Банкеръ Weekly

Съдби

300 ХИЛЯДИ ЛЕВА ИЗГНИХА В ПАРКА ОБОРИЩЕ

Точно преди две години (бр.24 от 2 юни 2001 г.) в. БАНКЕРЪ писа за 300-те хил. лв. бюджетни пари, похарчени за украса на софийския парк Оборище (бивш Владимир Заимов) с 42 едрогабаритни склуптури. Голяма част от тях вече ги няма - изядени от ръждата, разпилени от злосторници, похабени от природната агресия. Само иронично възприеманият надпис, че всичко това е направено за прослава на българската култура, си стои непокътнат току до входа на театър София.Тези дни скулпторът Иван Русев, един от организаторите на фондация Посрещане на ХХI век, открехна вратата към кухнята на идеята, където бе дооформена никому ненужната квазихудожествена акция. Той твърди, че намерението драстично се разминава с реализацията. Нищо от архитектурния проект, показващ ситуирането на всяка творба, не е спазен! Единодушното мнение, че монтажът на скулптурите трябва да бъде предшестван от сериозен ремонт на парка - водопровод, осветление, асфалтова и тротоарна настилка, ремонт на пейки и др. - е напълно подминато! Резултатът, както вече казахме, е видим - 300 хил. лв. неудачно вложени бюджетни пари. За десетина от авторите обаче остана утешението, че на базата на показаното в Оборище техните произведения са селектирани и повторени едно към едно зад граница. Разрушената най-първа сред всичките 42 пластики 30-метрова пейка на Константин Денев е чудесно повторена в парка Солвей в Брюксел, но там не е пипната с пръст. Впрочем по време на фестивала на изкуствата Европалия в този парк бе показана и част от въпросната скулптурна експозиция. Така че за неколцина български скулптори паркът Оборище се превърна в експериментален полигон за отсяване на постигнатото и за повторна реализация (и заплащане!) на най-сполучливите в чуждестранна, добре подбрана паркова среда.Не може да не припомним, че 300-те хил. лв. бяха хвърлени експериментално в предизборен период като опит за заиграване на тогавашното правителство (на СДС) с артистите и интелигенцията. Този подход не загива - сега, в навечерието на местните избори, той оживява главно чрез няколкото скъпи конкурси за попмузика и песни, които трябва да се превърнат в скрита предизборна агитация - във Варна, в София, в Благоевград, в гр. Сандански и др.

Facebook logo
Бъдете с нас и във