Банкеръ Weekly

Спорт

ДОЙДЕ ЛИ КРАЯТ НА ФОРМУЛА 1?

Пиеро Ферари носи едно от най-гръмките имена в моторния спорт, но е една от най-тихите фигури в него. Но сега, след ултиматума на отбора на Ферари, че ще напусне Формула 1 при евентуалното реализиране на прокарваните от Макс Моузли бюджетни лимити за сезон 2010-а, последният оцелял син на Енцо Ферари бе принуден да излезе от сянката. Просто за да потвърди, че тази заплаха далеч не е блъф.
Ние не водим война с прес-съобщения - призна Ферари в телефонно интервю за британския в. Гардиън. - Става дума за изявление на борда на директорите, който е съставен от хора със сериозен опит.
Пиеро, който тези дни ще навърши 64 години, е вкаран в управлението на компанията от баща си през 1965-а и оттогава не го е напускал. Макар рядко да се появява по състезания, той все така живее в стария дом на Енцо в Модена и запазва собствеността върху 10 на сто от акциите на компанията, в която отдавна събитията се диктуват от Фиат и фамилията Аниели. Ферари-син, също като 13-те си колеги в борда, гласува за решението да се оттегли отборът от Формула 1, слагайки край на едно славно 60-годишно присъствие в световния шампионат. Това ще стане факт, ако Международната федерация по автомобилизъм (FIA) изпълни заканите на президента си Макс моузли и въведе бюджетен таван от 30 млн. евро за всички отбори.
Първото ни възражение е срещу тавана за бюджетите, защото просто не вярваме, че това нещо подлежи на контрол, твърди Пиеро Ферари. Второто е, че не е редно онези отбори, които приемат този таван, да спазват различни разпоредби от останалите. То е като във футбола. В Италия например сега имаме Интер - отбор, който побеждава и който харчи много пари за най-добрите играчи. И имаме отбор като Катания, който няма пари. Но това значи ли, че трябва да кажем на Катания - вие играйте с по 12 футболисти, а на Интер - вие играйте с по девет? Не би било честно. Само че тъкмо това правят новите правила във Формула 1. Те са просто неприемливи. Всички трябва да потеглят от стартовата решетка при едни и същи правила. Иначе няма конкуренция и някой външен фактор решава кой да победи.
Президентът на Ферари Лука ди Монтедземоло е също и председател на Асоциацията на отборите от Ф1 (FOTA). Нейните членове работеха усилено върху собствени варианти за съкращаване на разходите и затова останаха втрещени, когато, без изобщо да се консултира с тях, Моузли оповести своите предложения след среща на управителния съвет на FIA преди две седмици. Тойота и Ред бул първи възразиха остро срещу идеите и заплашиха с напускане, преди и Ферари - несъмнено най-популярната марка в автомобилния шампионат - да ги последва. Рено също заклейми идеите на Моузли, а според Пиеро Ферари до няколко дни това ще сторят също Макларън-Мерцедес и БМВ-Заубер.
Ние не сме против, защото искаме да пилеем пари - обяснява Ферари. - Напротив, искаме да ги пестим. Всички участници в шампионата жадуват да намалят разходите си. Но това може да стане и без да се въвежда таван на бюджетите. И не непременно по насилствен път. Достатъчно трудно е да се прилагат по този начин техническите правила, както доказа скорошната история с дифузьорите. Щом FIA не може да наложи това, как би се справила с налагането на бюджетен лимит?.
Според Ферари по-интелигентният начин е да се контролират разходите по техническото развитие. Ние вече го правим с двигателите, а от догодина ще го сторим и със скоростните кутии. Можем дори да въведем лимити за материалните разходи - за карбонови плоскости, примерно. Имам добри приятели, които участват в американския шампионат Наскар. При тях има строг контрол върху разходите - примерно ограничен е броят на механиците - но отборите се състезават при еднакви правила за всички. Ние бихме могли да направим нещо подобно.
От Ферари са възмутени, че Моузли е пренебрегнал не само специално създадената комисията във Формула 1, която именно трябва да се произнася по подобни въпроси, но дори и съществуващите правила на шампионата. Той не поиска да чуе и дума от истинските актьори в това шоу. Знам, че икономиката е проблем в целия свят, но при подобен подход и подобни промени в правилата ние няма да спасим икономиката.
Пиеро Ферари е убеден, че компанията му, която дава работа на над 3000 души в непрекъснато разширяващата се фабрика в маранело, ще продължи спокойно да съществува и да печели, и без да участва във Формула 1. Италианците дори вече са обмисляли варианти да се включат в други автомобилни състезания. Защо не? - казва Ферари. - Ако погледнете историята на нашата компания, днешната ни репутация е родена от победите ни в 24-те часа на Ман и в шампионатите гран туризмо. Състезанията са основната ДНК на Ферари. Баща ми създаде бизнеса си, като произвеждаше и продаваше състезателни коли. Не можем да забравим това, и страстта, която движеше него, винаги ще движи и нас. Всички ние обичаме състезанията - само че състезания с ясни правила и еднакви условия за всички.
На въпроса дали именно Моузли е правилният човек, който да нарежда на отборите какво да правят, Ферари отвръща: Моля ви, не ме питайте това. Познавам Макс от 70-те години и не искам да говоря по този въпрос. Просто знам, че решението, което идва от съвета на FIA, не е правилно за нас и ще се борим срещу него. И изобщо не се шегуваме. Говорим съвсем сериозно - Ферари няма да участва в следващия сезон, ако тези правила останат.
Наследникът на Енцо Ферари не изключва варианта сегашното упорство на FIA да възроди позамрялата напоследък идея за отцепване на големите отбори и създаване на алтернативен световен шампионат. Не можем да говорим по този въпрос в момента. Положението се развива много бързо. Смятам, че сега топката е в полето на Макс. Ще изчакаме и ще видим какво ще направи той.
Пиеро е убеден, че покойният му баща би споделил възгледите му днес. Той беше много силна личност, винаги се бореше докрай, за да сключи сделките си така, както искаше. Сигурен съм, че никога не би приел това, което Макс се опитва да направи сега.
Впрочем това не са празни думи - през 1986-а още живият Енцо реагира остро при един сходен спор с FIA, като заплаши да напусне Формула 1 и да се състезава вместо това в 500-те мили на Индианаполис в САЩ. Помня, че летях до Америка, за да подпиша съответния договор - споделя Пиеро. - Баща ми дори бе създал специален автомобил за това състезание. Можете да го видите и днес, изложен е в музея ни. Колата така и не излязла на пистата - старият Ферари получил онова, което искал. Той не блъфираше тогава - подчертава синът му. - По същия начин, по който не блъфираме и ние сега.

Facebook logo
Бъдете с нас и във