Банкеръ Weekly

Съдби

АВТОРСКОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО: СКАНДАЛ СЛЕД СКАНДАЛА

ФИЛМАУТОР ЗАБРАНЯВА НА КАБЕЛНИТЕ МРЕЖИ ДА ИЗЛЪЧВАТ ПРИЯТЕЛИ И БГ КИНОСпоразуменията на телевизия Би Ти Ви с кабелните оператори в страната са на път да обтегнат докрай отношенията между стотина мрежи и дружеството за управление на авторски права Филмаутор. Според ръководството на сдружението, защитаващо интересите на авторите на игрални, документални и телевизионни филми и програми и на техните наследници, договорите, с които Би Ти Ви разрешава на далекосъобщителните фирми да излъчват програмата й, са в нарушение на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). През седмицата Филмаутор разпространи писмо от филмовата компания Уорнър брос, един от световните гиганти в киноиндустрията. Според изпълнителния директор на Филмаутор Мария Палаурова писмото доказва, че Би Ти Ви няма право да предоставя правата на сериала Приятели, който телевизията излъчва всеки делничен ден в програмата си, на кабелните оператори. Мнението на Филмаутор е, че собственикът на правата на сериала Уорнър брос е упълномощил друг юридически субект да прави това, като събира съответното допълнително заплащане. Уорнър брос не е оторизирала Би Ти Ви да разрешава кабелното препредаване на сериала Приятели на операторите в България - се казва в документа, подписан от Мартина Калахан от правния отдел на компанията. - Уорнър брос е упълномощил AGICOA (международна асоциация за управление на продуцентски права - б.а.) да събира таксите, дължими за неговото кабелно разпространение.Според Палаурова Филмаутор нееднократно е призовавало ръководството на Би Ти Ви да насърчи кабелните оператори да уредят отношенията си с дружеството. Тя допълни, че в нарушение на ЗАПСП са и мрежите, които излъчват български филми от програмата на Канал 1 и ТВ България на БНТ, Нова телевизия, Би Би Ти и др. За съжаление до този момент не получаваме никакво съдействие от страна на телевизиите - поясни тя. - Все пак мисля, че в бъдеще всички оператори ще трябва да преосмислят поведението си спрямо нашето дружество и сходни на нас организации. Писмото на Уорнър брос може да се приеме като доказателство, че мрежите не получават от телевизиите всички права, които законът ги задължава да уредят. Палаурова допълни, че Филмаутор е завело съдебен иск срещу три от големите софийски преносни компании, след като те официално са отказали да плащат на авторите на филми с аргумент, че правата върху техните произведения са им предоставени от телевизиите.Според ръководството на Би Ти Ви Филмаутор няма основания за претенции към кабелните оператори за това, че излъчват Приятели. Кабелното препредаване, за което Уорнър брос говори, се отнася за програми, които първоначално са излъчени извън територията на България - коментира юрисконсултът на телевизията Жанет Захариева. - В договора на телевизията с компанията са включени както ефирните права на сериала за страната, така и правата му за всички останали технически начини за едновременното му излъчване на нейната територия. По всичко личи, че отношенията между страните бързо се вледеняват и също толкова бързо вървят към съда. Абсурдното в спора е, че съгласно Закона за далекосъобщенията кабелните оператори са длъжни да излъчват държавните Канал 1 и ТВ България и че БНТ е длъжна да им ги предостави безвъзмездно. В същото време обаче, според тълкуването на закона за авторското право от страна на Филмаутор, мрежите следва да плащат на създателите на всяко предаване поотделно. В крайна сметка се получава така, че във всички случаи операторите са на пангара - и ако решат да не излъчват някой държавен канал, и ако решат да го излъчат, но не се спазарят за условията с авторите на предавания. Отделен е въпросът, че точно към този момент изглежда лесно двете страни да се разберат. Според Мария Палаурова Филмаутор иска възнаграждение от една стотинка за всеки деклариран от фирмата абонат.Ако човек обаче остави калкулатора и се замисли, изводът може да е само един. Отношенията между хората на изкуството и медиите, чиято работа по принцип е да популязират техния талант и труд, са лоши и може още да се влошат. Въпреки че преди повече от десет години държавата уж ги уреди със Закона за авторското право и сродните му права. А още по-лошото е, че засега въобще и не се вижда пътят, по който конфликтите ще поемат, за да тръгнат към изглаждане. За цялото време, откакто действа (може би е по правилно да се каже - откакто не действа), законът недвусмислено показа, че обича по различен начин своите субекти и обекти и затова няма никакъв шанс да бъде приет и да започне да решава казуси. Дори обратното - в този си вид той изглежда осъден да ражда скандали. Макар и съвсем пресен, спорът между Филмаутор, кабелните мрежи и Би Ти Ви съвсем не е единствен. Емблематичен вече е конфликтът между голяма част от електронните медии в страната и дружеството на музикалните продуценти в България ПРОФОН. Той не е секнал от миналия век, като все още на пръстите на ръцете се броят случаите, в които медии и собственици на музикални права са постигнали договореност. Както е логично да се предположи, спорът отново е за пари. И парите далеч не са мизерната една стотинка на деклариран абонат, която иска Филмаутор. Както БАНКЕРЪ вече писа, в момента топката е в центъра на терена, след като преди седмица тричленен състав на Върховния административен съд отмени глобата от 10 000 лв., наложена от Комисията за защита на конкуренцията на ПРОФОН. Санкцията дойде, след като комисията установи, че дружеството диктува необосновано високи такси на радиата и телевизиите, за да им позволи да излъчват музика. Преди две години, когато авторите на закона празнуваха десетата му годишнина, ръководствата и на държавната БНТ, и на частната Би Ти Ви, които по принцип при спорни въпроси много рядко са на едно и също мнение, групово призоваха Народното събрание да се намеси и да прати независим орган, който да решава споровете в казусите с авторските права. Такъв и до момента няма, а скандалите продължават да никнат като гъби.

Facebook logo
Бъдете с нас и във