Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ВЕЩАЯТ НОВА СВЕТОВНА ИКОНОМИЧЕСКА КРИЗА

УРАГАНЪТ КАТРИНА ВГОРЧИ ЖИВОТА НА ЩАТСКИЯ ПРЕЗИДЕНТ ДЖОРДЖ БУШ, КОЙТО БЕ ПРИНУДЕН ДА ПРЕКРАТИ ОТПУСКА СИ И ДА СЕ ВЪРНЕ НА РАБОТА ПО НИКОЕ ВРЕМЕНа 30 август цената на нефта на борсата в Ню Йорк достигна нов исторически рекорд от 70.85 щ. долара за барел. Авторитетният финансист Стив Форбс се опита да успокои пазарите и прогнозира, че през следващите 12 месеца цената на черното злато ще падне до 35-40 долара за барел. Наблюдатели на световния петролен пазар обаче като че не чуха оптимистичната прогноза и обявиха, че очакват цените да хвръкнат до астрономичните 80-100 щ. долара за барел. Песимистичните си очаквания те обясниха не само с урагана Катрина, опустошаващ нефтените южни крайбрежия на САЩ, но и с очаквания в Източен Китай и Тайван супертайфун Талим. Световните агенции цитираха Джерард Берг, икономист на Австралийската национална банка (National Australia Bank). По думите му ще мине поне седмица, докато се изясни истинският мащаб на загубите от урагана Катрин върху нефтодобивната промишленост. Отчитайки лекотата, с която бе преодоляна бариерата от 70 долара за барел обаче, не е изключено скоро да падне и летвата от 80 долара, отбелязва Берг. Интересното в случая е, че прогнозата е на централен банкер от Австралия, а тя е най-енергонезависимият континент на планетата и един от големите износители на суров петрол и на втечнен природен газ. Промишлени конгломерати в Япония предупредиха, че безпрецедентният ръст на петролните цени ще доведе до поскъпване на стоките за всекидневна употреба. Медиите в Токио цитираха на 31 август представители на най-големия национален производител на изкуствени материали от суров петрол - японската корпорация Мицубиши кагаку, според които цената на полиетилена и полипропилена, използвани в хранително-вкусовата и текстилната промишленост, ще поскъпне с 30 на сто. Това ще е шестото повишение на цените в нефтохимическата промишленост след 2004 година. Останалите пет обаче сумарно са били под 30%, припомниха анализатори.Американските корпорации също ще понесат солидни загуби. Още преди Катрина да връхлети крайбрежието на Мексиканския залив през тази седмица, куцащото производство и преработка на суров петрол и рекордно високите цени на енергията вече бяха започнали да задушават приходите им, включително на търговската верига Уол-Март, на едва кретащата авиокомпания Юнайтид еърлайнз и на автомобилната групировка Дженеръл мотърс. Базираните в Атланта превозвачи Делта еър лайнс и в Минесота Нортуест еърлайнс корп. - трети и четвърти по големина в САЩ, предупредиха няколко пъти през тази година, че могат да прибягнат до съдебна защита срещу кредиторите, за да ограничат разходите и загубите си. Самолетното гориво е поскъпнало с 21% от 26 август насам, а за повечето авиопревозвачи след работната сила това е вторият по размера си разход. Високите цени на природния газ пък натискат продажбите на Дженеръл мотърс. Най-големият производител на автомобили в света загуби 3.3 млрд. щ. долара в Северна Америка през първото полугодие, а международните рейтингови агенции оценяват дългосрочния дълг на компанията като високорисков (junk). Междувременно обикновените американци са започнали да пазаруват по-малко от Уол-Март (очевидно, за да имат пари за бензин). А най-тежко засегнати по крайбрежието на щата Мисисипи се оказват казината на Хера ентъртейнмънт от Лас Вегас - най-голямата игрална групировка в света. Ръководството й съобщи, че Гранд казино, което е било на речен кораб в Билокси, е напълно разрушено, а на Гранд казино гълфпорт има сериозни поражения. Анализатори очакват ръстът на доходите от акциите на компаниите, включени в борсовия индекс Standard Poor's 500, да падне под 10% през четвъртото тримесечие на тази година в сравнение със същия период на миналата, което ще е най-хилавият им ръст за последните три години. Катрина затвори 95% от източниците за производство на нефт по крайбрежието на Мексиканския залив и 88% - за добив на природен газ. Осем рафинерии в Луизиана и Мисисипи, които съсставляват над 10% от капацитета за преработка на суров петрол в САЩ, са затворени. Това предизвика рекорден скок на цените на бензина в Америка, които на 31 август докоснаха рекордните 2.92 щ. долара за галон. Само през тази седмица те са се повишили с 13%, което увеличава вероятността по бензиностанциите в страната да се видят три и дори четири щатски долара за галон. По сметка на анализатори от бранша тези стойности, коригирани съобразно инфлацията, на практика са достигнали максимумите от 1981 година. Говори се дори за шест щ. долара за галон бензин, което със сигурност би било шок за системата. Щатското производство на гориво е намаляло с над 10 процента. Първите рафинерии вероятно ще отворят най-рано след шест-седем дни, а последните - след три-четири седмици.Късно в сряда (31 август) Белият дом обяви, че отваря държавния петролен резерв на САЩ. Повишените цени на бензина отвъд Океана смъкнаха рейтинга на президента Джордж Буш. Според допитване до общественото мнение, проведено от телевизия Ей Би Си и вестник Вашингтон Поуст, поддръжка за стопанина на Белия дом са заявили едва 43% от запитаните. Други 53% са недоволни от начина, по който Буш изпълнява президентските си задължения, като главните им претенции са свързани с резкия скок в цените на автомобилния бензин.У нас такива сондажи не бяха правени. Не само защото няма кой да ги финансира, а защото резултатът е предварително известен: почти 100% от българите със сигурност ще заявят, че не са доволни от високите цени на бензините в страната. А през седмицата те наистина биха всички досегашни рекорди, като преминаха летвата от 2 лева за литър. Лукойл България оповести четвъртото за месец август поскъпване - с 4 стотинки на литър. Бензиностанциите ограничиха поскъпването до 3 стотинки на литър, но не успяха да направят цените на бензините по-приемливи. Масовият бензин А-95 достигна цени от 1.91-1.92 лв. за литър. Литър А-92 вече се продава по 1.82-1.83 лв., а А-98 удари 2.09 лв. за литър. За дизеловото гориво цените на дребно се повишиха до 1.70-171 лв. за литър, литър автогаз скочи с от 3 до 6 стотинки на литър, който вече е по 0.91-0.94 лева. Таксиметровите услуги ще поскъпнат с 20-25 на сто още в началото на септември, ако цената на пропан-бутана премине цена от 1 лев за литър, заяви шефът на Националното сдружение на превозвачите Румен Крумов. По думите му, 80% от такситата в страната са с газови уредби, а тарифите за превоза не са повишавани повече от две години, въпреки че на практика разходите за гориво са увеличени с около 25 на сто. Ако цената на петрола остане рекордно висока, след 15 септември таксиметровите тарифи вероятно ще отидат към 45-46 стотинки за километър. През юли горивната компонента в самолетните билети на българските авиокомпании се качва с 3 евро: от 12 на 15 евро. Така за двупосочните полети общо таксата става 30 евро. Това поскъпване обаче компенсира едва половината от разходите за керосин, които пък през последните няколко месеца се увеличиха с 30 на сто, каза Константин Тасков, шеф на България ер. Той припомни, че цената на тон керосин е 680 долара, докато през миналата година беше 440 щ. долара. От Хемус Ер заявиха, че засега няма да вдигат цените на самолетните билети, но внимателно наблюдават ситуацията.Поскъпването на петрола има положително влияние върху бюджета, но само в краткосрочен план, защото високите цени вдигат приходите от ДДС и акцизи, коментираха от финансовото министерство. Това обаче може да доведе до влошаване на текущата сметка по платежния ни баланс. Дългосрочните ефекти са по-скоро отрицателни, възможно е да пострада икономическият растеж, което ще рефлектира в по-ниска конкурентност и в намаляване на ръста на БВП.Високите цени ще се отразят на енергоемки отрасли, които използват горива и природен газ. Досега доларът бе евтин и не влияеше на общите цени и за икономика като нашата, твърди доклад на Агенцията за икономически анализи и прогнози. Според тази разработка скъпият петрол е свързан с бум в развитието на световната търговия и икономика. А това означава по-високи цени за износ. Веднага след като се забави ръстът в световен план и паднат цените, ще бъде налице негативният ефект, твърдят българските анализатори.Въпросът е дали и кога ще паднат цените на черното злато. Жестът на щатската администрация да деблокира 700 млн. барела суров петрол от стратегическия си резерв има малък ефект върху пазара на суровината, който е по-скоро политически, отколкото икономически. По оценка на експертите на Буш точно това е количеството, което не достигало. За беда в момента САЩ се нуждаят от бензин, а не от нефт, а страната не разполага със стратегически резерви от преработено гориво. Търговските запаси пък са почти на минималните си нива отпреди две години, защото рафинериите нямат възможност да попълнят складовете си. Потенциален източник на бензин е Европа. Европейският съюз препоръчва държавите да натрупват резерви не само от нефт, но и от преработен суров петрол. В момента Старият континент има около 52 млн. барела бензин по света, като по-голяма част от тези количества са в Германия, Франция, Италия и Испания. Доколко е политически изгодно Европа да прати на САЩ бензин, след като цените и в общността са рекордно високи, не е ясно. А и първите коментари в тази насока не са окуражаващи. Министърът на икономиката на Германия Волфганг Клемент подчерта на 31 август, че недостигът на гориво в САЩ си е грешка на страната, защото там отдавна недостига капацитет за преработка на суровината. Разбира се, САЩ засега не искат помощ от Европа и не се знае дали биха поискали. Със сигурност обаче подобен акт би подразнил Саудитска Арабия - третия едър играч в тази геополитическа свада. Чрез членството си в ОПЕК кралството отдавна се ползва с привилегията на доставчик от последна инстанция при всяка криза за гориво, за която цел държи затворени част от производствените си мощности. Али Ал-Найми, министърът на петрола на страната, заяви в края на август, че има готовност да увеличи производството на 11 млн. барела на ден, за да покрие недостига на САЩ. За сведение, Саудитска Арабия е помпала по 9.6 млн. барела средно на ден през юли. ОПЕК пък разглежда възможността да увеличи добива си с 500 хил. барела на ден дори преди поредната си официална сбирка след две седмици. Какво ще бъде поведението на трите хищника ще стане ясно през идните дни, когато се уточни колко време ще е нужно на рафинериите в Мисисипи, Тенеси и Луизиана да стъпят на краката си. А дотогава пазарът на черно злато ще остане неспокоен. Суровият петрол се върна над 69 щ. долара за барел още на 1 септември, въпреки деблокираните количества от резерва на САЩ. Нефтените фючърсни контракти с доставка през октомври доближиха 70 щ. долара за барел на борсата в Ню Йорк, а контрактите тип Брент с доставка през ноември клоняха към цена 68 щ. долара за барел в Лондон. Природният газ също се търгува в близост до рекордната си цена от 12.07 щ. долара за един милион англ. термични единици.

Facebook logo
Бъдете с нас и във