Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Най-доходната суровина ще поскъпне двойно

Търговците на енергия трябва да се подготвят за двукратен скок на разходите за разрешителни за въглеродни емисии в Европа през идната година, предупреждава видният консултант от бранша Carbon Tracker. Което ще увеличи търсенето на по-чисти горива като природния газ.

Според Carbon Tracker усилията на Европейския съюз да редуцира пресищането в търговската си система за въглеродни емисии може да тласне цената на разрешителните до средно 35-40 евро на тон в периода от 2019-а до 2023-а. А в зимните месеци на 2021-а и 2022-а котировките могат да скочат до 50 евро на тон. В късната следобедна търговия на 22 август декемврийските фючърсни контракти на европейските емисии се търгуваха по 19.82 евро за тон.

По-високите разходи за парникови емисии може да притисне операторите на генератори за електроенергия да използват природен газ, който изисква едва около една втора от разрешителните, необходими за изгарянето на по-мръсните въглища. Това търсене, от своя страна, вероятно ще тласне нагоре и цените на синьото гориво, което в момента струва най-скъпо за този сезон от поне двадесет години насам.

Въглеродните емисии поскъпнаха повече от четири пъти от май 2017-а, достигайки най-високите си оценки за последното десетилетие. Основният стимул са влизащите в сила през идната година нови регулации в ЕС, които ще премахнат излишъка от разрешителни, потискащи котировките. Перспективата за недостиг на европейски разрешителни  обаче  тласка нагоре цените на енергията на Стария континент, което може да окаже политически натиск за ограничаване на отделяния в атмосферата въглероден двуокис. 

Прогнозите на Carbon Tracker бяха ревизирани нагоре в сравнение с априлските оценки от 20-30 евро за тон. Котировките на базовите въглеродни фючърсни контракти скочиха двойно от началото на 2018-а, изпреварвайки 9-процентния ръст на суровия петрол и 2.5-процентното поскъпване на суровинния индекс S&P GSCI.

Марк Люис - шеф на поделението за проучвания на Carbon Tracker - пресмята, че резервът за стабилизиране на пазара ще предизвика недостиг от 1.4 млрд. т за енергийния сектор и за авиацията през следващите пет години. Когато през 2005-а стартира търговията на разрешителни за въглеродни емисии, те се предоставяха безплатно. От 2013-а енергийните дружества трябва да ги купуват. А днес пазарът е подложен на най-силния натиск, наблюдаван някога на Европейската система за търговия на емисии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във