Банкеръ Daily

Пари и пазари

Пазарът на модерни търговски площи - търсене и предлагане в баланс

На водещи позиции в откриването на нови точки на продажби в търговските центрове са операторите в сегмента "Мода".

През първото полугодие на 2017 г. се наблюдава развитие в посока изравняване на нивата на търсене и на предлагане на модерни търговски площи в България. Това отбелязва в последния си доклад Colliers за този сегмент на недвижимите имоти.

През разглеждания период предлагането на търговски площи в модерните търговски центрове се балансира с търсенето като запазва стойностите си от 791 760 кв. м за страната и 406 660 кв. м за столицата. Едновременно с това усвояването на площи в търговските центрове в София поддържа възходящ курс от няколко полугодия насам. За последните шест месеца е налице ръст от 11% спрямо втората половина на 2016 г., с което търсенето и предлагането започват да се уравновесяват. Делът на новонаетите площи в утвърдените търговски центрове в София с най-активно търсене е средно 5% от общата отдаваема площ - стойност, пряко обвързана и с това, че в някои от тях заетостта е 100 процента. Най-много новооткрити магазини през периода има в Paradise Center, следван от Park Center и с равен брой са Serdika Center и The Mall. Заетостта на утвърдените проекти в Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора се запазва средно на нива от над 92 процента.

На водещи позиции в откриването на нови точки на продажби са операторите в сегментите "Супермаркети и хранителни стоки", "Мода" и "Техника". Експанзията си развиват, както доминиращите в сегмента международни вериги Kaufland, Billa и Lidl, така и местни. Billa активно отваря обекти в търговски центрове. През разглеждания период е налице нов такъв в Serdika Center, а следващите ще бъдат в Park Center и в Mall of Sofia. На мястото на Carrefour в Bulgaria Mall вече работи "ABO Market" - с концепция, базирана на бизнес модела "магазин в магазина". Развитието е резултат и от започналото през изминалия период преструктуриране в сегмента на хранителните вериги и освободените през второто полугодие на 2016 г. площи на  супермаркети. В следствие на това и въпреки активността на веригите от сегмент "Супермаркети и хранителни стоки", все още е налице широк диапазон на процента незаети площи в търговските центрове в София - между 2 и 23 процента.

Значими нови откривания има в сектора на заведенията, които демонстрират предпочитания към локации на главни търговски улици. Първи обект в България отвориха ресторанти Wagamama, както и испанската верига заведения Hamburguesa Nostra. След Стара Загора, финландската верига за бързо хранене Hesburger стъпи и в столицата.

В сегмента "Обзавеждане и DIY" JYSK откри обект в Пазарджик и три в София - единият, от които е в търговски парк Jumbo Plazа. Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори. Нивата на свободни площи варират в диапазона 3 - 15 процента.  Наемите в търговските паркове за текущия период са със стойности 7-10 евро/кв. м, а на първокласни локации в търговските центрове в страната регистрират леко покачване на стойностите. То е най-голямо в София, където промяната е от 35 на 38 евро/кв. метър.

Прогнозата на Colliers за следващото полугодие е за устойчиво развитие на пазара на търговски площи в България. Търсенето ще продължи да настига предлагането, постигайки все по-голям баланс. В резултат на тенденциите на пазара се очаква повишен инвестиционен интерес към модерните проекти. Това следва да доведе до нови инвестиционни сделки и смяна на собствеността на търговски центрове.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във