Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ПРАВАТА НА НАДЗОРНИЯ СЪВЕТ ЗАТЛАЧИХА ПРИВАТИЗАЦИОННИЯ ЗАКОН

Очакванията, че второто четене на Закона за приватизацията и следприватизационния контрол ще протече мудно в пленарната зала, се оправдаха напълно. Дебатите се затлачиха главно при определянето на функциите на надзорния съвет на АП. Най-вече депутати от левицата недоволстваха, че този орган остава с чисто фиктивни правомощия, и настояваха да му се даде повече власт. Аргументите им бяха, че съветът трябва да контролира действията на изпълнителния директор на агенцията, като предотвратява възможностите за корупция. За разлика от тази постановка, правителството предложи надзорниците да се произнасят само по законосъобразността на сделките, както и за съответствието им с приетите от Народното събрание стратегии за раздържавяването на някои отрасли и компании. Кабинетът бе подкрепен от парламентарната Икономическа комисия и от нейния председател Валери Димитров от НДСВ. В крайна сметка текстовете бяха приети така, както бяха внесени от кабинета, но това стана чак в петък (1 февруари).Според депутата от ОДС Йордан Нихризов, по този начин надзорният съвет се превръща в наблюдателен съвет без особени права. Нихризов и някои други народни представители от опозицията язвително призоваха мнозинството - ако няма нужда от приватизационни надзорници, просто да ги премахне. Тук е мястото да се припомни, че седемте члена на оглавявания от Петко Николов надзорен съвет на АП бяха избрани през есента на миналата година, въпреки че с личностите, които влизат в него, не бяха съгласни вицепремиерът Николай Василев и голяма част от икономическия екип на НДСВ. Затова Василев предложи да се намали до крайност неговото значение. От друга страна, опозицията се надява нейните хора в надзора да имат повече власт. Защото в този орган са представени всички политически сили. Така че битката за окончателния вид на въпросния чл. 16 от закона, който третира правомощията на надзорния съвет, е по-скоро борба за надмощие, отколкото отстояване на принципни позиции. Татяна Дончева от Демократичната левица продължи атаките срещу текста, заявявайки че на практика правителството ще определя кои сделки ще се разглеждат от надзорниците и кои не. Защото Министерският съвет ще приема Устройствения правилник на АП, където е записано продажбите над каква стойност ще одобрява съветът. Сега в правилника пише, че надзорът гласува сделки с цена над 3 млн. лв., но правителството може да измени това число. Според Дончева, мотивите, че така приватизацията ще протича по-бързо, са неоснователни, защото останаха малко държавни активи. Депутати от левицата като Михаил Миков съзряха опасност за прозрачността на процеса и в разпоредбата, че когато надзорният съвет не се е произнесъл по дадена сделка в 15-дневен срок, е налице мълчаливо съгласие. Всъщност това ограничение за вземане на решение е предвидено в доста други нормативни актове, така че не е някаква правна новост. Валери Димитров отговори на нападките, като се позова на миналото и на непригодността на надзорниците да осъществяват качествен контрол върху приватизацията. Да не би надзорниците да спряха навремето сделката за Авиокомпания Балкан?, запита риторично той. Според него, срокът за вземане на решения изобщо не е фатален за недоволните от дадена продажба, защото винаги остава възможността да я атакуват по съдебен ред. На практика всички решения на приватизиращите органи могат да се обжалват пред Върховния административен съд. В крайна сметка спорът изгуби цялото депутатско време в четвъртък. Затова при влизането на законопроекта за приватизацията на второ четене в пленарна зала той дори не бе преполовен, камо ли да се стигне до обсъждането на допълнителните, преходните и заключителните разпоредби. Това безспорно ще забави раздържавителния процес, тъй като през последните седмици АП не бърза да определя методи за продажби, за да ограничи провеждането им по досегашния закон. Да не говорим, че от съдържането на новия нормативен акт зависи до известна степен и борсовата приватизация срещу компенсаторни инструменти. Първоначално бе предвидено тя да започне този месец, след това срокът бе отложен за април, но е очевидно, че първите пакети ще се появят на фондовата борса не по-рано от средата на май.

Facebook logo
Бъдете с нас и във