Банкеръ Weekly

Съдби

БАЛЕТНИЯТ ЮБИЛЕЙ ОТВОРИ ДУМА ЗА СОБСТВЕНОСТТА

След много перипетии и скандали, традиционни за варненския балетен конкурс при директорстването на Емил Димитров, ХХI състезание, слава Богу, приключи. Своята 40-годишнината тази първа в света балетна олимпиада отбеляза, без да излъчи носители на големите награди. Пред в.БАНКЕРЪ председателят на журито, големият руски хореограф Юрий Григорович отбеляза доста неубедителното участие на руснаци и американци, попълвали десетилетия наред списъците на медалистите. А балетният педагог Наталия Цонева намери обяснението в баналната констатация, че силните състезатели не ходят на частни конкурси и фестивали, а търсят признание и класиране в Москва, Париж и Ню Йорк. Които, впрочем, създадоха своите конкурси по модела и с методологията на варненския и доста време след него. Очевидно не само тя мисли така, защото след тазгодишния конкурс за първи път в общественото пространство изпълзя питането: а не е ли време Варна да си върне конкурса и да не разчита на софийските му организатори и администратори? Припомниха се и следните факти: че конкурсът е идея на балетмайсторите от Варненската опера Галина и Стефан Йорданови, че негов пръв организатор е Йордан Киндалов, че община Варна още през 1964 г., когато е първата му проява, е мислела за културния туризъм и затова е наливала, и днес налива пари за реализацията на състезанието. Че тя е всъщност истинският домакин, който предоставя за конкурса цялата си налична материална база, за чието поддържане се грижи целогодишно. Питането все още е плахо, но варненци явно са се замислили. И нещо вероятно ще измислят - още повече че до следващия, ХХII конкурс, има цели две години.Но нещата далеч не са така прости, както изглеждат в репликите на местните журналисти. Повече светлина върху проблема за в.БАНКЕРЪ хвърли д-р Любомир Кутин, дългогодишен шеф на културната дейност в община Варна. Той сподели, че преди няколко години тогавашният министър на културата Емма Москова е събрала експерти от Варна и София, за да обсъдят статуса на международния балетен конкурс. Работата е там, че още през 1992 г. Елка Константинова, министър на културата в кабинета на Филип Димитров, е харизала на частни лица най-авторитетните ни конкурсни и фестивални прояви - балетния, конкурса за млади оперни певци, Софийски музикални седмици и още няколко други. Вероятно е имала своите аргументи за това - в традиционното българско безпаричие подобна мярка е изглеждала като начин да бъдат запазени тези културни прояви. Резултатът обаче е спорен.По-късно обаче и самата Емма Москова пропуска възможността да бъде регламентирано участието на държавата и общините в тази дейност. В предложения от нея и приет от Народното събрание Закон за закрила на културата грижата за фестивалите и конкурсите, които са нематериално културно наследство, въобще е пропусната. Нещо повече - в този закон не е вписано дори понятието фестивал, и то във време, в което нарастващата относителна тежест на културния туризъм расте, а фестивалната практика по света, че и в България, се разраства неимоверно. Ако някой от сегашните депутати си направи труда да надникне в текстовете на този сравнително кратък закон, ще установи огромни недомислия и пробойни, които позволяват на всеки по-хитър мениджър да мишкува в различни области и етажи на културния ни живот. Като на държавните институции е оставено правото единствено да плащат, когато въпросните мениджъри ги притиснат за това. Понякога дори крайно нелюбезно - както и през тази година стори Емил Димитров във Варна, като заплаши още след първия тур на конкурса, че ще го преустанови, ако не му се доставят нужните средства. Потърпевш в този случай бе община Варна, принудена да налива все нови и нови, непланирани пари за поддържане на търговската марка Международен балетен конкурс Варна 2004.Това е задачка за депутатите. А вече се чуха и първите гласове за приобщаване на конкурса към културната програма на Варна - града, който при всички трудности съумя да съхрани и развие съществуващите традиции и ги попълни с разширени и актуализирани програми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във