Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ТЪРГОВЦИТЕ ВОДЯТ БИТКА ЗА 120 КОЛЕДНИ МИЛИОНА

Около 120 млн. лв. допълнително ще бъдат похарчени около новогодишните празници, прогнозират от неправителствените организации на потребителите в България. Те напомнят, че декември е най-силният период за търговията на едро и дребно, след което следват трите месеца с най-ниско равнище на продажби, през които пазарът на практика се ограничава само до стоки от първа необходимост. В споменатите 120 млн. лв. се включват парите, отпуснати от правителството като добавка към пенсиите и бюджетните заплати на учители и чиновници. Тези допълнителни средства се разпределят главно за отопление (което поглъща средно 40-50% от декемврийския бюджет на градските жители) и за покупката на подаръци, храни, напитки и в по-малка степен на дрехи. Логично продавачите на подобни стоки са най-агресивни в привличането на клиенти и най-щедри като рекламодатели.Анализ на рекламния пазар в националните медии за времето 20 ноември - 15 декември показва, че най-силно представени са мобилните оператори - М-Тел и Глобул. Те надминават по вложени средства дори традиционно силните предколедни рекламни кампании на фирми като Кока-кола и Проктър Гембъл. Сред водещите рекламодатели са още производителите на шоколадови изделия от Нестле-България, както и вносителите на козметика и офистехника. Ако има зависимост между рекламните бюджети и обема на продажбите, то най-купувани преди празниците трябва да са мобилните телефони, вносната козметика и луксозните шоколадови бонбони.Продавачите прибягват до още един начин за привличане на клиенти - традиционните декемврийски намаления и отстъпки. Според Федерацията на потребителите обаче у нас те се правят на принципа Вдигаме цената двойно, после обявяваме 50% намаление. Истински разпродажби има чак през март, и то само за зимни модели дрехи и обувки, признават търговци от столицата. При хранителните стоки преди празниците тече обратният процес - постепенно увеличаване на цените на основни продукти като месо, млечни продукти, напитки... Особено силно това важи за цитрусовите и южните плодове, които по традиция българинът купува в по-големи количества около Коледа. Бананите, които преди месец достигнаха най-ниските си цени за 2003 г. - 0.70-0.80 лв. за килограм на дребно - вече се предлагат по 1.30-1.50 лв., а според някои прогнози около Коледа и Нова година ще се продават в рамките на 2.00-2.20 лева. Поскъпнаха портокалите, чиято цена наближава 1.30 лв. за килограм на дребно, а към края на декември се очаква да е 1.50-1.80 лева.Най-голям оборот около празниците ще направят големите магазини като Метро, Билла, Фантастико и Оазис. Експерти смятат, че оборотът на Метро само в столицата ще скочи с 35-40% за времето от 15 до 31 декември в сравнение със същия период на ноември. От Фантастико са заявили с 25% по-големи доставки на стоки от обичайното. Вносители на козметика и парфюмерия разчитат на нарастване на продажбите си с около 50%, а собствениците на складове за храни на едро към 15 декември вече са се заредили за нарасналото търсене.

Facebook logo
Бъдете с нас и във