Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ЯПОНСКИТЕ АВТОМОБИЛНИ КОМПАНИИ ПРИКЛЮЧИХА С КРИЗАТА

УВЕЛИЧЕНИТЕ ПРОДАЖБИ В САЩ ПОДОБРИХА ФИНАНСОВОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА АВТОМОБИЛОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕЯпонските автомобилостроители имат по-добри резултати през първата част на финансовата 2002/2003 г. в сравнение с предходната. Положителната тенденция се изразява в нарастване на печалбите на водещите компании в отрасъла, което се дължи на увеличените продажби на най-платежоспособния пазар в света - американския. Силно развитата дистрибуторска мрежа на японските фирми в САЩ се възползва максимално от увеличеното търсене на автомобили след атентатите от 11 септември и увеличи значително пазарния си дял. Mитсубиши Моторс Една от най-големите японски компании, 37.3% от чиито акции са собственост на Даймлер Крайслер, получи 6.6 млрд. йени чиста печалба за първото полугодие на финансовата година. Тези резултати са впечатляващи, като се има предвид, че за същия период на 2001/2002 г. загубите на компанията достигнаха колосалната сума от 31.5 млрд. йени. Брутната печалба на японския автомобилопроизводител за периода април-септември 2002 г. се равняваше на 18.9 млрд. йени, а оборотът й достигна 1619 млрд. йени (ръст от 5.6% спрямо същия период на предходната финансова година). Като основна причина за добрите резултати на Митсубиши експертите посочват разширяването на продажбите й в САЩ и в някои азиатски страни, което компенсира свиването на пазарите в самата Япония и в Европа. Освен това компанията предприе драстични мерки за подобряване на качеството и обнови основния си асортимент чрез разработката и внедряването на някои нови модели автомобили. Конструкторите на компанията разработиха успешно малогабаритен модел Колт, много от комплектуващите елементи на когото са унифицирани с тези на предишния модел Смарт. Очаква се новият модел да излезе на пазара през 2004 г., а за целия период между 2000 и 2007 г. Митсубиши си е поставила задача да пусне 15 нови модела на японския пазар и 14 на европейския. До края на финансовата 2002/2003 г. експертите очакват чистата печалба на компанията да достигне 38 млрд. йени.MаздаРезултатите на тази японска компания също потвърждават констатацията, че като цяло отрасълът излиза от кризата, която бе затиснала автомобилостроенето през периода 1999/2001 година. Чистата й печалба за първото полугодие на финансовата 2002/2003 г. достигна 5.57 млрд. йени (46 млн. евро), а това е ръст над четир пъти спрямо същия период на предходната година. Рекорд за Мазда е увеличаването на брутната й печалба с цели 91% - до 9 млрд. йени. Според ръководството на компанията, тези благоприятни финансови резултати се дължат не само на обновлението на асортимента и на новите модели, предложени на пазара, но и на понижението на курса на йената към щатската валута. Ако тази валутна тенденция се запази до края на финансовата година, от компанията очакват продажбите й да нараснат на всички пазари общо с 11.7%, а чистата й печалба да достигне в края на периода 26.5 млрд. йени. За да подобри още резултатите си, Мазда предвижда да инвестира около 83 млн. евро в търговската си мрежа в САЩ. Трябва да се има предвид, че за да го направи, компанията ще използва максимално и помощта на Форд, който държи 33.3% от нейния капитал. Главните идеи на експертите по маркетинг на Мазда са свързани със създаване на нова индивидуалност на продаваните в Щатите автомобили и с разработката на нови, оригинални и отговарящи на вкусовете на американските потребители модели като Мазда 6, пусната преди няколко месеца на пазара, Мазда 2, заменила модела Демио и Мазда 3, която ще излезе на пазара в края на 2003 година.ХондаКомпанията заема второ място сред японските автомобилостроители и през първото полугодие на финансовата 2002/2003 г. също подобри резултатите си в сравнение с успешната за нея 2001/2002 година. Нейната брутна печалба достигна 323.9 млрд. йени, с което ръстът й спрямо предходния период вече се измерва с 2.7 процента. Чистата печалба от продажбите на автомобили достигна 194.8 млрд. йени, а оборотът на компанията нарасна с 10% до рекордните за последните три години 3853 млрд. йени.Осемдесет на сто от своите печалби Хонда получава от продажбите си на американския пазар. Общите продажби на всички модели на фирмата нараснаха с 9.2% и достигнаха 1.4 млн. броя, от които над 50% са продадени именно в Щатите. Търсенето на двуколесни транспортни средства, в които Хонда се специализира, нарасна само за една година с 37.8 процента. Според експертни оценки оборотът й през финансовата 2002/2003 г. може да достигне 7.9 трлн. йени, а броят на продадените автомобили - до 2.89 милиона. С тези си резултати японската компания ще получи и около 410 млрд. йени чиста печалба.Въпреки забавянето на икономическото развитие на САЩ Хонда продължава да реализира своята инвестиционна програма в страната. Намеренията на ръководството й са да инвестира 425 млн щатски долара за удвояване на производствения капацитет на завода за сглобяване на автомобили в град Линкълн, който влезе в експлоатация през 2001 година. В този завод се сглобява миниванът Одисей, а досега годишно капацитетът му бе 150 000 броя. С новата инвестиция общата сума на вложените в завода средства ще достигне 1 млрд. щатски долара, а всички инвестиции на компанията в осемте й завода в САЩ ще достигнат 6.3 млрд. щ. долара.През юли 2002 г. Хонда стана първата автомобилна фирма, която получи от властите на Калифорния сертификат за съответствие с местните нормативи за защита на околната среда. А през декември 2002 г. компанията предостави на властите в Лос Анжелис пет автомобила с електрически двигатели за изпитания и одобрение. Ако тестовете преминат успешно, компанията ще започне масирани продажби на този тип возила в Щатите.НисанПреди три години тази японска компания бе на границата на фалита и експертите прогнозираха ликвидацията й, но сега, през първото полугодие на финансовата 2002/2003 г., нейната брутна печалба достигна 348 млрд. йени, а чистата й печалба скочи до 286 млрд. йени. Единственото все още проблемно звено на компанията е фирмата за производство на товарни автомобили Нисан Дизел, чиито загуби останаха доста големи и през последната година - 4.57 млрд. йени. Тя обаче зависи в най-голяма степен от състоянието на японския пазар, където наред с ожесточената конкуренция се наблюдава и спад в продажбите. Затова за първото полугодие на 2002/2003 г. фирмата е продала на японски клиенти едва 35 хиляди товарни автомобила, което е най-ниското равнище на продажби от 37 години досега. Според експертите, през настоящата година се очаква да бъдат пласирани до 70 000 нейни товарни автомобила. Общото състояние на Нисан Дизел се влошава и от натрупаните просрочени задължения, които вече са 405 млрд. йени. Поради тази причина ръководството на компанията майка е поставило задачата за предприятието да намали загубите си с 40% до 2006 година. Ако това не стане, фалитът на фирмата за товарни автомобили на Нисан е неизбежен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във