложби бяха изцяло откупени от Креди Суис. Какво е усещането ти - изкуството се диктува от купувачите или купувачите следват изкуството?- Това е взаимен и доста сложен процес - и двете страни диктуват. Той включва не само хора, които са силни финансово, но и тези, които по един или друг начин имат желание да се идентифицират с изкуството на своето време. Сега в Лондон се усеща вълна на нов, по-различен интерес към изкуството поради това, че там има свободни пари на руската мафия и на старата арабска мафия. Нови индивиди търсят да отбележат присъствието си чрез съучастие с креативността на времето, в което живеят. Може би съществува някаква зависимост на вини, на пречиствания... След като си изредил всичките модели луксозни коли, красиви жени и недвижими имоти, идва моментът на по-висше удоволствие, на по-върховно идентифициране с нещо толкова благородно ненужно, каквото е изкуството. Много често, дори от чувство за вина, най-заможните са се обръщали към изкуството. Ето дори и в тази банка в Париж, където е моята изложба - това е много смешно - са нарекли кабинетите, в които се правят срещите на четири очи с богатите хора, на името на художник. Някой милиардер спокойно се разполага в кабинета Ван Гог. Което е смешно, защото Ван Гог е живял в крайна мизерия и докато е бил жив, нищо не е продал. Същите несретници са били Гоген, Клод Моне... Но аз намирам това начинание за легитимно и нормално. Защото, от една страна, банкерите действително са раними - в добрия смисъл на думата, и търсят висши и чисти стойности, които не носят тежестта и скуката на чистата рационалност - финансите. Но банкерите идват и си отиват и всяко ново управително тяло може да разкара старите картини и да си поставя нови. - Това не ме интересува много - аз съм казал неща, солидни в своята безвременност, и има логика да се търсят постоянно. В момента успешно се продават мои работи, които съм правил преди 15 години. Но ако говорим за една истински справедлива оценка за творчеството на кой да е художник, тя идва около 50 години след смъртта му - тогава настъпват утаявания на моди, дистанция... Къде ще бъдат следващите ти изложби?- В България имам две предвидени изложби - на 13 юли в галерията на СИБАНК и в края на октомври - в Националната галерия. Освен това имам постоянно присъствие в парижки галерии, а в края на годината ми предстои голяма изложба и в брюкселска галерия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във