Банкеръ Weekly

Съдби

АМЕРИКАНКА ПОДКАРА ВЪВ ФОРМУЛА 1

Тазгодишният старт за Световната купа във Формула 1 в Индианаполис, САЩ, ще се запомни не само с убедителната победа на Ферари. Сензацията дойде от тима на Макларън-Мерцедес, в който се появи дама - 22-годишната американка Сара Фишер. Тя се реши да седне зад волана на най-мощния автомобил на планетата. Беше така прекрасно!, възкликна дамата, след като се измъкна с нежелание от болида. Вярно, Сара се пусна само в три демонстративни кръгчета до началото на същинското състезание, но е вярно и това, че тя проправя пътя на нежния пол към Формулата.Не виждам причини жените да не се състезават във Ф 1, трябва просто да се свикне с автомобилите, казва Сара. Въпреки крехката си възраст тя има сносна спортна биография. Започва едва петгодишна с миникар, а на голямата професионална писта е от 1999 г., като печели състезания в родината си. Дръзката дама смята, че ако има възможност да тренира редовно на болиди за Ф 1 като мъжете, не след дълго ще е готова да участва не само в демонстрации. Преди Сара само пет жени са се състезавали във Ф 1. За Ева на Формулата се смята италианката Мария Тереза де Филипис. През 1958 г. тя кара в три старта за Гран при. При това най-доброто й класиране не е хич лошо - десето място в Белгия. След Мария Тереза във Ф 1 не се мяркат жени почти двайсет години. През 1975 г. се появява още една италианка - Лейла Ломбарди. Тя е единствената, спечелила точки за своя тим. Това става на Гран при на Испания, където Лейла финишира шеста. Година по-късно тя е поканена да кара в именития екип на Уилямс. Не й провървява обаче и през следващия сезон напуска.После англичанката Дивайн Галиша опитва късмета си във Формулата, но не успява да се задържи. През 1980 г. дебютира южноафриканката Дезире Уилсън, но не преодолява квалификациите във Великобритания. Дезире опитва отново на старт в родината си. Преодолява квалификациите с 16-о място, но домашните стени не й помагат и получава авария на 51-ата обиколка. С това завършва и кариерата й във Формула 1. Бързо завършва кариерата в това състезание и на поредната италианка - Джована Амати. Тя е с цветовете на знаменития някога тим Брабън, но не се справя с квалификациите. Облягайки се на миналото, скептиците, повечето мъже, са категорични, че жените не са способни да въртят волана в най-престижната надпревара. Дори онзи, който даде зелен семафор на Сара, шефът на Макларън Рон Денис, заяви: Не мисля, че жена може да бъде сериозен съперник във Ф 1. Главният аргумент на всички с подобно мнение е, че жената е слаба физически. Еди Джордан, босът на тима със същото име, предлага: Да им спретнем тяхна Формула и да се надбягват помежду си. Любопитно зрелище може да стане.Погледнете когото си искате от пилотите - обяснява физиотерапевката Мери О'Конър - всеки от тях, като по правило, е невисок, строен и лек. Не можете да твърдите, че са свръхяки мъжаги, способни да обръщат планини, нали? Външно пилотите действително приличат по-скоро на балетисти. Според О'Конър жените имат физиологични предимства: при тях т. нар. център на тежестта на тялото е разположен по-ниско, което е важно при движението на автомобила; жените са по-дисциплинирани и по-лесно се концентрират; по-добре контролират емоциите си. А що се отнася до статистиката за досегашните им провали на пистата, то броят на мъжете, които не се справят с квалификациите, е къде-къде по-голям - няколко хиляди за половин век!Съдейки по разгорещените дискусии, ще мине още немалко време, преди Сара Фишер или някоя друга да застане на старт срещу Михаел Шумахер. Впрочем той е доста великодушен (или дипломатичен), като твърди, че няма нищо против подобно нежно съперничество. Поначало нямам проблем с жените, шегува се Шуми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във