Банкеръ Daily

Пари и пазари

Най-богатите жени в света имат бизнес и в България

Кой не е чувал за Бил Гeйтc (Місrоѕоft), Aмaнcиo Opтeгa (Іndіtех), Уopън Бъфeт (Веrkѕhіrе Наthаwау), Джeф Бeзoc (Аmаzоn), Mapĸ Зyĸъpбъpг... Колко хора обаче знаят нещо за най-заможните дами по света? А някои от техните компании имат бизнес и в България, което означава, че и ние имаме принос към техния успех.

Бетанкур и L'Oreal

Според класацията на Forbes безспорната №1 е Лилиан Бетанкур, която има по сметката си 36.1 милиарда долара. Французойката е натрупа това завидно богатство благодарение на семейната фирма за търговия с козметични продукти L’Oreal - най-големият козметичен концерн в света, чийто офис е в предградие на Париж. Компанията развива научноизследователска дейност в областта на козметиката и фармацевтиката и има права над редица патенти, вкл. и в областта на нанотехнологиите.

Основите на фирмата са поставени през 1907 г. в Париж с производство на боя за коса. Дейността се разраства и две години по-късно е регистрирано търговско дружество. През 1928 г. създателите купуват предприятие за производство на сапуни и така навлизат на масовия пазар. През 1939 г. придобива статут на акционерно дружество и започва да се нарича с името, което познаваме и до днес - Л’Ореал. Още от самото начало Л’Ореал извършва научноизследователска дейност с цел подобряване качеството на продуктите си, чиято гама се разширява непрекъснато. От 1963 г. акции на дружеството се предлагат на Парижката фондова борса. Производството се разраства, броят на научните сътрудници расте. Л’Ореал изкупува редица търговски марки и производства, разширява продуктовата гама и днес притежава стотици марки в областта на областта на грима, козметиката (вкл. и медицинската такава), продуктите за коса, парфюмерията. Една от тези търговски марки е добре познатата "Л’Ореал Париж". Концернът изгражда свои лаборатории за научноизследователска дейност в Китай, САЩ, Франция, Япония. Л’Ореал притежава дялове във фармацевтични производства, както и развива помощни дейности в редица области, които нямат пряка връзка с козметиката.

Представен в повече от 120 страни, L’Oréal Paris е глобален бранд за продукти за красота. Слоганът "Защото го заслужавам" е създаден, за да вдъхнови всяка жена да се възползва от уникалната си красота и да бъде по-уверена в себе си. Тази година L'Oreal Paris чества 10 години на сътрудничество с Фестивала в Кан. Това партньорство е породено от истинска страст към киното и респект към креативността от величината на L'Oreal.

У нас компанията работи чрез търговското си дружество "Лореал България" ЕООД.

Алис в страната на хипермаркетите

Втора място в света е американката Алис Уолтън, която дължи своите 32.3 милиарда долара на семейната компания за търговия на дребно Wal-Mart - най-голямата търговска верига в света. С близо 500 млрд. долара годишни приходи американската корпорация, чието централа е в Литъл Рок, оглавява световната класация Fortune Global 500. Същевременно тя е и най-големият работодател в световен мащаб с 2.3 млн. служители, от които 1.4 милиона в САЩ. В края на 80-те години на миналия век компанията се превръща от регионален в национален гигант, а от началото на 90-те години започва ускореното разширяване на дейността извън границите на САЩ и към момента Wal-Mart има над 11 500 магазина в 28 страни.

Американската компания няма магизини у нас, но може чрез Интернет да се пазарува и от тях. През миналата година бившият министърът на икономиката Божидар Лукарски на среща с вицепрезидента по международните отношения на компанията Пол Дик обсъжда в централата на компанията в Литъл Рок (Арканзас) възможностите за доставка на български стоки за търговските обекти на най-голямата търговска верига в света. На срещата са били дискутирани и потенциалните възможности за включване в бъдещите планове на компанията на партньорство с България.

Основно внимание е отделено на възможностите за доставка на български стоки за търговските магазини на веригата. Навлизането на български продукти и изделия в магазините на Wal-Mart би могло да доведе до значително увеличаване на износа ни за САЩ, отчитайки факта, че компанията има около 6 500 търговски обекта на територията на САЩ.
Обсъждани са и предимствата при развитие на логистична база на компанията в България като врата към пазара на ЕС, страните от Близкия изток и Африка.

Wal-Mart няма конкретни договорености с държави от Югоизточна Европа и България е първата страна, която проявява интерес към съвместен бизнес, признават от компанията. Вицепрезидентът на Wal-Mart обяснил плановете на компанията за развитие на електронната търговия, което също би било от интерес за българските производители и доставчици.

Марс... от шоколад

Жаклин Марс, наричана Кралицата на сладкишите, е собственик на един от големите американски производители на захарни изделия Mars Inc. Нейното богатство се изчислява на 23.4 милиарда долара. Корпорацията с над 70 000 сътрудници по целия свят, е най-известна с бонбоните си M&M, нейни са и дъвките Orbit, както и шоколадови изделия Mars, Snickers, Milky Way, Celebrations и Mini Mix.

Олександър Шаршаков е изпълнителен директор на българското подразделение на производителя на шоколадови десерти Mars Inc. "Марс инкорпорейтед България" ЕООД - София, дружеството, което продава в страната шоколадови изделия, храни за домашни любимци и хранителни стоки, произведени в групата на Mars. Компанията е регистрирана през ноември 1993 г. като "Мастърфудс България", а през 2007 г. променя наименованието си на "Марс инкорпорейтед България". През 2014 бизнес моделът претърпява промяна. Обхватът на извършваните дейности от българската структура е разширен и фирмата прави първите си директни продажби на нашия пазар на продукти на Mars. У нас се продават SNICKERS, TWIX, BOUNTY, М&М, MARS, MILKY WAY.    

Mars Inc. оперира в шест различни бизнессегменти, включително продукти за животни, шоколадови изделия, Wrigley, храни и напитки. Част от най-популярните брандове на компанията са шоколадовите десерти Snickers, Mars и Twix, бонбоните M&M, храните за домашни любимци Pedigree, Royal Canin и Whiskas.

Kinder surprise от Мария

Мария Франка Фиссоло също има "сладък" бизнес. Тя е съпруга и наследник на италианската империя Ferrero, създадена от Микеле Фереро. Финансовите активи на милиардерката възлизат на 22.1 милиарда долара. FERRERO е популярен производител на шоколад и разнообразни сладкарски изделия. Компанията е основана през 1946 година, в малкото планинско градче Алба в северната област Пиемонт, като частна фирма, собственост на семейство Фереро. Веднага след войната на сладкаря Пиетро Фереро му хрумнала идеята да използва лешници вместо шоколад - рядък и много по-скъп продукт, за да произвежда шоколадовия крем за мазане на филии. Така се ражда деликатесът, който няколко години по-късно ще се казва Нутела. В световен мащаб, FERRERO GROUP обединява 38 търговски дружества, 18 фабрики и приблизително 21 500 служители. Компанията е производител на богата гама продукти, разпределени по брандове - Nutella, Ferrero Rocher, Raffaello, Kinder (с линия продукти Kinder surprise, Kinder Bueno, Kinder Chocolate и други) и Tic Tac.

Производителят на шоколадови изделия Фереро (Ferrero), който стана на 70 години, поглъща една трета от световното производство на лешници, а емблематичният му течен шоколад Нутела (Nutella) като количество се равнява всяка година на теглото на "Емпайър Стейт Билдинг".

Софийската фирма "Орно" АД - една от най-динамично развиващите се дистрибуторски компании в България, предлага продуктите на Ferrero у нас. Търговските офиси и складовите бази на компанията са в София - Централен офис, Варна и Пловдив. Чрез търговската и логистична структура и партньори (поддистрибутори и търговци на едро), месечно фирмата достига до над 6500 точки на продажби в цялата страна.

Просто BMW

На пето място сред най-богатите жени в света се нарежда Сузане Клатен, която е дъщеря на някогашния най-богат човек в Германия - Херберт Кванд и най-голям акционер в автомобилния производител BMW. Сега Сузане притежава голяма част от ценните книжа на компанията, а в личната й сметка има около 18.5 милиарда долара.

У нас няма заводи за производство на автомобили, но... има български фирми, които произвеждат части и компоненти за повечето световни автопроизводители, а и участват като подизпълнители в сглобяването на автомобилите BMW. Заводът в Сопот на световният производител на лагери и уплътнения SKF Bearings България работи за немската марка, пловдиската фабрика на канадския производител на автомобилни части Magna International произвежда хидравлични помпи за големите си клиенти Mercedes и BMW. Световният производител на седалкови системи и системи за автомобилния интериор Grammer Bulgaria е сред доставчиците на BMW, както и Melexis България със своите интегралните схеми.

Ябълка или Apple

Вдовицата на един от създателите на технологичния гигант Apple - Стив Джобс - Лорийн Пауъл Джобс, наследи сериозно богатство след неговата смърт. Сега финансовите й активи надхвърлят 16 милиарда долара. Apple е с нас и ние сме с него - така можем да определим присъствието на тези устройства в нашия живот. Българите не правят изключение и са сред горещите им почитатели. А магазините на Apple са навсякъде около нас.

Бира, Хайнекен, Шарлийн

Шарлийн де Карвальо-Хайнекен. Тази дама стои зад един от големите производители на бира Heineken. Тя наследява бизнеса на баща си, като в момента има състояние от около 12.3 милиарда долара.

Heineken се ражда в Амстердам през 1873 г. в малка пивоварна от семеен тип, а днес - 140 години по-късно е най-международната бирена марка в света. Емблематични за марката са дизайнът на прозрачната зелена бутилка, червената звезда и характерната отметка на надписа Heineken (усмихнатото "е"). 

През 1994 г. "Загорка" - пивоварната ни с над 115-годишна история, се присъединява към международното семейство на HEINEKEN. Оттогава до днес са инвестирани близо 130 млн. евро в модернизация и разширяване на производството, с което пивоварната ни се нарежда сред най-модерните в региона. Днес в "Загорка" работят над 510 служители. В портфолиото й са Zagorka, Heineken, Ариана, Stolichno, Amstel, Desperados, Kaiser и Starobrno. За любителите на нестандартните бирени вкусове се предлагат иновациите - Zagorka Rezerva, Ариана Радлер Лимон и Ариана Радлер Грейпфрут. Поредната иновация - Zagorka Maxx, е единственото 0.0% предложение на пазара. Сред най-новите продуктови предложения на пазара са Amstel Premium Pilsener и Stolichno Weiss - нефилтрирана пшенична бира.

<!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if-->

Facebook logo
Бъдете с нас и във