Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ЗАТИХВА КАБЕЛНИЯТ БУМ В ГРАДОВЕТЕ

БУРГАС Е НАЙ-ЗАРИБЕН, В СОФИЯ ОЩЕ ИМА НЕЗАЕТИ НИШИСамо с около процент (50 000 човека) са се увеличили градските абонати на фирмите за кабелен пренос на телевизионни програми през последната година, показва изследване на агенцията за пазарни проучвания Маркет Тест. Към края на май тази година около 70 на сто от градското население в страната е гледало телевизия по кабел. Година по-рано окабелени са били 69% от домакинствата. Според данни на агенцията само няколко месеца преди това - в началото на 2004-а, абонатите са били осезаемо по-малко - около 64% от обитателите на градовете. Още две години по-рано пък - през март 2002-ра, кабел в дома си са имали не повече от 56 на сто от тях. В България вече е налице развит пазар с конкурентни цени на кабелните услуги - е един от изводите на Маркет Тест. - Той се характеризира със сериозна концентрация, предполага гъвкавост и разнообразие в офертите на работещите на него фирми и изисква борба за всеки клиент. Наблюденията сочат, че след динамичното развитие в първите години от появата на преносните мрежи в момента темпът на техния растеж е значително по-нисък. Нашата прогноза е, че тенденцията ще се запази. Това ще позволи на все повече хора със сравнително по-нисък социален статус да станат абонати на услугата. Наблюденията показват, че през последната година договори са сключили преди всичко хора с доходи под средните за страната. Около 35 на сто от всички включили се през този период семейства са декларирали, че живеят с до 300 лв. месечно. В същото време почти липсват нови потребители, чиито доходи да надхвърлят 600 лева. Според Маркет Тест към ден днешен решението за сключване на абонамент вече не зависи пряко от финансовите възможности на потребителя, а от други фактори. Освен традиционното колебание дали срещу парите си ще получат достатъчно разнообразни и интересни програми и дали качеството на визията и звука ще е на необходимото ниво, потребителите започват да се интересуват и от други неща. Все повече хора от градовете избират доставчика си и заради способността му да предоставя допълнителни услуги на приемливи цени. Клиентите вече се интересуват и дали той осигурява ИНТЕРНЕТ към пакета от телевизии, както и какво е неговото качество. Около една трета от включилите се през последната година абонати са заявили, че са предпочели дадена фирма, защото заедно с кабелни телевизии тя им предложила и високоскоростен ИНТЕРНЕТ. Особено валидно е това в случаите, когато хората търсят комбинираната услуга за офиса или работното си място. Освен поради пренасищане на пазара забавеният растеж на кабелизацията на градовете има и друго обяснение. Изследването на Маркет Тест показва, че преди лятото на тази година абонатите на двата български сателитни оператора - Булсатком и Ай Ти Ви партнър, са достигнали около 3% от общото градско население в страната. Въпреки че данните не отчитат ситуацията в планинските райони и в отдалечените черноморски курорти, които бяха първата мишена на новопоявилите се сателитни платформи преди около две години. Още преди време БАНКЕРЪ писа, че въпреки по-късния си старт, новите оператори започват да набират скорост и че поради по-доброто качество на предлагания телевизионен сигнал те не след дълго биха могли да се превърнат в реален конкурент на кабелните фирми. Сателитните оператори биха могли да спечелят и заради постоянните конфликти между собствениците на мрежи и на кабелни телевизии, които често оставят абонатите им без част от най-атрактивните програми. Към момента като недостатъци на новата сателитна услуга може да се посочат сравнително високата й цена, липсата на обратна връзка между собствениците на платформата и клиентите по отношение на предлаганите програми и особено липсата на ИНТЕРНЕТ в пакета с офертите. Проучването на пазара Маркет Тест е извършила по международната система за изследване на потребителските нагласи Таргет груп индекс. Извадката обхваща около пет милиона българи в градовете. Цифрите сочат, че към момента около 3.5 милиона от тях са абонати на някой кабелен оператор в страната. И в големите градове с население над 150 хил. души, и в по-малките населени места средната гъстота на покритието е около 70 на сто. Най-гъсто кабелизираният град е Бургас. Почти 85 на сто от жителите му са абонати на някой оператор. Следват Стара Загора и Русе, където около 76 на сто от хората гледат ежедневно телевизии по кабел. Впечатляващ е темпът на покриване в Стара Загора. Допреди около три години той е бил сред най-слабо опасаните от големите градове - 56 на сто. В Пловдив и Варна услугата се ползва от около 68 на сто от населението. Преди три години във втория по големина български град тя е била достъпна за 60 на сто от хората, а във Варна - за 57. За София съотношението е трима на всеки пет човека. Тенденцията обаче показва, че през последните години интересът към кабелните услуги в столицата е по-голям от средния за страната и че той все още продължава да е над нормата. Около 27 на сто от хората, сключили абонамент през последните 12 месеца, живеят в София - е записано в проучването.- Това е и най-високата активност за страната. Тя би могла да се обясни с постоянно високата миграция към столицата. Преди три години с кабел в дома си са разполагали едва 43.8 на сто от софиянци. Въпреки че е най-гъсто кабелизираният град, Бургас също продължава да стои в челото по интерес към този вид тв пренос. Около 14 на сто от новопоявилите през последната година абонати са заявили, че живеят в града или в региона около него. В същата класация следват жителите в района около Стара Загора, откъдето идват още 13 на сто наскоро абониралите се. За София-област, Монтана, Пловдив, Ловеч, Русе и Варна данните отчитат спад на интереса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във