Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ПОТРЕБИТЕЛСКИ ПАЗАР

БЪЛГАРСКОТО ВИНО ИМА МНОГО ЦЕНИТЕЛИ, НО НЕДОСТАТЪЧНО ПАЗАРИС 5% НОВИ ЛОЗОВИ НАСАЖДЕНИЯ БЪДЕЩЕТО НА ВИНАРСКАТА ИНДУСТРИЯ НЕ ИЗГЛЕЖДА ДОБРОПромените в българската винарска индустрия изглеждат окончателно завършени - собствеността върху лозята и винопроизводствените предприятия вече е частна. В момента тече процедура по приватизацията и на последната фирма, свързана с износа на български вина - Винимпекс. Но битката за връщането на страната на най-платежоспособните и перспективни пазари тепърва започва.ЛозятаПроизводството на винено грозде у нас е намаляло от 520 хил. т през 1996 г., на 374 хил. т през 2002 г. при относително запазване на площите около 1 млн. декара. Въпреки че 99% от лозята са частна собственост, сделки с лозови масиви почти не се осъществяват. Причините са няколко, като най-важните са наличието на много наследници на сравнително малки по размер парцели, ниските пазарни цени, които са едва с 20-30% по-високи от цените на нивите. Декар лозе върви средно по 174 лв., като от тази стойност има и отклонения - например в Бургаска област сделки се осъществяват и по 280 лв/дка, а във Врачанска - за 75 лева. Тези цени обаче не стимулират продажбата на лозя, нито дори поддръжката им, която изисква влагането на немалко средства. Затова и около 35% от лозята са на възраст над 20 години, 28% са от 15-20 години, 22% - от 10-15 години; 12% - от 5-10 години и само 3% до 5 години. В същото време създаването на нови насаждения, макар и да не е спряло напълно, върви поради липсата на средства с доста слаби темпове. Експерти са изчислили, че над 50% от разходите за 1 декар лозе отиват за закупуването на лозички. В България делът на сортовете Ркацители, Димят и Памид е най-голям - около 35 процента. Изкупните цени на тези сортове обаче са сред най-ниските и през последните години обикновено са в диапазон 0.15-0.35 лв. за килограм. Търсените от преработвателите Мерло, Шардоне, Траминер, Каберне заемат около 25% от предлаганата продукция и се изкупуват от 0.30 до 0.65 лв. за килограм. Местните сортове Мавруд, Гъмза и Мелник заемат дял под 10%, като за 2002 г. цените на изкупуването им се движат от 0.30 до 0.35 лева. Специалистите са категорични, че условията у нас са по-благоприятни за отглеждането на червени винени сортове, но за да се увеличат площите им, са необходими значителни инвестиции и най-малко четири-пет години технологичен срок, преди да започне беритбата.ПазарътТенденцията към производството предимно на качествени вина, свързани с определен географски регион и използването на вносни материали за бутилиране и етикиране на продукцията, доведе през последните три години до нарастване на цените на вътрешния пазар. Оттам пък се стигна до свиване на търсенето и намаляването на консумацията на вино в страната. Всъщност, когато става дума за консумация, трябва да се има предвид, че значителна част от собствениците на лозя произвеждат вино за себе си или получават част от рентата си под формата на вино, което статистиката не отчита.Зимата е сезонът, когато се пие най-много вино, при това червено. Над 60% от общата консумация през този период се пада на наливните вина, 18% - на сервираните в заведенията, и по-малко от 30% - на закупените в бутилиран вид. От бутилираните вина най-търсени са тези с цени между 3.00 и 5.50 лева. В тези граници се вмества значителна част от производството на българските винзаводи - от най-евтината масова серия София, през Мелник и Мавруд до серията Сините скали.Таблица 1Цени на български вина на едро без ДДСМарка Цена (лв/бут.) Обем (в литри)Бял пелин Лозарево 1.68 1Бяло вино Ловеч 0.85 0.700Димят Сините скали 2.33 0.750Каберне Бойар 2.74 0.750Каберне Горчивка 96 7.27 0.750Каберне Лозица Плевен 6.91 0.750Каберне Магура 4.41 0.750Каберне Поморие 2.57 0.750Каберне Резерва Оряховица 6.35 0.750Каберне Резерва Русе 2.74 0.750Каберне Совиньон 2001 4.23 0.750Керацуда Дамяница 2.49 0.750Мавруд КНП 3.67 0.750Мавруд Резерва 96 2.69 0.750Мавруд Шато Ивена 5.73 0.750Мерло Магура 4.41 0.750Мерло Резерва 2.76 0.750Мерло Сините скали 3.92 0.750Мерло София 1.13 0.750Мерло Сухиндол 2.04 0.750Мискет София 1.11 0.750Мискет Сунгурларе 1.33 0.700Мускат София 1.11 0.750Мускат Юни блан 3.77 0.750Пелин Русе 1.76 1Розе Мелник 2.88 0.750Розе Оряховица 3.06 0.750Розе Свищов 3.43 0.750Траминер Преслав 5.46 0.750Траминер Шато Ивена 4.22 0.750Червен пелин Славянци 1.79 1.000Черно розе Сините скали 3.92 0.750Шардоне Калифорния 2.99 0.750Шардоне Поморие 1.96 0.750Шардоне Русе 2.19 0.750Шардоне София 1.11 0.750Шардоне Търговище 2.59 0.750Таблица 2Цени на български вина на дребно с ДДС -Марка Цена (лв/бут.) Обем (в литри)Вино Мелник 13 2.29 0.750Каберне Совиньон реколта 1994 12.99 0.750Керацуда 4.89 1.500Мавруд Асеновград 3.19 0.750Мерло Русе 2.69 0.700Мерло София 2.99 1.500Мускат Търговище 3.39 0.750Траминер Търговище 6.89 0.750ИзносътПрез последните две години - 2001-а и 2002-ра - обемът на българския износ на вино не е претърпял съществени промени. Лекото увеличение на износа с 5%, регистрирано през 2001 г. спрямо 2000 г., се е запазило и през 2002 г. показват неокончателните данни на Информационно обслужване АД. За периода януари-юни миналата година са изнесени 375 328 хектолитра, което е малко над равнището на експорта през същия период година по-рано. За първите шест месеца на 2002-ра е намалял износът на наливни вина - с около 8%, а е нараснал със 7% при бутилираните.Най-голям партньор на България при износа на вино сега е Европейският съюз, и най-вече Великобритания и Германия. Но за съжаление точно в тези държави, които приемат почти 3/4 от българския експорт, цените на бутилираните ни вина намаляват и вече са около 0.90 цента за литър. Вторият ни голям партньор са страните от ЦЕФТА. На тези пазари имаме отдавнашни традиции и затова регистрираното за последните две години увеличение на износа с 3% е частично възвръщане на позициите, а не завоюване на нови. Малко над 90% от общия експорт за ЦЕФТА е предназначен за Полша. Трябва да се отбележи, че поляците са и най-големите потребители на български пенливи вина - за една година търсенето им в тази държава се е увеличило с 24 процента. Но цените и в Полша са доста под желаните от винопроизводители и търговци - средно 0.75 цента за литър.В крайна сметка анализът на българския износ на вина показва, че трудно и много бавно си връщаме традиционни за нас пазари и почти не сме в състояние да завоюваме нови. Като изключение могат да се посочат единствено ограничените доставки за страни от Азия. Продължава неефективното участие на българските производители и търговци в изложби, панаири и договаряния, слабата или почти никаква реклама на българските вина, трудното поддържане на вече постигнато равнище на качеството... Не на последно място стои и незаинтересоваността на българската държава. Затова не може да не прави впечатление как много по-напреднали и икономически развити страни подпомагат собствените си производители. Последният пример е от Винария 2003. Пресконференцията за френското участие на пловдивското изложение бе водена лично от посланика на Франция у нас. А специално създадена от френското правителство компания за подпомагане на износа на страната е поела значителна част от разходите на френските фирми, които никак не са без финансови възможности.

Четете още

Банкеръ Weekly

Имотната мафия надви държавата

Имотната мафия за пореден път доказа, че е по-яка и по-гъвкава от държавата. Отделен въпрос е, че и тя непрестанно, и даже без натиск, прегъва коляно да полегне в... Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във