Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Шведите са нащрек за личните си данни

В едно от най-напредналите в областта на цифровите технологии кътче на света потребителски групи поискаха по-добра защита на личните си  данни срещу домогванията на  финансовия сектор. Разрасналият се скандал около "Фейсбук" предизвика вълни от недоволство сред обществото и справедливо възмущение, че технологиите се развиват по-бързо, отколкото  нормативната уредба. На фона на последните събития шведският статус на пионер в областта на електронното банкиране започва да повдига въпроси. Защото най-дигитализираното в сферата на разплащанията общество на планетата позволява и най-лесен достъп до всяка стъпка на потребителите.

Швеция е известна с по-строгите си изисквания за банковия капитал от повечето други държави в света. По отношение на регулирането на цифровите операции обаче нещата са далеч по-фриволни. Например шведският финансов бранш е възприел отвореното банкиране. При него кредиторите създават интерфейси, които позволяват  различни компании да имат директен достъп до клиентски данни, ако обаче титулярите им са дали съгласие за това.

Асоциацията на потребителите - шапка на 21 организации в Швеция, не е убедена, че средностатистическият субект би могъл да прецени какъв обем лична информация да сподели.

Засега шведският финансов надзорник не открива злоупотреби с потребителските данни. Но някои играчи от бранша приемат с резерви това заключение. Например главният изпълнителен директор на една от най-големите шведски банки - SEB, смята, че изискването към кредиторите да предоставят профилите на всеки клиент, дал съгласието си за това, е в разрез със стария стил за защита на данните. SEB планира да направи необходимото да предупреди потребителите си да са много внимателни, когато решават с кого да споделят лична информация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във