Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ФОНДОВИТЕ МЕНИДЖЪРИ ДАВАТ ОЩЕ ЕДИН ШАНС НА ЕВРОПА

Алтернативите пред международните инвеститори са ясни. В света има три големи пазара на ценни книжа - САЩ, Европа и Япония. Критерият за избор на един от тях изглежда очевиден. Най-изгоден от гледна точка на цените е европейският пазар, защото неговите книжа са най-евтини. Ако обаче световната икономика тръгне да се възстановява през тази година, този процес ще е най-бърз в САЩ. Освен това, в исторически план Европа не спира да разочарова инвеститорите. От въвеждането на еврото на 1 януари 1999 г. насам те непрекъснато очакват да се случи чудо и валутата да започне да поскъпва и всеки път остават излъгани. Ситуацията бе подобна и през януари тази година. Еврото стартира силно под влияние на пуснатите в обращение евробанкноти и монети и приключи месеца с най-ниската си от шест месеца насам котировка към щатския долар.Въпреки неудовлетворението си инвеститорите са склонни да дадат още един шанс на Европа. По данни от последното проучване на щатската инвестиционна банка Мерил Линч (Merrill Lynch), проследило нагласата на международните фондови мениджъри, 37% от интервюираните предпочитат да инвестират в европейските ценни книжа, а 25% - в щатски. На какво се дължи този повишен интерес към Стария континент? Една от причините е предположението, че перспективите за растеж в САЩ вече са отчетени в цените на акциите. Експертите от Мерил Линч са констатирали, че 55% от паричните мениджъри смятат щатския пазар за най-надценения в света и само 11% твърдят същото за европейския. Вторият фактор, визиран от привържениците на Европа, е очакваното увеличено търсене на пенсионни и взаимни фондове от европейците, които вече няма да могат да разчитат единствено на държавата за приличен доход след пенсионирането си. Възприемайки постепенно щатската култура на боравене с ценни книжа, те ще увеличат търсенето, а оттам - и цените на акциите. На трето място, икономическите и финансовите реформи в Европа могат да доведат и тук щатското икономическо чудо на високата производителност от 90-те години на ХХ век.

Facebook logo
Бъдете с нас и във