Банкеръ Weekly

Пари и пазари

НЕЩО ПАК СЕ МЪТИ ОКОЛО ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Духовете в морската ни столица се развълнуваха, след като се разбра, че ЦКБ е продала за 5.13 млн. лв. вземането си от Варненска корабостроителница на регистрираната в Кипър фирма Украбултранс-газ-комерс-лимитид. Формално погледнато, в сделката няма никаква логика, след като бе сигурно, че кредитната институция ще получи 5.3 млн. лв. от купувача на корабостроителницата - параходство Български морски флот. Ще ги получи обаче след приключването на всички съдебни спорове около корабостроителницата, а парите, както се твърди, са й необходими сега. Причината е, че ЦКБ купи активите на фалиралата Добруджанска банка и разпредели между кредиторите й 4.8 млн. лева. Така тя стана собственик на зърнобази и административни сгради, които, според регулациите на БНБ, са 100% рискови активи. Сега, като продаде вземането си от корабостроителницата, което бе покрито в пълния му размер със средства в резервния фонд на банката, ЦКБ ще реши този проблем. След получаването на парите, провизията ще бъде прехвърлена в печалбата на банката, с която тя автоматично ще увеличи собствения си капитал, а оттам и капиталовата си адекватност. Всъщност именно спешната необходимост от подобряване на този показател накара мениджърите на банката да опитат да придобият собствеността върху кораба, ипотекиран в нейна полза и впоследствие да го продадат. От тази гледна точка офертата на Украбултранс се появява точно навреме и е добре дошла.Според някои бизнесмени, които следят отблизо събитията около Варненска корабостроителница, зад кипърската офшорка стоят капиталите на хора, опитващи се да сложат ръка върху цялото предприятие и плавателните съдове в неговите докове. Твърди се също, че в скоро време тази или друга офшорна компания ще предложи и на БКК да откупи вземането й от варненското предприятие. След като поемат контрола върху дългове за над 35.3 млн. лв. на корабостроителницата, енигматичните кандидат-инвеститори щели да предложат на БМФ да ги апортират в капитала на ново дружество, създадено, за да управлява завода, придобивайки по този начин повече от 50% от акциите. Не липсват предположения, че в основата на описаната схема е индонезийската фирма Сийгазко. Злите езици я определят и като параван на български интереси, със свое лоби в парламента, като намесват и името на варненския адвокат и депутат от НДСВ Борислав Ралчев. Самият Ралчев обаче категорично отрече да е свързан по какъвто и да е начин с подобни сделки, заявявайки пред БАНКЕРЪ: Някой или си прави шега, или се опитва да ме дискредитира.Каквото и да се мъти за Варненската корабостроителница, то едва ли ще доведе до намаляване на напрежението около нея. Поне докато не стане ясно кой, в крайна сметка, ще е собственикът й и дали ще може да я вдигне на крака.

Facebook logo
Бъдете с нас и във