Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ПРОДАЖБИТЕ НА НОВИ АВТОМОБИЛИ ЛЕКО НАРАСТВАТ

Вече трета година продажбите на нови автомобили в България са почти еднакви - около 13 000 броя. Това стабилизиране идва след големия срив на търговията през 1997-1998 г., но едва ли може да промени съществено цялостното състояние на автомобилния парк у нас. Във всеки случай съотношението 1/10 за продажбите на нови автомобили и автомобили втора ръка се запазва. През 2002 г. са продадени 13 834 коли, или с 4.74% повече от предишната година, според данни от регистрациите в КАТ. От тях 10 222 са леки и едва 3612 лекотоварни. Тази разлика дава известна информация и за развитието на бизнесклимата в страната. Очевидно все още са малко фирмите, отделящи средства за подновяване или увеличаване на броя на автомобилите си. Силните месеци на търговията с автомобили са в края на годината - декември води с 1924 продажби, следван от октомври - 1606. Обяснението е, че в този период се очертава равносметката за годината и става ясно колко средства могат да бъдат заделени за инвестиции, включително и за нови коли. Другият силен период на пазара е април-юни, когато месечните продажби също надхвърлят 1000 броя. (Според търговци през пролетта се купуват повече лекотоварни автомобили.) През останалото време продажбите са сравнително еднакви - средно 920-980 автомобила на месец.Големите пет на автомобилния ни пазар през 2002 г. са Пежо, Ситроен, Рено, Форд и Тойота. Впечатляващ за българските условия е резултатът на София Франс Ауто - вносителя на Пежо. С продадените 2571 автомобила през миналата година тази фирма изпреварва сериозно останалите си конкуренти. Втората в класацията Автомотор Корпорация, вносител на Ситроен, има продадени 1321 автомобила. Останалите в първата петица са с много близки резултати - Промобил, вносител на Рено, е с 1217 продажби, Мото Пфое с 1201, а вносителите на Тойота - ТМ Ауто, е с 1152 продажби. Тези пет компании държат повече от 50% от пазара на нови автомобили у нас. Другите трийсетина вносители си поделят останалите около 47%, като пазарните им дялове варират от 0.1 до 4.7 процента.София Франс Ауто е подобрила резултатите си в сравнение с 2001-а с 1.77% и вече държи 18.58% от пазара. Автомотор Корпорация и ТМ Ауто също леко повишават продажбите си, докато Мото Пфое и Промобил регистрират, макар и минимално, намаление.Най-добри сравнителни резултати през 2002 г. спрямо 2001 г. имат вносителите на Мазда - Стар Моторс. При три продадени автомобила за 2001-ва през миналата година те имат 137 продажби. Сериозен ръст от 171% в продажбите отбелязват и вносителите на Хонда - Бултрако, но и те, както и Стар Моторс остават с под 1% пазарен дял. Интересното е, че водещата преди пет-шест години по продажби на автомобили в страната Деу България продължава да регистрира отстъпление от позициите си. За 2002 г. то е само с 0.8%, но потвърждава тенденцията за спад на интереса към тази марка корейски автомобили. През 2002-ра за първи път на българския пазар се появи и нова фирма, вносител на автомобилите Киа. Като за първа година резултатите й са добри - 46 продадени коли.Прогнозите са оптимистични Повечето от търговците на нови автомобили очакват през 2003 г. повишение на продажбите с около 10 процента. Надеждите се свързват с предлагането на повече и по-достъпни лизингови схеми, както и с нарастването на банковите кредити за покупката на нова лека кола. Според водещите в бранша годината ще е добра и за продажбите на лекотоварни автомобили, като прогнозите са те да надхвърлят 5000 броя. Колкото до завоюваните пазарни позиции, там едва ли ще настъпят някакви сериозни размествания. Пежо и Ситроен имат всички необходими предпоставки да запазят лидерските си места. 2003 г. ще е повратна за продажбите на Опел, смятат търговци. Дилърската мрежа на тази марка единствена засега работи у нас по новите европейски изисквания, като повече от една фирма е оторизирана да представлява производителя. В подкрепа на оптимистичните очаквания са и средствата, които повечето от вносителите влагат в изграждането на нови автосалони - най-вече на представителни места в столицата.Красимир ТодоровТаблицаЦени на някои от най-продаваните автомобили през 2002 г., в лв.Марка Вносител Цена без ДДСПежо 106 1.1 бензин София Франс Ауто 13 300Пежо 307 1.4 бензин София Франс Ауто 19 000Пежо 307 2.0 HDi дизел София Франс Ауто 23 100Ситроен С5 16 V бензин Автомотор Корпорация 31 700Ситроен Пикасо Ван 2.0 Hdi SX дизел Автомотор корпорация 26 700Рено Сценик комби 1.6 i 16 V Промобил 24 790Рено Клио 2 1.9 TDi дизел Промобил 19 990Тойота Ярис 1.0 i бензин ТМ Ауто 14 500Тойота Корола 1.6 i бензин ТМ Ауто 25 900Форд Фокус Комфорт 1.6 SE Мото Пфое 21 000Волво S 40 1.6 i Мото Пфое 35 500Шкода Октавия комби 1.9 Tdi дизел Еуратек 23 700Опел Корса 1.0 бензин 4 фирми в София и 2 в провинцията 13 500ГрафикаПродажби на нови автомобили за 2002 г. по месециЯнуари 918Февруари 937Март 1157Април 1098Май 1092Юни 1036Юли 1078Август 983Септември 923Октомври 1606Ноември 1082Декември 1924

Facebook logo
Бъдете с нас и във