Банкеръ Daily

Пари и пазари

Пазарът на имоти в модерни търговски центрове навлиза в етап на зрялост

В обектите по главните търговски улици се наблюдава ръст на наемите - от 49 евро на квадратен метър на месец през 2017 г. на 55 евро на квадратен метър през тази година. Основна причина за това е недостигът в предлагането на търговски площи по бул. "Витоша".

Отчетеният инвестиционен интерес към търговските центрове през миналата година продължи и през първите шест месеца на 2018-а. Последният доклад на Colliers показва, че пазарът на площи в модерните търговски центрове (над 10 000 кв. м) навлиза във фаза на зрялост. А за това свидетелстват редица фактори. Общото предлагане се запазва на нивата  от втората половина на миналата година - 400 660 кв. метра. Търсенето продължава да е концентрирано към  утвърдените проекти (с нива на заетост над 95%) и значително надвишава предлагането в тях. Усвоените търговски площи през полугодието обаче са двойно по-малко спрямо същия период на предишната година, като общо 14% от тях са в резултат на вътрешно разместване на вече съществуващи наематели в търговските центрове. Това пък затвърждава тенденцията собствениците на молове да оптимизират микса от наематели с цел да привличат  нови клиенти. 

Показателно за сегашното състояние  на пазара на търговски площи е и задържането на наемите на нивата им от второто полугодие на миналата година. Търговските центрове поддържат стойността  от 39 евро за квадратен метър на месец. В обектите по  главните търговски улици обаче се наблюдава ръст - от 49 евро на квадратен метър на месец през 2017 г. на 55 евро на квадратен метър през тази година. Основна причина за това покачване е недостигът в предлагането на търговски площи по  бул. "Витоша", подчертават експертите. Иначе не се наблюдава сериозно вътрешно разместване на наематели на главните търговски улици в София за полугодието. Най-голяма активност има при наемането на площи в заведенията за хранене и в магазините за електроника.  През месец май започна цялостна реконструкция и на улица "Граф Игнатиев", която ще добие  нов облик и ще я  направи по-привлекателна за потенциални наематели. 

През следващото полугодие шопинг центровете ще продължат да се фокусират върху оптимизация на търговския си микс, която ще включва  реорганизации на пространствата, отбелязват експертите. Очаква се навлизане и на нови концепции, и на нови оператори на пазара. Делът на сектор "Забавление и свободно време" ще се увеличава все повече  както в моловете, така и като цяло. Интересът към търговските паркове ще се повишава, като се очаква разширяване на микса от клиенти с нови категории извън сектора "Стоки за дома", включително и "Мода". Само през първата половина на 2018 г. със свои магазини на българския пазар стъпиха нови международни марки - NYX, Sinsay и The Body Shop. Очаква се и други  компании да последват примера им и да открият свои обекти  в България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във