Банкеръ Weekly

Пари и пазари

КАФЕ ИЛИ БУРГЕРИ

Американската търговска верига за кафе Старбъкс (Starbucks) откри първото си заведение във Франция на 16 януари - смела стъпка, като се има предвид изтънченият вкус на французите към напитката, чието сервиране те са превърнали в изкуство. Някои френски всекидневници дори писаха, че американците само си въобразяват, че могат да правят кафе, и се подиграха, че Жан-Пол Сартър едва ли е щял да почувства същото вдъхновение, сърбайки кафе от картонена чаша в Ле дьо Маго (Les Deux Magots). Английското икономическото списание Иконъмист обаче подходи по-прагматично към спорния въпрос с ободряващата напитка и реши да провери какво би ни казала за валутните курсове цената на кафето Старбък, което вече се сервира в 32 страни по света. Експертите публикуваха индекс Старбък по подобие на индекса Биг Мак. И двете мерки сравняват цените на продуктите по света и предлагат лесно разбираем ориентир дали съответната национална валута е на точната си стойност спрямо щатския долар. Оценките са базирани на теорията за паритетната покупателна способност на населението. Според нея в дългосрочен аспект обменните нива на паричните единици трябва да се стремят към нива, които изравняват цените на кошница от стоки и услуги в различните държави, с други думи - навсякъде трябва да се купуват еднакви количества срещу дадена сума щатски долари. По чиста случайност средната цена на голямо кафе с мляко в Америка е 2.80 щ. долара, точно колкото и на сандвича Биг Мак. Като се раздели цената в местната валута на дадена страна на доларовата стойност, се получава реалният валутен курс. При сравнение с текущия курс се разбира дали националната парична единица е надценена или подценена спрямо щатската.За повечето основни валути и двата индекса - Биг Мак и Старбъкс, дават почти еднакви оценки. Според Старбъкс еврото е надценено с 33% към долара, а английската лира - със 17 процента. Най-завишена е цената на швейцарския франк - 62 процента. Докато канадският, австралийският и новозеландският долар все още са под реалната си стойност спрямо щатския въпреки ръста, който регистрираха в последно време. Данните от двата индекса се различават съществено в Азия. Според Биг Мак японската йена е с 12% по-евтина от щатския долар, а според Старбъкс тя е с 13% по-скъпа. Още по-големи разминавания се получават в Китай. Индексът на сандвичите показва, че юанът е с 56% по-евтин от реалната си цена спрямо щатския долар, докато индексът на кафето показва паритет между двете валути. С други думи, ако се ръководим от него, американските производители нямат основание да се оплакват от китайската парична единица. Експертите обясняват тези различия с нееднаквата степен на конкуренция на пазарите на двата продукта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във