Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ПРИТЕСНЕНИЯ МЪЧАТ АВТОМОБИЛНИЯ ПАЗАР

Покупките на автомобили рязко намаляха през март. Автомобилостроителите търпят загуби и вече се подготвят за срив и в продажбата на резервни части и понижаване на приходите си през цялата 2003 година. Един след друг лидерите на пазара обявиха своите мерки срещу настъпващата криза. Форд съобщи за 17% съкращаване на производството си. Компанията ще произведе през второто тримесечие на 2003 г. 980 хил. автомобила , докато през същия период на миналата година от халетата й са излезли над 1.2 млн. броя. Дженеръл Мотърс, който от началото на 2003-а регистрира намаляване на продажбите си с 19%, прогнозира спад в производството си през април, май и юни с 10.5 процента. Като цяло продажбите на коли на американския пазар, който се смята за най-големия и перспективен в света, са паднали през февруари с 6.5% и тази тенденция се задържа и през март. Главният икономист на концерна Даймлер Крайслер Ван Жолисен отбеляза, че през тази година производството им ще се свие с около 300 хил. броя, като това е оптимистичният вариант за фирмата. Кризата, изтъкват аналитици, засегна дори рекламата - автомобилните компании в Съединените щати имат намерение значително да намалят предвидените за тази цел разходи.Подобно е положението и в Европа. Според президента на френската автомобилна група Пежо-Ситроен Жан Мартен Фолц Катастрофалният сценарий за срив на европейския автомобилен пазар не може да бъде изключен. Фолц подчертава, че ако не беше кризата, спадът през 2003 г. щеше да е 2%, докато при сегашното положение прогнозите са за далеч по-обезпокоителни - 10-15 процента.Потребителското търсене е особено слабо в някои от сегментите на автомобилния пазар. Силно ограничени са покупките на скъпите модели, в това число и на спортните автомобили. Затова Порше обяви, че ще освободи в принудителен отпуск част от работещите в заводите, където се сглобяват моделите 911, Бокстер и Кайен. За сметка на това нараства интересът към по-евтините коли. Производители като БМВ например удържат засега ситуацията благодарение на модела си Мини. Тази нова тенденция се потвърждава и от нарастването на продажбите на южнокорейската компания Киа в Европа, както и плановете за доставка на Стария континент на някои индийски модели като Тата. Само преди четири години вносът на този модел, който се продава в рамките на 10 хил. евро, бе отказан от британците заради непълното му съответствие с европейските стандарти.На фона на общата стагнация прави впечатление нарастващата популярност единствено на скъпия Хъмър Н2, който е свързан с военните и на практика бе рекламиран от военните действия в Персийския залив. В случая обаче не може да се говори за някакъв масов интерес поради високата цена на колата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във