Банкеръ Weekly

Пари и пазари

СПАД ОТ 6.5% НА ПРОДАЖБИТЕ В ЕВРОПА

Продажбите на нови автомобили на европейския пазар през април са отбелязали спад от 6.5% в сравнение с април миналата година. Според данните на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА), чието централно бюро се намира в Брюксел, за първите четири месеца на 2003-а в страните от Европейският съюз са продадени 5.2 млн нови автомобила. При това намаляването на продажбите е свързано предимно с европейските автомобилни производители и по-малко засяга вносителите от Азия.Това състояние на пазара се обяснява със силното влияние на два основни фактора - общата икономическа стагнация в еврозоната от началото на годината и наличието на голям брой неработни дни, свързани с католическия Великден, през които не е имало никаква търговия. Последното се отнася за април, тъй като миналата година същите празници са били през март. Ето защо експертите не отхвърлят възможността увеличението на продажбите през май да компенсира очерталото се изоставане в сравнение с първите месеци на 2002-ра.С най-голям спад през април (11%) са продажбите на един от най-големите европейски автомобилни производители - Фолксваген, следван от италианския автомобилен гигант Фиат - 13% по-ниски продажби от тези през същия месец на 2002 година. Единствените европейски марки, чиито продажби са се увеличили през април, са тези на Ситроен и Пежо, както и на Смарт-модела на ДаймлерКрайслер и Мини на БМВ. Американските компании също не се спасиха от кризата на европейския пазар - Дженеръл мотърс и Форд имат спад около средния за периода.Докато европейците и американците губят позиции, японските и корейските автомобилостроители продължават да увеличават дела си в страните от Европейския съюз. Засилва се експанзията на Тойота и Мазда, а също и на корейската Киа.Повечето от анализаторите на автомобилния пазар прогнозират намаление на продажбите на нови автомобили на Стария континент до края на 2003 г с минимум 2%, базирайки се на проблемите в икономиката и намаляването на потребителското доверие. Дори да има известно увеличаване на покупателната активност през май, решаващи ще са месеците около края на годината, а очакванията за тогава не са оптимистични.

Facebook logo
Бъдете с нас и във