Банкеръ Daily

Пари и пазари

"Мъртвата крава" най-накрая пусна петрол

В западния край на аржентинска Патагония, в неплодородна степ, разляла се  срещу Андите, се намира шистова формация, позната като "Vaca Muerta" (в превод - "мъртва крава"). А откакто инженери потвърдиха онова, което американски геолози подозират от век - че недрата й съдържат огромни количества суров петрол и газ - устремът да бъде  повторен  щатския бум за добив на горива, е неудържим.

Първи беше местният петролен гигант YPF, последван от "Шеврон". След това "на клончето кацнаха" "Тотал" и "Роял Дъч Шел". Компаниите похарчиха 13 млрд. щ. долара за изследвания на терена през последните осем години. Но нито една от тях не можа да се похвали с кой знае какъв резултат -  препятствията се множаха, а производството беше символично. 

През последните две седмици обаче две фирми успяха да изнесат два малки товара  - единият от лек суров петрол, другият - от втечнен природен газ. Все още е твърде рано да се обявява победа, просто защото остават доста логистични и икономически пречки. Но пък това е първият знак, че всичките пари и цялото време, инвестирани в проекта, могат да започнат да се възвръщат , а Аржентина отново да стане световен производител на енергия, какъвто беше преди едно десетилетие. 

"Шел" обяви през декември 2018-а, че разширява дейността си в "Мъртвата крава" - официално потвърждение за първите интензивни шистови сондажи извън Северна Америка, с потенциал да добива над 70 хил. барела дневно до средата на 20-е години на нашия век.

"Ексън мобайл" пое подобен ангажимент през този месец. Компанията планира сондажи на 90 кладенеца с очакван максимален добив през първата фаза на производството - 55 хил. барела дневно след пет години.  

По оценка на фирмата за енергийни проучвания "Уд Макензи", основани на последните обходи на петролните полета, производителността се повишава и ще нарасне с 25% още през 2020-а. А аржентинският износ на лек суров петрол се очаква да достигне 70 хил. барела на ден през идната година.

Според коментари на експерти за агенция "Блумбърг" по-нататъшният ръст на производството на нефт и газ и на  експортния капацитет на Аржентина имат потенциал да ограничат значително търговските дефицити на страната. Дотогава обаче трябва да се извърви доста път. Базата за сравнение за шистови находища е Пермският басейн в щатите Тексас и Ню Мексико, където добивът качи пратките с гориво от Мексиканския залив до около 2.5 млн. барела на ден. Развитието на инфраструктурата в Аржентина, включително пътищата и тръбопроводите, изостава от напредъка на сондажите. Производителите настояват също правителството, което полага усилия да премахне протекционизма в страната, най-накрая да "свали каишката" от износа. Това означава да се сложи край на правото на първи отказ на местните рафинерии (бел. ред. - притежателят на това право има възможност да сключи споразумение или договор за актив преди останалите). Както и да удържи на обещанието си да премахне митата на износа в края на 2020-а.

 

По оценка на Мигел Галучо (който ръководеше първите сондажи на YPF в "Мъртвата крава", а в момента е управител на Vista Оil & Gas - фирмата, изпратила последната пратка от лек петрол) "ако играчите от бранша и правителството се споразумеят по тези точки и подкрепят енергийните политики за улесняване на износа, ще имаме прекрасна перспектива". 

Не е забравено и усъвършенстването  на инфраструктурата. Аржентинският президент Маурисио Макри съобщи в средата на юни, че правителството ще обяви търг за магистрален тръбопровод, който да обслужва "Мъртвата крава". По оценка на анализатори обаче ще са необходими доста повече тръби и друга инфраструктура, за да може Аржентина да се превърне в значим износител на горива.

Петролните фирми ще трябва да вземат предвид и политиката. Повечето биха желали пазарно-ориентираният   президент Макри да бъде преизбран на поста през октомври, особено като се отчете и  перспективата основният му опонент да бъде бившият аржентински лидер Кристина Фернандес де Киршнер, чийто капиталов контрол разстрои чуждестранните инвеститори.

Освен пратката от лек суров петрол на Vista, YPF изнесе и първите количества втечнен газ от шлеп, закотвен срещу крайбрежната ивица на Атлантически океан. През следващото тримесечие компанията планира повече доставки от шлепа, който може да втечнява по осем корабни товара годишно. Съществува и възможност за увеличение на продажбите чрез тръбопровод до съседните Чили, Бразилия и Уругвай. 

Този износ на газ е  краткосрочно решение. Като се отчете  замиращото потребление на горива в по-топлите месеци в Аржентина, местните сондажни фирми се нуждаят от достъп до много по-големи пазари, за да превърнат добива на шистов газ в доходна инвестиция. По тази причина те вече обмислят да изградят терминал за втечнен газ - или на тихоокеанския бряг на Чили, или на атлантическото пристанище на Аржентина, който би струвал 5 млрд. щ. долара. 

Ако плановете за износ се придвижат бързо, производството на втечнен газ ще скочи и до 2024-а страната ще може "да открадне" от САЩ пазарен дял в Азия. Това е реална възможност най-вече защото танкерите, които отплават от аржентинското крайбрежие, могат да избегнат задръстванията в Панамския канал, твърдят специалисти на "Уд Макензи". Ако обаче Аржентина не успее да извоюва парче от световния пазар на втечнен газ през идните няколко години, производителите вероятно ще се откажат от планираните сондажи. И страната ще си остане вносител на гориво, какъвто е в момента.

Facebook logo
Бъдете с нас и във