Банкеръ Weekly

Съдби

АМЕРИКАНСКО СБОГОМ ЗА ФОРМУЛА 1

Посланието, изписано с розово червило на задното стъкло на една от хилядите коли, напускащи Индианаполис, очевидно идеално изразяваше преобладаващото настроение сред американците. То гласеше: Благодарим ти, Макс, няма да се върнем повече. Макс Моузли, президентът на световната федерация по автомобилизъм (FIA), едва ли го е прочел. Той и останалите акционери във Формула 1 сега са твърде заети да търсят начини за спасяване на американския си проект, след като миналата неделя заради скандала с гумите на Мишлен седем от десетте тима отказаха да стартират в Гран при на САЩ. Ако може да се вярва на червилото, опитите им са напразни - американците вече са взели окончателно решение по въпроса. Лошото е, че пораженията от онова, което се случи в Индианаполис, едва ли ще се ограничат само до Страната на неограничените възможности. Телевизионните канали и радиостанциите по цял свят бяха погребани под гигантски купища оплаквания от зрители и слушатели, заплатили немалко пари за най-голямото зрелище в автомобилизма, и получили вместо това надпревара между Михаел Шумахер и никому неизвестните пилоти на Минарди. Разбира се, търсенето на виновници за фарса, който хвърли сянка върху един толкова обещаващ сезон във Формулата, тепърва ще набира скорост. Хората от Мишлен ще се изправят пред Световния съвет по мотоциклетен спорт, за да обяснят защо не успяха да осигурят нормални гуми за седемте отбора, с които имат договор. Най-вероятно обяснението ще бъде последвано и от рекордна финансова санкция за френския гигант. Самите отбори, които предпочетоха да не приемат предложените от FIA компромисни решения, също ще трябва да обясняват действията си. Те имаха две възможности - или да карат по-бавно през проблемния шикан, или пък да нарушат правилника, като сложат гуми, неизползвани в квалификациите, и да си понесат съответното наказание като добавено време. Те обаче отказаха и провалиха старта. Самата FIA също е обект на доста упреци. Решението на федерацията да отхвърли молбата на девет от десетте отбора за преоформяне на опасния шикан може и да е изрядно от гледна точка на правилника, но според мнозина нарушава самия дух на спортсменство. Да не говорим за интересите на американските зрители, които, както споменахме, платиха доста пари, за да гледат някаква пародия. Организаторите на старта в Индианаполис вече намекнаха, че не са сигурни дали трябва да изпълнят финансовите си задължения към Бърни Екълстоун, след като Формула 1 толкова явно наруши своята част от договорката. Контрактът за седем състезания в САЩ, сключен през 2000 г., изтича следващия сезон, но американците сериозно обмислят предсрочното му прекратяване. Собствениците на пистата също бяха затрупани тези дни с писма от зрители, настояващи да си получат парите обратно. Засега те прехвърлят всички жалби към Мишлен, FIA и самия Екълстоун. Шефът на Минарди Пол Стодарт също не изпита особена радост от факта, че за пръв път от много години и двамата му пилоти спечелиха точки. Не ми пука за точките. Това беше черен ден за Формула 1, а нанесените щети, според мен, са неизмерими - обясни Стодарт. - Американците едва ли ще поискат някога отново да гледат нашия спорт и не мога да ги виня за това. Просто хората, които ръководят Формула 1, вече мислят само за политиката и забравят всичко останало. Макс Моузли можеше да предотврати всичко това само с една дума, питайте него защо не го направи. Самият Моузли връща топката в полето на Мишлен. Съвсем ясно е какво се случи - хората от Мишлен не успяха да осигурят подходящи гуми, както често им се случва на Индианаполис. В резултат техните отбори имаха проблеми с представянето си и поискаха да променим пистата, за да премахнем тези проблеми. Предложихме им различни възможности да се състезават, но по някаква причина те отказаха да използват тези възможности. Правдоподобен отговор наистина, но, както се убедиха всички в Индианаполис, не и верният.

Facebook logo
Бъдете с нас и във