Банкеръ Weekly

Съдби

АКАДЕМИЯ НА ПИРАТСКИТЕ НАУКИ

В САЩ разобличиха пиратите, които снабдяваха пазара с копия на филми, представени за наградата Оскар. Лидерите в кинобизнеса обаче не бързат да ликуват, защото тази история нагледно доказа това, за което киностудиите не искаха и да мислят - кинопиратите не биха могли да продължат дейността си, ако нямаха съучастници в самата киноиндустрия.Денят е 29 ноември 2003 година. Огромната сграда в центъра на Лос Анджелис се охранява от въоръжени полицаи. Достъпът в нея е възможен само през тесни врати, оборудвани с металотърсачи. Охранителите на сградата често спират ту един, ту друг посетител, за да проверят съдържанието на чантата или джобовете му. На входа се изземат всички мобилни телефони, фотоапарати и кинокамери. Пред следващата врата дежурят охранители с прибори за нощно виждане - тяхната работа ще започне след минути. Сградата, която се охранява толкова грижливо, не е летище или централата на ЦРУ, а един от 500-те кинотеатъра в САЩ, където след няколко минути ще започне премиерата на новия филм, произведен от киностудията Уорнър Брадърс (Warner Brothers) Последният самурай. Проверките на входа, патрулите около кинозалата и охранителите с прибори за нощно виждане са само част от мерките, които киностудията и разпространителите са взели, за да предотвратят един от най-използваните видове кражби на интелектуална собственост в Америка. Той дори си има название, което е влязло в лексиката на правоохранителните органи на САЩ - камкординг, тоест запис на филма с видеокамера направо от залата. Много преди началото на прожекцията целият кинотеатър е бил проверен от специалисти за скрити видеокамери. Копието на филма пък е доставено минути преди началото на премиерата с брониран автомобил.До неотдавна борбата с камкординга отнемаше много пари и време на киностудиите и разпространителите. Под натиска на кинокомпаниите в много американски щати бяха приети специални закони, предвиждащи наказания за тези, които правят снимки или видеозаписи от кинозалата. Оказа се, че всички тези мерки са ако не безполезни, то поне недостатъчни.Престъплението Въпросът не е Ще се доберат ли пиратите до филма? - цитира американското списание Тайм шефа на отдела за борба с пиратството в Уорнър Брадърс - Марк Брендън. - Въпросът е Кога ще го направят?. За американската киноиндустрия, която през миналата година загуби 3.5 млрд. долара от дейността на видеопиратите, този проблем наистина е от изключителна важност. Ако висококачествено пиратско копие на филма бъде направено до две-три седмици след премиерата, киностудията може да загуби десетки, дори стотици милиони долари. Ако пиратите се доберат до филма по-късно, загубите ще бъдат значително по-малки. Разбира се, проблемите на филмопроизводителите са несравними с тези на музикалните компании. Специалистите обаче твърдят, че загубите на кинокомпаниите постоянно растат и са правопропорционални на растящата оперативност на пиратите и тяхната находчивост.Схемата, по която работят пиратските групи, е проста. Полученото по един или друг начин копие на филма се качва в сайт на ИНТЕРНЕТ, до който имат достъп собствениците на нелегални записващи студия, разположени най-често в Азия. Впрочем терминът нелегално студио не отразява най-точно реалното положение на нещата. По-скоро става дума за реални компании, които разполагат с щатни сътрудници и прекрасно организирана разпространителска мрежа, твърди британският специалист за борба с видеопиратството Алън Мейкпис. Разбира се, съществуват и дребни нелегални предприятия с по един-два компютъра или видеомагнетофони. В студиата филмът се дублира, ако е необходимо се изтриват титрите и логото, поставят своето лого върху копието, след което продуктът се пуска на пазара. Пиратството е толкова разпространено в света, че самите пирати имат проблеми с пиратите. Смятам, че логото им е необходимо тъкмо за да контролират собствения си продукт - твърди представителят на Американската киноакадемия Майкъл Елис.Разбира се, пиратите не дават под съд онези, които са засегнали интересите им, те разполагат с други начини за борба. Според експерти, търговията с пиратски видеопродукти е почти изцяло монополизирана от мафията. И това е съвсем логично - в процентно отношение този бизнес е далеч по-печеливш в сравнение с търговията с наркотици например.С помощта на кореспондентите си в някои азиатски държави списание Тайм установи, че пиратските копия се появяват на пазара буквално няколко дни след официалната премиера в САЩ, а понякога и преди нея. Марк Брендън получил съобщение, че пиратско копие на Последният самурай се е появило в ИНТЕРНЕТ на 6 декември 2003 г., тоест само седмица след първата прожекция на филма в кинотеатрите. Два дни по-късно копия вече се продавали в Китай, Русия и Тайланд.Разбира се, кинокомпаниите се стремят да усложнят максимално живота на видеопиратите. Всяко копие на завършения филм е снабдено с множество кодове, които трябва първо да затруднят презаписването и второ да помогнат да се установи кое точно копие е попаднало в ръцете на пиратите. Когато филмът се изпраща за дублиране, най-често от копието се изрязват много епизоди, които се дублират без прожектиране на екран. Някои компании дори прибягват до кодировка, която не позволява копирането на диска. Но за опитните пирати не е никакъв проблем да се справят тези кодове. Така че те трябва или непрекъснато да се сменят, или да се добавят нови. Въпреки това, според специалистите, кодирането на записите си остава най-ефикасната система за противодействие на пиратите. Тъкмо благодарение на кодовете бяха разобличени престъпниците, които дълги години са снабдявали видеопиратите с копия на най-новите холивудски филми. В скандала се оказа замесен и един холивудски актьор.НаказаниетоНеотдавна ФБР съобщи за ареста на Ръсел Уилям Спрег, който живее в едно предградие на Чикаго. По време на обиска в дома му били открити стотици DVD с копия на филми, които киностудиите, надяващи се да получат Оскар, изпращат на членовете на Американската киноакадемия. Агентите на ФБР смятат, че Спрег е бил един от доставчиците на суровината за производството на пиратски филми в нелегалните студиа на Югоизточна Азия. Той разбивал кодовете на видеодисковете, изтривал титрите, които указвали, че копието е за предварително гледане, и качвал филма в ИНТЕРНЕТ. Тези копия Спрег получавал от Кармине Кариди - един от най-дългогодишните членове на киноакадемията, холивудски актьор от вторите планове, който се е снимал в няколко десетки филми, включително и във втората част на Кръстникът и в телевизионния сериал Полицията на Ню Йорк. Подобно на колегите си Кариди бил задължен да подпише официален документ с обещанието да не изнася при никакви обстоятелства изпратените му филми от дома си. Той обаче не само ги изнасял, но и, както се изясни, ги изпращал на друг човек.По-нататък работата на агентите от ФБР била улеснена от вече споменатите кодове, които от миналата година кинопроизводителите започнаха активно да използват. Когато в края на 2003-а на пазара се появиха пиратски копия на няколко нови холивудски филма, включително и на многострадалния Последният самурай, не било трудно да се установи, че те са направени от копията, изпратени на Кариди. Откриването на доказателства за връзката между Спрег и актьора се оказало още по-лесно. За да не губят време, двамата използвали услугите на службата за куриерски доставки ФедЕкс (FedEx). Според документите на компанията през последните три години Кариди е изпратил на Спрег няколкостотин касети и видеодиска.Засега формални обвинения се предявени само на Спрег. Кариди твърди, че е невинен. Моят клиент е изключително потресен от това, че името му се оказа свързано с това отвратително дело, заяви адвокатът на Кариди. Според неговата версия за случилото се актьорът просто помагал на свой познат кинолюбител да икономиса малко пари от билети за кино, като му изпращал от време на време от своите копия. В замяна Кариди не получавал никакви пари от Спрег. Възможно е да е така. Според думите на самия Спрег той се разплащал с Кариди, като му връщал не само изпратения видеодиск, но и две касети с изтритите титри на киноакадемията и разбити кодове. Все още не е известно къде са отивали после тези касети. Във всеки случай при обиска в дома на Кариди те не бяха открити.Представители на ФБР, които засега не посочват Кариди сред обвиняемите, твърдят, че не са изключени нови арести по това дело. Мнозина експерти обаче са убедени, че артистът ще бъде арестуван и че двамата със Спрег ще бъдат изправени на показен процес в Калифорния. За видеопиратите копията на киноакадемията са същото, което са нефтените кладенци за Шел или Ексън - Твърди Алън Мейкпис. - Разбира се, арестуването на Спрег и сериозните неприятности за Кариди далеч не означават победа над пиратството. Но би било странно, ако кинокомпаниите не се опитат да възползват максимално от създалата се ситуация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във