Банкеръ Weekly

Съдби

Адвокат Румяна Желязова: ПАЗИ СИ АВТОМОБИЛА!

Съвсем наскоро пресата помести снимки на трагичен пътен инцидент, в който турски тир премаза и уби двама български полицаи. Кадрите изглеждаха потресаващо, но такива гледки са всекидневие в работния ден на адвокат Румяна Желязова. Колегите й почти единодушно я сочат за специалист номер едно в областта на застраховането и пътнотранспортните произшествия. Продължителният й стаж в тази сфера подкрепя подобно мнение. Самата Желязова уточнява, че е адвокат от март 1970 г., а от 20 години специализира този тип правни отношения. Бях най-младата в колегията, но имах право да избирам къде да продължа след дипломирането си заради висок успех - припомня си тя. - Дори ме извикаха да дам интервю в някакво младежко радиопредаване. По тогавашните правила трима от завършилите с най-добри резултати можеха да избират как да започнат кариерата си.


Родена е в Пазарджик, а родителите й са лекари, в рода й няма други хора от бранша. Никога няма да забравя какво направи в началото на пътя ми известният юрист Вергил Димов, при когото бях на стаж - с благодарност споменава тя легендарния адвокат. - Знаете, той беше изключително интересна личност - води защитата на д-р Сарафов, осъден на смърт по обвинение в шпионаж. По онова време беше невъзможно да си намериш дело, ако някой не ти го преотстъпи. Не знам какво намери в мен - едва ли талант, по-скоро амбиция.


Съдбата й се усмихва и втори път при срещата с друг известен адвокат - Страхил Нейков. Той насочва Желязова към автомобилното застраховане, а след внезапната смърт на Нейков в началото на 90-те, постепенно наследява и клиентелата му. Работното й място е на бул. Евлоги Георгиев близо до НДК, а кантората дели с експерт от друга сфера на юрисдикцията. Човек не може да е енциклопедист, сега са времената на специалистите. Дори и близките ми да дойдат с молба за помощ, при решаване на спор за недвижим имот например, ще откажа и ще ги насоча към колеги - завършва Желязова.


Сега тя води дела изключително в областта непозволено увреждане, транспортни злополуки и трудови злополуки по реда на чл.200 от Кодекса на труда. Специализацията й я свързва от пет-шест години с единствения застраховател, издаващ т.нар. застраховки Зелена карта за произшествия с българи в чужбина - БУЛСТРАД. Това застрахователно дружество е страна и при злополуки с чужди граждани на територията на България. Имаме добро сътрудничество с чуждестранни застрахователи и техните служби Ликвидация на щети и Гражданска отговорност. Заедно успяваме по вътрешеноадминистративен ред да решим случаите на пострадалите ми клиенти. Моята работа е да събирам доказателства за вината на участващите в произшествието и да изготвям документи за щетите на пострадалите. С БУЛСТРАД правим оферти до чуждестранните застрахователни компании, когато става дума за инциденти с участието на чужденци.


Според Желязова сравнението между българските и чуждестранните застрахователни обезщетения засега не е в полза на нашите. За съжаление претенциите, които българският съд удовлетворява, са многократно по-ниски, отколкото европейските - смята тя. - Чрез БУЛСТРАД при произшествие извън страната може да се издейства обезщетение, което действително да компенсира щетите на засегнатите.


Най-големият успех на Желязова е от преди три-четири години, когато унгарски застраховател изплаща на пострадала българка повече от 300 хил. марки. При това обезщетяването става близо 20 години след катастрофата, довела до инвалидност на нейната клиентка. Тя имаше определени усложнения през годините, получени в резултат на злополуката - т.нар ексцес - пояснява адвокатката. По принцип навсякъде в Европа застрахователите отговарят по случаи, станали в рамките на три до пет години от деня на събитието. Направих постъпки до унгарската компания, защото инцидентът бе в България, но с участието на унгарски гражданин. Моите доводи бяха уважени, а целият случай смятам за много добре свършена работа. Иначе жената щеше да си остане с някакви 1000 лева, които МИГ (бивш български застраховател) й беше изплатил преди 20 години. Ако позволите малко черен хумор, ако ще се умира от катастрофа, по-добре да те сгази чужденец. Така поне обезщетението ти ще е човешко.


Обезщетяването на собственици на откраднати автомобили е друга област, в която се изискват много знания и юридически опит, разказва Желязова. Твърде често при кражба компаниите не изплащали доброволно валутните застраховки Каско на скъпите автомобили. Не става дума за Гражданска отговорност при пътнотранспортно произшествие, а за изплащане на стойността на откраднат автомобил. Винаги намират поводи за отказ, но има и начини да бъдат накарани да платят. И то не само застрахователната сума, а и лихвите за времето, през което са я бавили - твърди тя. - Спомням си случая с едно много скъпо и единствено в страната Ферари на много известен бивш шеф на наша оръжейна фирма. Цената му беше 73 333 долара. Колата беше открадната, но застрахователите отказаха да изплатят застраховката. В съдебен процес обаче успяхме да докажем, че всички необходими действия от страна на моя доверител са спазени, и в крайна сметка спечелихме делото, като му беше присъдено да получи застраховката с лихвите.


Въпреки проблемите със застрахователите Желязова не смята, че в страната има нужда от повече застрахователни компании. Не казвам, че умишлено не искат да изплащат обезщетения или че са свързани по някакъв начин с групировки. Факт е, че непрекъснато се появяват някакви пречки и възражения, за да изпълнят задълженията си, и все трябва да се стига до съд.


Според адвокат Желязова промените в Закона за застраховането, които са в сила от януари 1997 г., са улеснили решаването на спорове между пострадали и виновни при пътните произшествия. Чрез тях са станали възможни извънсъдебните споразумения между двете страни. Наредбата за задължителното застраховане предвижда един специален ред в чл.12, касаещ застраховката Гражданска отговорност. Той регламентира реда на такива споразумения, като застрахователите съставят специални комисии за неговото прилагане. Те имат право да определят обезщетения, без да се влиза в съда. Основното преимущество при този ред е, че в рамките на месец може да се присъди сума, която иначе се получава след години ходене по съдилища и понякога наистина става символична. Работата на адвоката, според Желязова, е да подготви документи, да ги представи на компанията и да осигури всички необходими експертизи при явяването на пострадалия пред медицинската комисия. Понякога до 15 дни след инцидента пострадалият получава обезщетение и това е огромно преимущество на законодателството в сравнение с предишни години - смята тя и признава, че и извънсъдебните обезщетения са доста прилични в сравнение с предвидените от нормативите. Нашето законодателство и тук изостава за размера на обезщетяването. Възможностите, предвидени в застраховките по риска Гражданска отговорност, са лимитирани. Задължителният минимален и най-често присъждан размер е 30 хил. лв. за всички близки на загинал и 15 хиляди в случай на материални щети - без смърт и травми. Така е преценил законодателят, но това е много нисък лимит.


Потърпевши от нереалните обезщетения са и собствениците на скъпи автомобили, чийто ремонт често надхвърля предвидените от Закона за застраховането 15 хил. лева. Разликата трябва да поеме виновният за катастрофата, а пък той си е платил застраховката - недоумява тя. - Лимити има и в другите страни, но те са далеч по-адекватни на реалностите в живота. Всъщност наблюденията ми са, че по-голямата част от българските шофьори нямат друга застраховка освен Гражданска отговорност и понасят големи щети, ако са виновни за едно произшествие със значителни повреди по автомобилите.


Желязова избягва да става приятелка с хората, за които работи. Преди позволявах на доверителите си да ме търсят и извън професионалните нужди - спомня си тя. - Това по правило са много препатили хора и вече просто се опитвам и аз да се щадя. Затова в събота и неделя се опитвам да се откъсвам от работата и се затварям в моята селска къща на 120 км от София. Това ме разтоварва, но често и там отивам с папки с документи.


Има дъщеря и внучка на година и половина. Това е другата ми почивка - да се занимавам с малката. - Цялото напрежение пада от гърба ми, когато сме двете.

Facebook logo
Бъдете с нас и във