Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Кандидатите за борсова слава оредяха

Десетте най-големи публични предлагания у нас са акумулирали общо с 434.436 млн. лева.

Първичните публични предлагания (от английски: initial public offering, или т.нар. IPO, при което се издават нови акции) не е популярно упражнение на "БФБ-София". Най-големите и успешните такива начинания се случиха  преди световната финансова криза през 2007-2008 година. След това ги броим на пръстите на едната ръка. Обръщане на тенденцията не е по силите само на една или две компании, но ако примерът им бъде последван и от други, които в някакъв момент не са били сигурни в борсовото си бъдеще например, или пък са чувствали някаква несигурност около своя бизнес,  излизането им на борсата, без съмнение, ще доведе до промяна и в анализите на инвеститорите. Повечето положителни примери ще могат да убедят песимисти, които считат, че капиталовият пазар не може да осигури адекватно финансиране на фирмите. Регистрирането на  всяка нова компания там вдъхва  поредната надежда за съживяване  на капиталовия пазар у нас.

Повод за тези размисли  дава предстоящото предлагане  на БФБ на емисия от акции, издадена от пазарджишкото дружество "Хигия" АД. Първата регистрирана частна болница у нас ще търси мястото си на борсовия небосклон от февруари нататък. Новината за това се понесе в публичното пространство още през ноември миналата година, когато Комисията за финансов надзор (КФН) изиска допълнителни документи, преди да одобри проспекта за публично предлагане.

"Xигия" АД

щe пpeдлoжи 1.3 млн. нoви aĸции, c ĸoитo щe се опита да yвeличи ĸaпитaлa cи oт 2 млн. нa 3.3 млн. лeвa. Mинимaлнaтa eмиcиoннa cтoйнocт щe бъдe 5 лв., което пък означава 6.5 млн. cвeж ĸaпитaл, привлечен oт инвecтитopитe.

Разрешението от КФН за публичното предлагане стана факт в края на декември, а това ще е първата болница, която ще търгува свои акции на регулирания  пазар у нас. От компанията обявиха, че сpeдcтвaтa щe бъдaт изпoлзвaни зa oтвapянe нa нoви oтдeлeния и ĸлиниĸи в лeчeбнoтo зaвeдeниe и за  зaĸyпyвaнe нa виcoĸoтexнoлoгичнa мeдицинcĸa aпapaтypa. Πyбличнoтo пpeдлaгaнe щe ce cмята  зa ycпeшнo, aĸo бъдaт зaпиcaни пoнe 10 000 от нoвите книжа. Hacтoящитe aĸциoнepи нямa дa зaпиcвaт aĸции oт yвeличeниeтo нa ĸaпитaлa, уточниха от дружеството.

Πpeз 2005 г. "Хигия" АД нaпpaви oпит дa излeзe нa бopcaтa, нo нe чpeз ІРО, a чpeз втopичнo пpeдлaгaнe, нo нe пoлyчи "зeлeнa cвeтлинa" oт Kомисията за финансов надзор.

Изпълнитeлeн диpeĸтop и мaжopитapeн coбcтвeниĸ на болницата в Пазарджик, притежаващ  85.7% от акциите с право на глас, e пpoф. д-p Cтaйĸo Cпиpидoнoв. Последните финaнcoви peзyлтaти на дружеството зa 2017 г. показват пpиxoди от 6.2 млн. лв., а  и пeчaлбaтa e 22 000 лeвa. В същото време върху кoмпaниятa обаче тежат дългoвe oт 8.2 млн. лeвa.

Къде ще се нареди IPO-то на "Хигия" АД в борсовата история още е трудно да се каже. Още повече  че компанията от Пазарджик ще мери ръст с някои от най-големите публични дружества днес на "БФБ-София". Това е мястото, което привлича инвеститорите, които не спират да търсят печелившия проект, но се доверяват само на хората с идеи.

Години без IPO

Последните няколко години не блястяха с първични публични предлагания. Приносът за борсовия живот у нас на този сегмент от капиталовия пазар беше по-скоро символичен. През 2018-а имаше само едно IPO - това на водещия производител на продукти от птиче месо "Градус" АД, в което старозагорската фирма успя да привлече  общо над 81.3 млн. лв. капитал. След успешното първично публично предлагане на акции през юни миналата година  фирмата беше отличена от борсовия оператор за "Емитент с най-голям принос за развитието на капиталовия пазар за 2018". "Градус" АД реализира най-голямото IPO в България за последните повече от десет години, а това пък я постави на второ място в символичния Топ 10 по този показател у нас. Заедно с това публичното предлагане даде възможност на инвеститорите да навлязат в един от най-слабо представените на борсата и в същото време най-растящи сектори - този на хранително-вкусовата промишленост, отбелязват анализаторите. С акумулираните парични средства "Градус" АД въведе в експлоатация два производствени центъра  - в Русе и в Стара Загора. Продуктовото портфолио през 2018 г. беше  разширено с два нови продукта. И през 2019-а фирмата ще продължи да използва акумулирания капитал, за да развива нови бизнес линии и да предлага нови продукти, коментираха от компанията.

През 2017 г. обаче на  Българска фондова борса  не бе осъществено нито едно първично публично предлагане (IPO). През 2016 г. на борсовата арена стъпи "Алтерко" АД, докато година по-рано това беше направила "Сирма груп холдинг" АД.

ИТ проекти

Първичното публично предлагане на "Алтерко" бе второто, осъществено от  ИТ компания, след като през 2015 г. IPO на  Българска фондова борса  реализира софтуерния разработчик "Сирма груп холдинг". Акумулираните средства се инвестират за оборудване на развоен център в България за разработка на нови технологии в сферата на т.нар. Интернет на нещата (IoT). В него вече се работи за усъвършенстване на топ продуктите в сегмента IoT: MyKi, MyKi Pet и She. Близо 200 фирми и индивидуални инвеститори с над 340 подадени заявки взеха участие в първичното публично предлагане на акции на технологичната компания. Статистиката показа, че 2/3 от всички акции са записани от физически лицa. Тогава бяха подадени заявки за 2.5 млн акции, или над три пъти повече спрямо минималното условие за успех на емисията. Дружеството привлече близо 2.2 млн. лв. и нови 160 акционери. От 1 декември, когато официално започна търговията с книжата на компанията, цената им нараства с над 75% към 28 януари тази година - до 2.48 лв. за един брой. 

Холдингът "Алтерко" АД е сред лидерите в телекомуникационния сектор в Източна Европа в сегмента на мобилните услуги с добавена стойност. Компанията е със 100% българска собственост, офиси в България, Румъния, Македония, Сингапур, Малайзия, Тайланд и САЩ, и предлага продуктите си в още над десет държави. Холдингът има 12 дъщерни компании.

"Сирма груп холдинг" е друг пример за това как бизнес стратегията може да бъде подкрепена от възможностите, които капиталовият пазар дава. Софтуерният разработчик акумулира след първичното публично предлагане (IPO) общо 11.5 млн. лв. от получени заявки за 9.5 млн. ценни книжа. Цената на една акция тогава бе 1.20 лв., докато сега  (към 28 януари) тя може да се купи само срещу 0.90 лева. Акумулираните средства са насочени към четири приоритетни направления. Първото е за увеличаване на присъствието на холдинга в САЩ с развиване на екипите за маркетинг и продажби, второто е за повишаване на производствения капацитет на компаниите от групата, третото е за доразработване на текущи продукти за по-доброто им представяне на пазарите. Последното направление е инвестиране в развойна дейност във високотехнологични ниши като компютърно зрение, медицина и роботика.

В "Сирма груп" няма мажоритарен собственик. Най-големите акционери са основателите на компанията, които са с дялове от около 10% плюс новите инвеститори. Части от дружеството притежават и някои ключови служители. В състава на "Сирма груп" влизат повече от 20 дъщерни компании и дружества, специализирани в различни софтуерни разработки - информационни технологии, индустрия, финансов сектор, облачни системи и други. Едно от най-иновативните дружества от групата е "Онтотекст", която се занимава със семантични технологии и успешно пласира своите решения в Западна Европа и Северна Америка.

Практиката на БФБ показва, че всяка една компания с устойчив бизнес модел и адекватни виждания на мениджмънта за неговите перспективи може да разчита на инвеститорското доверие при набирането на нов капитал. Сред инвеститорите има огромно търсене на качествени алтернативи, както и значителен алокиран ресурс. Същевременно  предлагането у нас е доста ограничено и именно заради него досега IPO-та бяха по-скоро инцидентни, отколкото систематични. В същото време нивото на разпознаваемост на фондовата борса не е достатъчно високо. Една значителна част от българския малък и среден бизнес няма цялата необходима информация за фондовата борса, за да може да прецени дали тя е подходящо място за набиране на финансиране.

ИТ индустрията е един от секторите, които се развиват най-динамично и са сред двигателите на икономическия ръст на страната ни. Борсата активно подпомага този процес и листването на "Алтерко" и "Сирма груп" само потвърждава, че усилията, които се полагат от мениджърите на борсовия оператор, са в правилната посока. "Убедени сме, че капиталовият пазар дава отлична възможност за привличане на средства за инвестиции в технологични иновации и ще сме свидетели и на следващи листвания от сектора", оптимист е Васил Големански от "БФБ-София".

 

Топ 10 по набрани средства

Общо 15 от дружествата, които стъпиха на БФБ след първично публично предлагане на нови акции, са акумулирали по над 10 млн. лв. от капиталовия ни пазар. Безспорно най-успешен е периодът преди 2007-2008-а. От последните години в списъка се вмъкна единствено "Градус" АД с процедурата от 2018-а. Инвеститорите са подкрепили компаниите от топ 10 общо с 434.436 млн. лева.

Лидери в това подреждане са "Първа инвестиционна банка" АД със 107 млн. лв., "Каолин" - с 61.8 млн. лв. и намиращата се в момента в несъстоятелност  Корпоративна търговска банка -  с 58.5 млн. лева.

Топ листата се допълва от "Химимпорт", "Градус" АД  и още една компания в несъстоятелност - "Енемона", които през 2006-а, 2007-а и 2018 г. акумулираха съответно по 44.34, 40.7 и 33.6 млн. лева. Монтанският производител на акумулатори и батерии "Монбат" се нарежда след тях с 32.67 млн. лв., изпреварвайки "Трейс груп холд", на който инвеститорите довериха 22.1 млн. лева. Този холдинг всъщност държи рекорда по най-голямо презаписване на първичното публично предлагате в историята - 1480 пъти!

В топ списъка попадат още "Девин", "Агрия груп холдинг" и "ЦБА асет мениджмънт", чиито проекти бяха подкрепени съответно с по 18.3, 15.4  и 14.4 млн. лева.

Топ 3 на IPO-а с най-малко набрани пари се запълва от "Орфей клуб уелнес" (3820 лв.), "Херти" (януари 2008 г., 42 771 лв.) и "Дир.бг" (201 995 лв.).

Facebook logo
Бъдете с нас и във