Банкеръ Weekly

Съдби

АНИ ИЛИЕВА - ДАМАТА НА МИЦУБИШИ У НАС

За пръв път в дългогодишната си история ралито на ралитата Париж - Дакар бе спечелено през януари тази година от жена. Германката Юта Клайншмит, която се справи великолепно със своето Мицубиши-Паджеро, бе посрещната в родината си като национален герой. Със сигурност поне на още едно място в света успехът на желязната дама е бил празнуван с неподправен ентусиазъм. В решаващия за германската състезателка етап всички в българското търговско представителство на Мицубиши мотърс - Ратола Мотърс, останали до късно през нощта. След победата изпълнителната му директорка Ани Илиева отворила под аплодисментите на подчинените си бутилка шампанско. Младата бизнесдама е известна с пристрастията си към автомобилния спорт и камерите на телевизиите често я улавят, докато награждава републиканските рали-шампиони в различните класове. Последният в класа Иван Маринов, също като немкинята се състезава с автомобил на японския индустриален концерн.
Ако човек трябва да определи професията на Ани Илиева според външния й вид, по-вероятно е да реши, че се занимава с мода или притежава фитнесклуб, в който самата тя е и инструкторка. Макар че едва е прехвърлила двадесетте години, говори спокойно и тихо, даже някак уморено. Не се дразни от проявения интерес към личния й живот. Прави впечатление на открит и естествен човек.
През 1995 г. нейният брат Васил Баров купува Ратола от Томас Лафчис. Бившият президент на ФК Левски все повече и повече се отдавал на управлението на футболния клуб за сметка на търговията с автомобили Мицубиши. По това време Ани учи банково дело и само любовта й към високите скорости и пътешествията подсказват, че след време може да стане дясната ръка на брат си при ръководенето на бизнеса. През 1997 г. завършва образованието си и брат й я взима на работа във фирмата като отговорник по кореспонденцията и консултант по продажбите. Година по-късно тя вече е изпълнителен директор и се занимава с всички оперативни задачи по поръчките, доставките и продажбата на колите.
Самата Ани уточнява, че задачите й са преди всичко да оформя лично документите на особено претенциозните клиенти и да преговаря за детайлите при по-големите заявки. Най-голямата досега е била за три джипа и две лимузини. Данните на официалното представителства показват, че от 1997 г. насам продажбите на японски автомобили у нас се увеличават непрекъснато, като през миналата година например продадените джипове Паджеро са 150. Причината, според младата мениджърка, не е единствено в амбициозната й работа. Преди четири години японците лансират най-известния си джип в света в две линии - Спорт и класически модел (сега той носи инициалите 2001), а от 2000 г. и специалния по-малък дамски вариант Пинин. Спортният джип пожънал впечатляващ успех за България и за първите осем месеца след появяването му на нашия пазар били продадени 100 броя. По думите на Ани Илиева с всяка година се увеличават хората, които са в състояние да си позволят луксозните автомобили, чиято цена започва от 83 000 лева. Дамският модел носи името на известния италиански дизайнер Пинин Фарина, в чието миланско студио е разработен. Това е и единственият случай, в който кола с трите рубина в емблемата се произвежда извън Япония. На представянето й в страната се появили близо 50 бизнесдами, съпруги и дъщери на политици.
Клиентите стават все по-разнообразни и от различни области на България - споделя мениджърката. - Но наблюденията ми са, че богатите стават все по-богати. Най-лошо беше преди пет години, през 1996-а. Тогава дори и повечето т.нар. осигурени хора идваха, гледаха и си тръгваха.
За почти четири години бизнес с автомобили Ани казва, че е срещала само един лесен купувач. Той дошъл в салона привечер, избрал си автомобил и заминал към Русе, за да вземе пари от продажбата на старата си кола. Желанието му да седне в японския звяр било толкова голямо, че в три и половина часа през нощта звъннал по телефона, за да внесе капарото. Иначе купувачите на толкова скъпи коли са хора, които разполагат с пари и са свикнали да им се обръща внимание - обяснява тя. - Те идват веднъж, питат, избират..., после изчезват, обмислят, след време се връщат, взимат договорите и после пак идват, за да го разпишат.
Ани Илиева не желае да споменава имена на известни българи, имащи в колекцията си Мицубиши. Но се знае, че почти всички футболисти, прекарали част от кариерата си по европейските футболни терени, са се изкушили да сложат поне по едно Паджеро в автопарка си. Зад волана на такъв джип са виждани и Любо Пенев, и Красимир Балъков, и Георги Иванов-Гонзо... Идвали са футболисти, идвали са и банкери, идвали са хора от охранителния бранш, от застраховането... - изброява Илиева. - Наши клиенти също така са дипломати от посолствата на САЩ, Русия, Швейцария и доста други. Именно първият секретар на американското посолство у нас води в класацията на мениджърката за най-взискателен клиент.
Японските производители изискват от дистрибутора да заяви и предплати четири месеца предварително моделите, които желае да получи. Срещу това фирмата му получава правото единствена в дадена страна да търгува с Мицубиши. Договорът обикновено се подновява всяка година. При подписването на документа за 2001 г. азиатците за пръв път от основаването на Ратола Мотърс не го ограничили със срок, а го оставили отворен.
Да се поръчват предварително моделите е изискване, което ни затруднява доста, но и опитът ни вече е солиден - смята Ани Илиева. - Правим сравнения с предишни години и успяваме да налучкаме изискванията на нашите клиенти. Тя нарича бизнеса с автомобили Мицубиши коварен и подчертава, че думата е точна: Ако сравните как човек може да се сдобие с кола от Мицубиши и с някоя европейска марка, ще повярвате в това. Японската компания продава с т.нар. опционни пакети на предлаганите екстри. В Мерцедес например си избираш екстрите по колата, които ти искаш. Паджеро обаче предлага 237 възможности и за да ги комплектоваш по изрично свое желание, трябва да поръчаш минимум 20 броя коли. Почти винаги пък купувачите желаят да има нещо, което го няма, а да се махне друго, което е невъзможно. Все пак Паджеро е за хора, които са влюбени във висококачествените автомобили и не се притесняват да платят цената за това.
Любимият модел на бизнесдамата е от типа 2001, т.нар дълга база, с всички екстри, двигател от 3200 кубика и автоматична скоростна кутия. Цената му е 95 хил. лева. Почти една трета от мераклиите за скъп джип си поръчват точно от него. Случвало се е да го поискат и обвит в панделка и с помощта на паяк от Пътна помощ да поднесат колата като подарък за рожден ден или сватба на някой ошашавен щастливец.
Колкото и странно да звучи, Ани не кара Мицубиши, а яркочервен Додж Стелт. Сякаш за извинение тя припомня, че двете фирми са в много тясно сътрудничество и нейният спортен автомобил е с японски двигател и още много техни решения. Азиатският му еквивалент е Мицубиши 3000 GT.
Мениджърката има вид на жена, която не излиза от модните заведения, но описва начина си на живот доста по-различно. В София трудно може да бъде видяна на обществено място, обича да си е вкъщи, да ходи на кино или театър с приятели. През зимата уикендите й преминават на ски и моторни шейни в планината, а през лятото - на джет на Черноморието. Истинската ми почивка обаче се нарича пътуване до Сандански, там имам много приятели и истински се разтоварвам - допълва тя. - И въобще, карането на кола за мен е удоволствие, за което мъжете често казват, че е тяхна запазена марка. После с удоволствие разказва за тръпката да се слуша силно музика зад волана. Предпочитанията й са към гръцките ритми, латиното на Хулио Иглесиас...
Ани Илиева се опитва да отклони въпросите за предишния собственик на Ратола Томас Лафчис. След дълги увещания все пак отбелязва, че не всичко в поведението на бившия футболен президент при продажбата е било по правилата на честния бизнес. Най-вече Лафчис не разказал на наследниците си за всички подводни течения, свързани с автомобилния бизнес.
Ани определя себе си като трудно влюбчива и говори за едно-единствено любовно увлечение досега, при това случило се съвсем неотдавна. Връзката й била с известен човек от обществения живот, който вече успял да я разочарова, но споменът още живее в нея. Докато бях влюбена, ми спореше най-много работата - усмихва се тя. - Станах суперамбициозна, не излизах от офиса до 1-2 часа през нощта. Усещането е наистина необяснимо. При първата ни среща установих, че не мога да си стоя на краката, а по принцип не съм особено притеснителна. В момента обаче не изпитва подобни емоции и няма сериозен приятел: Ако някой мъж ми хареса, въпрос на време е да сме заедно. Но на клиентите си никога не съм гледала по по-различен начин, освен като на клиенти. Друг е въпросът, че с някои от тях с времето сме установявали приятелски отношения, особено когато работех като консултант-продавач в шоурума.
Изпълнителната директорка на Ратола Мотърс има четири приятелки, с които се познава още от ученическите си години. Сега само една от тях живее в България. С останалите се чува по телефона. Служителите в офиса й доверяват, че самата Ани може би много скоро ще продължи обучението си в Щатите, но тя твърди, че поне още една година заниманията й няма да претърпят сериозни промени. През това време щяла да търси и повече време за себе си, защото външният й вид бил... позанемарен. Всъщност едва ли става дума за липса на самочувствие.

Четете още

Банкеръ Weekly
Провидение

Как хубаво ни цакат с горивата

Къде са сега генералите Борисов и Танов и какво стана с проверките за картел и монополи в бизнеса?
От май досега цената на петрола (сорт Брент) е паднала с повече от 46 процента. По бензиностанциите обаче поевтиняването е четири пъти по-малко. Още »
Банкеръ Weekly

Това държава ли е? Или мутрокрация?

Възможно ли е в нормална страна, член на Европейския съюз, на бизнеса, който прави брутния вътрешен продукт, плаща данъци и дава храна на стотици хиляди семейства,... Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във