Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ТЪРГОВЦИТЕ СТРАДАТ ОТ ЕФЕКТА БИН ЛАДЕН

От десетилетия малките червени джобни ножчета са стандартният сувенир, който туристи от цял свят купуват за спомен от Швейцария. Огромна част от тях се продават на летищата. След 11 септември 2001 г. обаче нещата се промениха. Само за ден-два миниатюрните сувенири престанаха изобщо да се търсят. По-рано продавах по десет-петнайсет ножчета на един клиенти в добри за търговията дни се купуваха стотици, казва продавачка на сувенири на Женевското летище. През първите седмици след терористичните атаки срещу САЩ клиентелата намаляла драстично и накрая съвсем се стопила.Причина за това са засилените мерки за сигурност по аерогарите. Забранено е да се пренасят остри предмети в ръчния багаж и пасажерите вече почти не прекрачват прага на магазинчетата за традиционни подаръци от алпийската страна. Двете най-значими фирми производителки на швейцарски ножчета търсят пътища за преодоляване на тази обезпокояваща тенденция. По-голямата от тях, Викторинокс (Victorinox), отчита 32% спад на продажбите през последните три месеца на миналата година, който повлякъл надолу баланса на процъфтяващия до септември бизнес. Средно за 2001 г. продажбите са намалели с 11 процента.Венгер (Wenger), вторият по големина производител на джобни ножчета, също се оплаква от лошия оборот. Предприятието, което се намира във Френска Швейцария, отчита загуби от 8% за последните три месеца на миналата година.Фирмите трескаво търсят нови възможности за пласиране на доскоро желаната от туристите стока. Стратезите по маркетинг се стремят да убедят клиентите, че занапред не трябва да купуват ножчетата непосредствено преди полета си, за да не ги пъхат в ръчния багаж. Освен това все по-усилено се обсъжда вариантът швейцарско ножче без ножче. Нашите продукти са полезни инструменти, а не оръжия, заявява говорител на друга от фирмите производителки, Суис арми брандс (Swiss Army Brands). Според него, в повечето случаи клиентът не изваждал ножчето от гнездото му, а използвал някой от останалите инструменти: ножичката, клечката за зъби или отварачката. Пред нас стои въпросът: можем ли да направим джобно ножче без нож?, разсъждава маркетинг-стратегът. Във Венгер и Викторинокс също не спят, а усилено мислят как да променят традиционното си изделие в светлината на новите изисквания. Викторинокс например планира производството на ножче със заоблено острие, твърди печатът. Венгер пък възнамерява да предложи на пазара нож в консервена кутия, която може да се отваря само с отварачка. По този начин значително се увеличават шансовете за безпрепятственото качване на сувенирите на борда на самолета.

Facebook logo
Бъдете с нас и във