Банкеръ Weekly

Пари и пазари

МРАЧНИ ПРОГНОЗИ ЗА ЦЕНИТЕ НА НЕФТА

След рязкото си покачване над 67 щ. долара за барел цените на нефта се стабилизираха, но остават над 60 долара. На Международната нефтена борса в Лондон фючърсните контракти тип Брент се търгуват малко над 63 щ. долара за барел, а котировките на септемврийските фючърси в Ню Йорк са под 64 долара. Щатската инвестиционна банка Голдмън Сакс груп - един от най-големите търговци на финансови инструменти на стоковите борси, обаче прогнозира 67 долара за барел средна цена на нефта за тази и 68 долара за 2006 година. Банкерите очакват черното злато да се задържи над 60 долара през идните няколко години заради изоставащите инвестиции в нови нефтени проекти. Те подчертават, че дори при тези високи цени реинвестициите на нефтените компании намаляват, а кешовите резерви в бранша са близо 500 млрд. щ. долара. До голяма степен това се обяснява с несигурността около инвестиционните разходи - съществува голяма вероятност те да намалеят или пък конкуриращите се технологии да се окажат по-евтини. Това мотивира инвеститорите да бавят топката и да трупат премии от високите цени като компенсация за растящия инвестиционен риск. Преди няколко месеца Голдмън Сакс понесе маса критики, след като анализаторът Арджун Мюрти изказа предположение, че цените на нефта могат да реализират супер скок до 105 долара за барел, ако доставките от Близкия изток се нарушат. Инвестиционната банка, подобно на най-близкия си конкурент в този бранш Моргън Стенли, изкарва над 1 млрд. долара годишно от търговия на енергийни инструменти при дневен оборот на този пазар от средно 60 млрд. долара. От високите цени на суровия петрол са обезпокоени и в Индонезия. Правителството изчислява, че в резултат на увеличаващите се субсидии за течно гориво местната валута е паднала до най-ниското си ниво от март 2002 г. насам. Джакарта, която е нетен вносител на нефт, в момента регулира държавно цените му. Според данни на кабинета субсидиите за гориво тази година ще достигнат една трета от правителствените разходи - 13 пъти повече от планираните разходи за здравеопазване и образование. Експертите все повече клонят към идеята да плащат директно субсидии на най-бедните, а не да контролират цените. Същевременно се работи и по механизъм, който да създава автоматична корекция на вътрешните цени на горивото при промяна на световните.

Facebook logo
Бъдете с нас и във