Банкеръ Weekly

Пари и пазари

НА ТРИ РАКИИ АКЦИЗИТЕ НЕ СА СТРАШНИ

Ако не друго, то по пътя за присъединяването ни към Европейския съюз правителството се погрижи за собствениците на казани за варене ракия. За тях при затварянето на глава 10 - Данъчна политика, бе извоювано изключение от общите правила. Така до 2007-а семействата у нас нас няма да плащат акциз за 30 литра спиртни напитки, произведени от плодове за лична употреба, а след това само 50% от стандартната за ЕС ставка. За подобна благодат северноевропейските почитатели на твърдия алкохол могат единствено да мечтаят.Преди две седмици премиерите на северните европейски държави са имали нарочна среща в Исландия, за да дискутират високите налози върху спиртните напитки и алкохолния туризъмна техните граждани. В Северна Европа се е развила цяла индустрия за трансгранично пазаруване заради различните цени на алкохола, съобщава електронното издание ЕUOBSERVER. Оказва се, че финландците са прокарали пътека до Естония. Шведите и норвежците все по-честичко отскачат до Дания, Германия или Полша. Жителите на Дания пък са пресметнали, че им е по-изгодно редовно да си пийват в Германия. А бирариите в Прага и в редица други страни от Източна Европа са препълнени от британски почитатели на местното пиво. Такива екскурзии са напълно обясними при неимоверно високите цени заради акцизите на високоградусните напитки в по-северните части на континента. Цената на бутилка водка в Естония например е 5.57 евро, докато в съседна Финландия тя достига 20.09 евро. Затова скандинавците търсят варианти за въвеждането на единна хармонизирана акцизна ставка. Но засега опитите им удрят на камък заради правилата на Евросъюза. През май Европейската комисия представи доклад за функционирането на минималните ставки на акциза върху алкохола и спиртните напитки. От документа става ясно, че крайностите при облагането в различните държави разстройват общия пазар и улесняват спекулата и контрабандата. Но от друга страна, за да бъде въведена обща ставка върху тези стоки, е необходимо единодушното решение на всички членки на съюза. За да нормализират до известна степен ситуацията, скандинавците предприемат и редица фискални мерки. Първо датското правителство намали от 1 март 2004 г. акцизите с една трета, което му костваше 120 млн. евро по-малко постъпления в бюджета. Шведските власти са внесли предложение за редуциране на ставките от 1 януари 2005-а с 40 процента. В същото време правителството на Естония се готви да повиши данъка върху алкохола с 15 - 20% през следващата година. Българските акцизни вълнениязасега съвсем не са под въздействието на алкохола. Предизвикаха ги браншовите организации заради покачването на акциза на пропан-бутана и новите високи ставки, които влязоха в сила от началото на 2004 година. Липсата на яснота по отделните стъпки при косвените налози беше основната причина още през декември 2003-а президентът Георги Първанов да даде с неохота зелена светлина за промените в Закона за акцизите. Обществото е право да иска прозрачност в данъчната политика. И да настоява за пълен анализ на очакваните резултати от промените в тези чувствителни закони. В този случай изпълнителната и законодателната власт не дадоха задоволителен отговор на обществените очаквания, подчерта тогава Първанов. По оценки на експертите през последните три години облагането на цигарите и алкохола у нас се е увеличило с около 50%, а акцизът върху различните бензини е нараснал между 20 и 120 на сто. Значително е и увеличението на акциза върху дизеловото гориво. Въведен е акциз върху газа, а на увеличение се радва даже акцизът върху чая. Като цяло приходите от данъци през 2003 г. са 3.2 млрд. лв., от които 766.9 млн. са постъпили от акцизи. Очакванията на финансовия министър Милен Велчев са постъпленията от този данък в хазната да нарастват - не само заради увеличените ставки, но и от по-големия внос на стоки. За фирмите и хората сметките са малко по-другиРавняването по европейските акцизни ставки през 2004-а ще компенсира намалението на данък печалба - от 23.5% през 2003-а на 19.5% за тази година. Акцизите на бензина и дизела се увеличиха с 55 лв. за тон, а за пропан-бутана с 80 лева. Така акцизът за бензина достигна 495 лв. на 1000 л, за дизеловото гориво - 395 лв., за пропан-бутана - 340 лв., и за керосина - 350 лева. Драстично намаляха акцизите за новите коли, тъй като в Европа търговията с тях не се облага, но при ниското ниво на доходите у нас сериозни промени в националния автомобилен парк са малко вероятни.Новите акцизни ставки доведоха и до по-високи цени на цигарите. Най-продаваната в България марка - Виктори, поскъпна от 1.20 на 1.60 лева. Все пак при преговорите с ЕС кабинетът постигна тригодишен преходен период за достигането на минималните нива на европейските акцизи върху цигарите. Всичко това - до 1 януари 2010-а. Европеизирането ни в тази насока ще бъде съпътствано и от своеобразна мини-революция в системата за събиране на акцизите. Тя ще бъде осъществена с приемането на специален закон, чийто проект бе подготвен от експерти на финансовото министерство и се предвижда да влезе в сила от началото на 2006 година. Документът, който придоби популярност като законопроект за акцизните складове, бе включен за разглеждане от Министерския съвет на едно от заседанията му в края на юли, но в крайна сметка одобрението му бе отложено за близкото бъдеще. Така или иначе, е почти сигурно, че от януари 2006-а акцизът по всички сделки във вътрешността на страната ще се заплаща по сметките на териториалните митнически учреждения. По сега действащата уредба Агенция Митници има грижата за декларирането и заплащането на косвения налог само при внос.На облагане с акциз през 2006 г. ще подлежат производството и продажбата на алкохол и алкохолни напитки, тютюневи изделия, енергийни продукти, кафе и екстракти от кафе, чай и автомобили. Освен това производството и съхранението на алкохол, енергийни продукти и кафе тогава ще се извършват единствено в т. нар. лицензирани акцизни складове Разрешенията за осъществяването на подобна дейност ще се издават от директора на Агенция Митници. От кандидатите за лиценз ще се иска да са регистрирани като търговски дружества, които не са в производство по несъстоятелност, нямат ликвидни и изискуеми митнически, данъчни и здравноосигурителни задължения. Сред изискванията ще е да нямат и влезли в сила наказателни постановления, с които им е наложена имуществена санкция над 5000 лв. за повторно нарушаване на данъчното законодателство и др. Желаещите да получат лиценз за съхранение на акцизни стоки (но не и за производство) ще трябва да докажат, че имат регистриран и реално внесен капитал от 500 хил. лева. Ако стоките са произведени в лицензиран склад, те ще могат да се съхраняват там под режим отложено плащанеПо този начин фирмата собственик на склада ще начислява акциз върху продукцията си едва при продажбата й на фирмите дистрибуторки. Внасянето на налога в бюджета ще се отлага и в случаите, когато става въпрос за транспортиране на стоката от един акцизен склад до друг.С бъдещия закон ще се регламентира и дейността на обектите, в които може да се дестилират алкохолни напитки и да се произвежда вино за лично потребление. Според клаузите на проекта лимитът, който няма да се облага с акциз до 2007 г., е 30 л на семейство годишно. От заплащането на акциз ще се освобождават доставките за дипломатически представителства и консулства или за мисии на международни организации у нас. Ангажименти на България в областта на акцизите до края на 2006 г.- Въвеждане на маркиране на газьола и керосина със ставка, по-нискаот стандартната;- Въвеждане на единна акцизна ставка за цигарите, независимодали са с филтър или без филтър.Увеличаване на размера на акциза:- за цигарите от 48.7 на 52.3 % (но не по-малко от 50 лв. за1000 къса) от цената на най-продаваната марка;- за спиртните напитки от 750 на 1100 лв. за хектолитърчист алкохол (0.11 лв. за алкохолен градус) и достигане на минималните нива за общността;- за безоловния бензин на 570 лв. за 1000 л (758 лв./т) и достиганена минималните нива за общността;- за дизела и керосина на 480 за 1000 л (съответно 572 лв./т и 597лв./т) и достигане на минималните нива за общността.- Въвеждане на системата от акцизни складове за производство,складиране и движение на акцизни стоки под режим отложеноплащане на акциза.

Facebook logo
Бъдете с нас и във