Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Спортната преса: СИЛНИ АМБИЦИИ, СЛАБ ИНТЕРЕС

След неконтролируемото избуяване на нови издания в първата половина на 90-те вестникарският пазар у нас постепенно се стабилизира и започна да се свива (напълно в тон със световните тенденции в ерата на ИНТЕРНЕТ и кабелната телевизия). Това обаче сякаш не засяга един малко по-специализиран сектор от пазара на вестниците - спортната преса. За последните пет години на него се появиха четири нови всекидневника, три седмичника и половин дузина списания - и всичко това въпреки факта, че нищо не подсказва обществения интерес към подобни издания да е нараснал. Половината от новите издания не изкараха и година, преди да прекратят съществуването си. Но и това не предотвратява появата на нови. Последната новост на пазара е всекидневникът Тема: Спорт, собственост на холдинга Петрол, който започна да излиза в средата на август. Както подсказва и името, новият вестник е тясно свързан с другото издание на Петрол - политическото списание Тема. Допълнителна връзка е и фактът, че начело на спортния вестник застава Христо Запрянов, 23-годишният син на главния редактор на Тема Валери Запрянов. Според съдебната регистрация собственици на новото издание са Петрол Холдинг (70%), Тема Нюз (издател на списанието, с 15%) и Христо Валериев Запрянов (15%). Появата на Тема: Спорт бе съпроводена с рекламна кампания по няколко телевизии и радиостанции, както и с безплатно разпространение на вестника в бензиностанциите на Петрол. Обявеният тираж на вестника е 20 000 броя. Впрочем любопитно е, че тази цифра е предпочитана от над половината български всекидневници, когато трябва да се представят пред потенциалните си рекламодатели - явно като внушаваща доверие и респект. Какъв ще е реалният, съобразен с пазара тираж на Тема: Спорт още е рано да се предвиди. Засега лидер в този сектор е вестник 7 дни спорт, чийто тираж се колебае около 25-27 хиляди екземпляра. Вестникът, който се наложи на пазара покрай успехите на България в САЩ '94, премина през ръцете на Красимир Стойчев и Михаил Чорни, а от март тази година едноличен собственик е основателят му Юлий Москов. От няколко седмици вестникът е с подновен графичен дизайн и пълна цветност на страниците. На появата на Тема: Спорт реагира и другият стабилен играч на пазара Меридиан Мач, който също увеличи броя на страниците си до 24. Вестникът, издаван от фирмата на Айруц Латифян Компакт Меридиан, запази позициите си, макар миналата година да бе напуснат от половината си журналисти. Отцепниците създадоха алтернативния М Мач, но той не посъществува и в момента повечето от тях работят в изданията на Илияна Раева - списанията Slavy и Дон Балон. По-добра засега изглежда съдбата на създадения преди две години Топспорт. След краха на едноименния седмичник изданието бе възродено като всекидневник, който залага преди всичко на ниската си цена. Топспорт тръгна при 20 стотинки корична цена, после тя бе увеличена на 30, но и така вестникът си остава двойно по-евтин от конкурентите си. Негов собственик е фирмата Хирон 91, с основен акционер шефа на Развитие Александър Александров. Прекаленото снижаване на коричната цена обаче е рисковано при спортните вестници, които по правило не се радват на особено големи постъпления от реклама. Това обяснява и защо рекламните им тарифи са средно от два до три пъти по-ниски от тези на политическите всекидневници. Най-високи са средните цени на 7 дни спорт - 1.60 лв. за колонмилиметър за пълноцветно каре на вътрешна страница. В Меридиан Мач цената е 1.40 лв., а в Топспорт - само лев за цветно каре и 70 стотинки за черно-бяло. Тарифата на новия Тема: Спорт попада някъде по средата - 1.20 лв. за цветна и 1.00 лв. за черно-бяла реклама. Само че на българския медиен пазар, както е добре известно, тарифите и тиражите рядко са основни фактори при разпределението на рекламата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във