Банкеръ Daily

Пари и пазари

Гиганти влизат в схватка за електроколите

Нагорещеният до червено пазар на електрически превозни средства вещае конфронтация между едрите петролни компании и енергийните доставчици. Нефтените корпорации, които от почти век продават гориво за колите, вече се насочват към електрическия сегмент, който се подготвя за експоненциален растеж. Проблемът е, че енергийните дружества, които са основните доставчици на електроенергия за домакинствата, имат същата идея.

"Бритиш петролиъм" прогнозира, че продажбите на електрически возила ще скочат със зашеметяващите 8800% между 2017-а и 2040 г. - атрактивна възможност за бизнес в периода на очакван спад на търсенето на бензин и дизел. Което означава, че компаниите от бранша ще трябва да се борят с традиционните енергийни фирми за монтирането на зарядни устройства в жилищата на хората, на бензиностанциите и дори в офисите на собствениците на "зелени коли".

Логиката на петролните корпорации е желязна - продажбите на бензин и на дизел е гръбнакът на техния бизнес, откакто в началото на миналия век двигателите с вътрешно горене бяха пуснати в производство. С еволюцията на съзнанието на шофьорите, които започват да приемат присърце вредните емисии и влиянието им върху околната среда, мнозинството анализатори предвиждат търсенето на тези горива да се забави и дори да спадне. При тези обстоятелства зарядните устройства са начин да се върнат шофьорите към пунктовете за продажби на дребно на петролните лидери и към страничните харчове за кафе и закуски, които се предлагат в тях. По сметки на специалисти от "Бритиш петролиъм" почти половината от брутната печалба на тези пунктове идва от продажбите на различни от горивата стоки.

Британският петролен лидер обяви през миналата седмица, че ще похарчи около 170 млн. щ. долара, за да купи компанията за зареждане на електрически автомобили - "Чарджмастър", с идеята да добави технологията към съществуващата си верига от бензиностанции. Всъщност  по този начин англичаните следват пътя на втората по пазарна капитализация в света нефтена корпорация - "Роял Дъч Шел".

По оценка на Ерик Феърбен - основател и главен изпълнителен директор на една от най-големите английски фирми за зареждане на електрически превозни средства "Под пойнт",  едва 3% от колите ще се зареждат "пътьом". Огромното мнозинство от собственици на "зелени возила" ще ги включва към мрежата нощем вкъщи, когато не ги ползват. Което автоматично дава козове на съществуващите енергийни компании. За тях зареждането на колите няма да е въпрос на застраховка срещу загубата на клиенти, а по-скоро възможност да извлекат печалби от очертаващия се ръст на потреблението на електричество. Шведската "Ватенфал" и финландската "Фортум" вече инсталират зарядни устройства в жилищата и в офисите на клиентите си. И двете фирми се готвят да осигурят на шофьорите зарядна инфраструктура по магистралите, подобна на съществуващите бензиностанции, с което хвърлят ръкавица на петролните гиганти.

Всъщност  основните играчи от двете пазарни ниши могат да си сътрудничат, като бензиностанциите се заемат с попътното зареждане на превозните средства, а енергийните доставчици - с домовете и офисите. Амбициите на петролните компании  обаче очевидно са по-големи. Например  "Шел" изчислява, че 40% от зареждането на колите ще става вкъщи и други 40% - на работа. Затова през миналата година тя купи "Фърст ютилити" - седмия по големина доставчик на енергия във Великобритания - възможно най-директният удар на пазара на съществуващите електрически играчи. През октомври 2017-а "Шел" придоби и "Ню моушън" - най-големия европейски доставчик на зарядни за електрически превозни средства. А в края на ноември 2017-а подписа споразумение с IONITY - регистрирано в Мюнхен съвместно дружество между "Бе Ем Ве груп", "Даймлер", "Форд мотър" и "Фолксваген" - за изграждане на зарядни станции в десет европейски държави.

С разгорещяването на битката за пазарен дял Александра О'Донован - анализатор на новостите в транспортния бранш в "Блумбърг ню енърджи файненс", се надява и едрите петролни гиганти, и енергийните дружества да получат  подобаваща роля, а демографията и географското положение да определят успеха на всеки сектор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във