Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Паладият "прегази" 1500 долара за тройунция

Паладият с незабавна доставка поскъпна до рекордните 1505.46 щ. долара за тройунция в европейската търговия на 20 февруари и е напът да регистрират седма поредна месечна печалба. Мощният подем на цената му се дължи на острия недостиг на предлагане, защото производителите на автомобили се втурнаха да набавят метала - заради затягането на контрола върху вредните емисии. Този ръст ще облагодетелства водещи доставчици от Русия и от Южна Африка.

Сребристобелият метал е увеличил над три пъти цената си от януари 2016-а насам. Експерти от "Ситигруп" пък споделиха, че очакват  по-нататъшни печалби и предупредиха, че пазарът ще се балансира с шоково търсене и котировките могат да скочат до 1600 щ. долара за тройунция. Има реални изгледи за "драматично разширение" на световния дефицит на паладий през тази година, коментираха за  агенция "Блумбърг" анализатори на водещия производител на катализатори Johnson Мatthey и на фонда "Блек рок".

Оскъдните доставки на суровината, влагана главно в колите с бензинови двигатели, принуди потребителите да вземат на лизинг метал от инвеститорите в търгувани на борсата фондове, за да задоволят нуждите си. Физическата наличност на паладий в тези дружества е паднала до 700 хил. унции в края на 2018-а срещу върховите 2.9 млн. унции през 2014-а. Световните запаси на суровината трудно могат да се оценят -  различни източници ги определят в диапазона между 10 и 18 млн. тройунции. Това количество балансира търсенето за  една-две години (по груби сметки).

Не липсват и анализатори, които оспорват продължителността на ценовия подем. Те се мотивират с продължилото и през януари намаление на продажбите на коли в Китай, след като през 2018-а азиатският колос отчете първия целогодишен спад за последните две десетилетия. В допълнение, пазарите в Европа и в Северна Америка се свиват, защото споделените услуги за пътуване и ползването на градски транспорт обезсмисля притежанието на лично превозно средство.

Паладият е рядък метал, произвеждан главно в две държави, което затруднява незабавното увеличение на продукцията. Над 80% от нея е вторичен продукт от добива на никел в Русия (основно от конгломерата "Норилск никел") и на платина в Южна Африка. Следователно доставките зависят от равнището на екстракция и от инвестициите в добива на други минерали.

Скокът на цените на паладия определено е в полза на южноафриканския производител "Англо Америкън платинум", който очаква комбиниран дефицит на трите основни метала от групата на платината, включително и родия, и през 2019-а.

Успоредно с паладия,  очаквайки  на 20 февруари да бъде публикувано резюмето от последното съвещание на паричния комитет на Федералния резерв, ръст отбелязаха и котировките на златото, на среброто и на платината.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във