Банкеръ Weekly

Съдби

АЗИС СТАНА И ОПЕРЕН АРТИСТ

Помните ли огромните плакати с лика на сръбската оперна певица Драгана Спасич, залели през март София? Помните ли и крещящите рекламни анонси за спектакли на Травиата от Верди в зала № 1 на НДК? А помните ли подобен спектакъл да се е състоял?Ако вярваме на спортния тв коментатор Манченко (Неделен стадион от 8 май), същото зрелище се планира за 17 май на Националния стадион Васил Левски. Със сензационна добавка - участието на Васил Троянов Боянов, по-известно като Азис, в спектакъла.Историята започва много по-отдавна и неизменното в нея е само името на Любомир Бастрев. Син на помощник-режисьори в Старозагорската опера, за кратко той диша сценичен въздух като хорист. Докато решава, че вече е усвоил оперния занаят и може да го ползва за собствен бизнес. И започва - първо в София! През 1998-а наема културния дом на Гара Искър, уговаря диригенти, оркестранти, артисти и хористи и облепва столицата с плакати за първия частен оперен театър Одион. Художественият резултат е повече от съмнителен, след като Бастрев се вживява и в ролята на режисьор, прекроява драматургията на операта, размества действия и пр. Наемниците скоро се разбягват, завлечени с по-малки или по-големи суми. След време директорът на дома Искра Журбенко подава иск в съда и печели делото срещу Бастрев за неизплатени наеми. Очаква и съдия-изпълнителят да си свърши работата.Съди го и тромпетистът от Софийската опера Антон Петров, по-известен в музикантските среди като Тони Заека. Той имал неблагоразумието да даде на Бастрев 20 хил. щ. долара, но притежава подписа му под нотариално заверен договор. Благодарение на този предвидлив ход Петров осъжда Бастрев в края на 2004 година. И също очаква съдия-изпълнителят да си свърши работата. По-наивен от него се оказал солистът на Софийската опера, тенорът Андреев, който е авансирал Бастрев с 50 хил. щ. долара. Солистът е завел съдебен иск и делото вече пета година продължава да се търкаля от инстанция в инстанция.Новоизпеченият български продуцент непрекъснато пътува и се движи в търсене на нови наивници. Каквито, оказва се, не се свършват. Бастрев стига и до Гърция, където бързо усещат с кого си имат работа. След ред неблагополучия Бастрев се прехвърля в Бургас и започва да лансира сръбското сопрано Драгана Спасич от Ниш. Предложението му е за серия представления в Сливен и Ямбол с участието на артисти (певци и оркестранти) от Бургаската опера, но след първия спектакъл прекратява инициативата. Затова пък се насочва в друга, незаета все още ниша - започва да продава билети в курортния комплекс Слънчев бряг за спектакли на Бургаската опера, които не съществуват в репертоарния й афиш или не се играят през сезона. Налага се среща на ръководството на театъра с туроператорските фирми, които подробно се запознават с житие-битието на продуцента, преди да му вдигнат червен картон.Все в този дух Любомир Бастрев подновява дейността си в София с надеждата, че късата обществена памет отдавна е изтрила неприятния спомен от инициативите му. С мотива да съдейства за културните контакти на Балканите той отново лансира Драгана Спасич, целейки се в най-високото - зала № 1 на НДК, сдобила се с популярността на най-престижния музикален подиум в България. Квитанцията му обаче е отрязана. Поощрен от широките възможности за подобни инициативи, Бастрев решава да опита и с най-неизкушената от културни предложения администрация - спортната. Директорът на Националния стадион Васил Левски Антон Попов сключва договор за изнасянето на спектакли и дори пуска в продажба билетите. Без обаче да се досеща за пристрастията на спортния министър Васил Иванов към музиката. И към оперното изкуство в частност, на което е помагал финансово за провеждането на конкурса за млади оперни певци Борис Христов. (Г-н Иванов-Лучано спонсорира и току-що започналия най-нов столичен фестивал Джаз +, за който в.БАНКЕРЪ писа.) Окуражен от сключения контракт, Бастрев решава да хвърли и най-голямата си бомба, като включва в оперния спектакъл лицето Васил Троянов Боянов, известен като чалгапевеца Азис. Поверява му ролята на сводника Гастон, която започва и приключва с една-единствена реплика в първото действие на Травиата. И Азис приема да добави още популярност към името си. Още повече че се нуждае и от нов имидж като шеф на комисията по култура към политическото движение Рома - несъмнен фактор в наближаващите избори.Оттук-нататък следва развръзката. Антон Попов е включил в договора с Бастрев клаузата, според която ако три дни преди събитието парите за наема не бъдат преведени, представление няма да има. Възможно е, ако информацията стигне до министър Васил Иванов -Лучано, той да каже тежката си дума и да докаже, че интересът му към оперното изкуство не е популистки. Възможно е дори лицето Васил Троянов Боянов, още и Азис, да разбере, че ангажирането му в политически действия не е като провокативното рекламно табло върху фасадата на хотел Сердика. Но е напълно възможно и спектакълът да се състои.

Facebook logo
Бъдете с нас и във