Банкеръ Weekly

Пари и пазари

МЕТАНЪТ - НАЙ-ЕВТИНАТА АЛТЕРНАТИВА НА БЕНЗИНА

Само за година цените на горивата в страната поскъпнаха с около 22 процента. В началото на миналия август най-масовият бензин А-95 се продаваше за около 1.50 лв. за литър. Сега цената му е на път да прескочи 1.92 лв. за литър. Нафтата вече гони 1.67 лв. за литър, а само преди година дизелът вървеше около 1.30 лева. Твърдо нагоре пое и пропан-бутанът, който вече гравитира около 0.90 лв. за литър.На фона на тези стряскащи цифри се откроява една доста перспективна и изгодна възможност за автомобилно гориво. Става въпрос за природния газ, който е далеч по-популярен под името метан. Безспорно най-голямото му предимство е цената. В момента в различните части на страната той се продава от 0.81 лв. до 0.85 лв. за килограм, който се равнява приблизително на около 1.8 литра от течните горива. Един 18-годишен Опел Кадет с уредба за пропан-бутан гълта около девет литра на 100 километра градско каране. При цена от 90 стотинки за литър пробегът излиза малко над осем лева. Ако използва инсталация за метан, същият автомобил ще харчи осем литра на 100 километра (или около 4 кг) и курсът ще струва едва 3.70 лв., т.е. повече от двойно по-малко.Освен че е икономичен, другото важно предимство на метана е, че той е екологично чисто гориво. За месец една компресорна станция в България продава около 90 тона природен газ, които спестяват отделяне на 225 тона вредни емисии в атмосферата. Освен това изследванията са доказали, че собствениците на автомобили, които използват природен газ, са намалили разходите си с 40 на сто. Пробегът на двигателя, преди да стане необходим основен ремонт, се е увеличил с 80 хил. километра, а смяната на масло е наложителна след 28 хил. километра.Разбира се, не липсват и проблеми. У нас на първо място това е цената на уредбата за автомобила. Заедно с монтажа тя струва между 600 и 1200 лева. Според специалисти се изплаща след изминаване на 6 до 8 хил. километра. Освен това повечето бутилки все още са твърде големи и тежки - обемите им варират от 30 до 100 литра. В леките автомобили обикновено се слага 40-литрова инсталация, в която се събират не повече от 22 литра. С това количество се изминават с едно зареждане около 300 километра. Компресорните станции в страната обаче са твърде малко. Сега те са едва десет - по две в София и Пловдив и по една във Варна, Русе, Севлиево, Враца, Кюстендил и Стара Загора. В средата на годината представители на Българската асоциация на автомобили на природен газ (БААПГ) заявиха, че до края на 2005 г. в страната вече ще има 17 станции за метан. Русенската фирма Булмаркет обяви, че има намерение да изгради четири обекта - в Ловеч, София, Велико Търново и Пловдив. Останалите ще бъдат в Сливен, Плевен и още една в столицата. Държавната газова компания Булгаргаз пък само преди месец обеща, че е готова да окаже съдействие за масовото навлизане на метана като автомобилно гориво. Имаме 70 автоматизирани газоразпределителни станции в страната и можем да подаваме природен газ във всяка от тях, заяви изпълнителният директор на Булгаргаз Кирил Гегов. Предварителните планове за изграждането на метан-станциите обаче ще претърпят известни корекции. До края на годината броят на обектите за продажба няма да се увеличи, тъй като изграждането им засега се сблъсква с много сериозни административни и законодателни пречки, съобщи за в.БАНКЕРЪ председателят и учредител на БААПГ Павлин Неделчев.Разногласията на организацията с предишното правителство бяха доста сериозни. Финансовото министерство настояваше от началото на 2006 г. да се въведе акциз и за природния газ с аргумента, че имало неравнопоставеност спрямо потребителите на останалите горива. Другият довод на държавните финансисти бе, че в преговорите с ЕС е била затворена глава Данъчна политика. Става дума за това, че в Евросъюза действа директива, която разпорежда да се въведе налог за природния газ, когато се използва като автомобилно гориво. Според нейния текст минималните нива на данъчното облагане са 2.6 евро за гигаждаул, а възможното отлагане е до 2010 година. Много от новите страни членки поискаха преходен период за въвеждането на този акциз до 2014 г., и то даже ако само 25 на сто от автопарка в страната използва това гориво. У нас обаче финансовото министерство предложи ставка от 14 лева за гигаджаул, с което почти изравнява цената на метана с тази на пропан-бутана. С предишното правителство нямахме добър диалог, защото те защитаваха интересите на петролното лоби. Бяхме стигнали до ръба на въвеждането на данъчна ставка, но за щастие бюджетната комисия прояви разум и отхвърли предложението. Съгласни сме, че трябва да има регулация, но тя трябва да е съобразена с конкретната действителност, подчерта Павлин Неделчев. Всъщност още не се знае дали новото правителство също няма да поиска да въведе акциз за природния газ. Вече сме изпратили писма до Пламен Орешарски, до Румен Овчаров и Петър Мутафчиев и се надяваме на далеч по-ползотворен диалог, каза Неделчев. Въпреки проблемите броят на моторните превозни средства в страната, които използват метан, непрекъснато се увеличава. По данни на БААПГ до края на годината те ще са вече шест хиляди. По-голямата част от тях са таксиметрови автомобили, които могат да си позволят да возят на доста по-ниски тарифи от колегите си. Отделно към тази статистика трябва да се прибавят още 300 автобуса за градски превози в София и Пловдив. Старозагорската общинска фирма Автобусни превози също изяви желание да преоборудва част от автопарка си за работа с метан. На една от сесиите на местния общински съвет в края на миналата година дори бе взето такова решение. Финансовите разчети показваха, че преоборудването на една машина ще излезе около 350 евро, а спестените годишно средства ще възлизат на 4500 лева. Проблем обаче се оказа сериозната възраст на общинските возила Икарус, така че в Града на липите градският транспорт и сега се движи с нафта. В България вече се внасят три модела леки автомобила с фабрично монтирани уредби за природен газ. Първият е Пежо Партнер (Peugeot Partner XT NGV), чиято цена излиза с около 600 евро по-висока от аналогичния модел с дизелов двигател. Другите два автомобила са разновидности на Опел Астра (Opel Astra) и Опел Зафира (Opel Zafira). Все още обаче сме доста далеч от европейските стандарти в тази област. В Европейския съюз броят на автомобилите на природен газ (т.нар. NGVs - natural gas vehicles) надхвърля един милион. В Германия например изграждането на вериги от станции за природен газ е основен държавен приоритет и програмата на правителството предвижда изграждането на над 1000 компресорни газстанции на природен газ до 2010 година. Засега Италия е страната, където има най-много компресорни станции - над 400. Преди време автомобилният гигант Фиат се присъедини към инициатива за намаляване на емисиите на вредни газове, подета от екоминистерството и асоциацията на петролната индустрия Унионе Петролфера. Концернът от Торино обеща да вложи 280 млн. евро за десет години в производство на леки коли, камиони и автобуси, които да се движат с метан. Досега са произведени четири такива модела. Автомобили с двигатели на природен газ пусна и шведската Волво още от 2001 година. Редица водещи световни компании също произвеждат фабрично двигатели за използване на метан. Такива са например Даймлер-Крайслер, Форд, Дженерал мотърс, Хонда, Тойота, Мерцедес, Фиат, Опел, Хюндай, Скания. Природният газ съдържа над 90% метан. Характерно негово свойство е високата точка на запалване - около 650 градуса по Целзий. Затова той може да се използва в двигатели с вътрешно горене, които имат запалителна система в цилиндрите си. Такива са бензиновите двигатели, които най-често имат електрически свещи. Дизеловите двигатели, които нямат запалителна система, използват свойството на дизеловото гориво да се самозапалва при много по-ниски температури в сравнение с метана. За да може природният газ да се ползва за гориво на класически дизелов двигател, е необходимо да се осигури запалването му. Това става най-лесно, като метанът се подава в цилиндрите заедно с течно гориво, което се самозапалва. Може да използва дизел или други по-тежки фракции от петролните рафинерии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във