Банкеръ Weekly

Пари и пазари

МАЛКО ВЪЗДУХ ЗА ПУШАЧИТЕ

Кабинетът тази година подрани и рано-рано внесе яснота около промените в акцизните ставки за 2005-а. Измененията бяха одобрени на 26 август и минаха под добре познатия благочестив мотив за хармонизиране на данъчното ни законодателство с това на Евросъюза. Късметът да се доближат до европейските акцизни нива този път извадиха ставките за пивото, спиртните напитки и цигарите. Налогът на горивата, поне засега, няма да се изменя и това би трябвало да ни спести миналогодишните протести на превозвачи и таксиметрови шофьори.Ако правителственият проект мине безпроблемно и през парламента, от догодина производителите и търговците на бира ще се облагат с 1.50 лв. на хектолитър. Според сега действащата уредба ставката е 1.05 лева. Потърпевши ще се окажат и любителите на спиртни напитки, тъй като налогът за тях скача от 0.05 лв. на алкохолен градус на 0.075 лева. На практика това означава, че след влизането в сила на новите косвени данъци литър ракия ще поскъпне поне с около лев.Малко по-облагодетелствани сякаш са пушачите, които ще плащат по-малко за маркови вносни цигари. Причината за тази екстра е, че се променя структурата на облагане на тютюневите изделия. Както е известно, акцизът за цигарите се състои от два компонента - специфичен (твърда сума на брой късове) и адвалорен (процент от продажната цена). В момента налогът за цигарите с филтър се изчислява като сума от 0.004 лв. на 1000 къса плюс 43.5% от цената, която е изписана на опаковката. От януари 2005-а ще се плаща по-висока фиксирана сума в размер на 0.0125 лв. на 1000 къса и по-ниска пропорционална - 31.8% от продажната цена. Изчисленията на финансовото министерство показват, че и кутия от най-популярната марка български цигари - Виктори, ще поевтинее с 5 стотинки, докато Средец ще поскъпне с 2 стотинки. Заместник-министърът на финансите Стамен Тасев обаче побърза да напомни пред журналисти за обнародваната неотдавна наредба за либерализация на цените на цигарите. Така производителите сами ще могат да определят стойностите, по които да се продават техните марки в търговската мрежа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във