Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ФИНАНСИТЕ НА ЩАТСКИТЕ БАНКИ ВДЪХВАТ УМЕРЕН ОПТИМИЗЪМ

Най-големите банки на САЩ оповестиха финансовите си резултати за четвъртото тримесечие на 2000 година. И въпреки че банковите анализатори очакваха значителни загуби от влошеното качество на кредитните им портфейли и от разходите за придобиване на конкурентни структури, оперативните им приходи бяха в рамките на прогнозите или по-добри.
Оперативната печалба на

щатския първенец Ситигруп (Citigroup Inc.)

се е увеличила с 11% през последните три месеца на миналата година благодарение на мощния ръст на потребителския бизнес. Доходността от корпоративните му книжа обаче е намаляла с 3 цента на акция, което се дължи най-вече на осчетоводените задължения по покупката на базирания в Тексас кредитор Асошиейтс Фърст Кепитъл (Associates First Capital). Необслужваните кредити на гиганта пък са се увеличили слабо и не са заплаха за финансовата му стабилност.
Междувременно неуморимият президент на щатската групировка Санди Уейл, който въпреки обещанията си все още не е посочил своя приемник, замисля нови сделки. Ситигруп, която е най-големият издател на кредитни карти в света, се готви да преговаря с Майкол (Мaycal) - боледуващ японски финансов супермаркет - да купи поделението му за кредитни карти за около 200 млрд. йени. Продажбата на Майкол Кард ще предизвика яростна конкуренция в сектора, защото и чуждестранните инвеститори, и японските финансови конгломерати, и местните фирми за потребителски кредити се борят да разширят присъствието си на потъналия в летаргия японски пазар на кредитни карти. Ситигруп вече предлага в Япония своите карти Дайнърс Клъб и притежава дял от Унимарт Лайф (Unimart Life) - местна фирма за финансиране на дребни потребители. Повечето международни компании за кредитни карти, между които Мастърс, Америкън Експрес и Виза, също имат подписани споразумения със сродни местни фирми и банки.
Сега Майкол Кард е съдружник на Мастърс, което дава възможност на притежателите на двата вида карти да ги използват по целия свят. Компанията майка отрича съобщенията, че преговаря с потенциални купувачи на кредитния й бизнес. Но не крие, че се готви да продаде Майкол Кард като част от мерките за намаляване на дълга си от 1160 млрд. на 910 млрд. йени. Според Пол Хийтън - анализатор в Дойче Сикюритис (Deutsche Securities), финансовите компании в Япония харчат за реклама средно по 40 хил. йени за всеки потенциален клиент на кредитните им карти. Като се има предвид, че към август 2000 г. Майкол Кард е имал 3.2 млн. потребители, то реалната цена за достъп само до клиентската база на фирмата се очертава над 100 млрд. йени.

Втората по големина Джей Пи Моргън Чейз

(J. P. Morgan Chase Co.), образувана от сливането на Джей Пи Моргън и Чейз Манхатън, оповести 68% намаление на приходите си през четвъртото тримесечие на миналата година. Отрицателният резултат се дължи на мащабни загуби от търговията с акции. Но пък качеството на кредитния портфейл на базираната в Ню Йорк банка се подобри значително, като проблемните й активи намаляха до 1.92 млрд. щ. долара.

Третата в щатската ранглиста Бенк ъф Америка (Bank of America)

съобщи за 27% по-ниски доходи през четвъртото тримесечие на миналата година. Тя задели 1.21 млрд. щ. долара за провизиране на необслужвани кредити срещу 350 млн. щ. долара за същия период на предходната година и ще отпише 1.08 млрд. щ. долара за покриване на загуби от лоши кредити срещу 501 млн. щ. долара през последните три месеца на 1999 година. Главният финансист на Бенк ъф Америка Джеймс Хенс очаква необслужваните й активи да продължат да растат в обозримо бъдеще. Тя има голяма експозиция към изпадналите в неплатежоспособност електрически компании на Калифорния. Предвид по-умерения икономически растеж на страната ръководството на банката планира загубите от лоши кредити да достигнат 3 млрд. щ. долара през 2001 г. (срещу 2.4 млрд. щ. долара през минала година и 2 млрд. щ. долара през 1999 година). Но общите оперативни приходи през тази година вероятно ще се увеличат с 4-5 процента.

Базираната в Чикаго Бенк Уан (Bank One),

която е на четвърто място в САЩ, поднесе най-неприятната изненада на инвеститорите със своята загуба в размер на 512 млн. щ. долара през последните три месеца на миналата година. Тук заслугата е на проблемите от търговските банкови услуги и увеличените с 1 млрд. щ. долара резерви за лоши кредити.
Този резултат със сигурност не влизаше в плановете на нейния главен изпълнителен директор Джейми Даймън. Когато в края на март 2000 г. той бе назначен за ръководител на банката, котировките на акциите й на фондовия пазар се увеличиха чувствително. Още тогава обаче банковите анализатори подчертаха, че пред бившия директор на Ситигруп стои далеч по-сложната задача - да повиши наистина капитала на кредитната институция. Даймън също призна, че не си прави илюзии относно предизвикателството, което поема. Но той има здрава ръка и аналитичен ум и освен това обича сложните неща. И е напълно готов да се хвърли отново във водовъртежа, след като почти година и половина стоя в сянка и търсеше най-подходящото място за реализация на таланта си.
Днес Даймън коментира, че радикалният му подход към лошите кредити и дисциплината на разходите ще дадат резултат и до средата на тази година финансовото състояние на Бенк Уан ще се стабилизира.

Бенк ъф Ню Йорк (Bank of New York)

която е специализирана в търговия с ценни книжа и инвестиции, отбеляза 14% ръст на приходите си през четвъртото тримесечие на 2000 година. Той идва от дейността й в областта на комисионния бизнес - управление на активи, валутна търговия и обслужване на ценни книжа. Към 31 декември 2000 г. банката задели 616 млн. щ. долара за провизиране на кредити, което представлява 1.7% от стойността на кредитния й портфейл.

Базираната в Сан Франциско Уелс Фарго (Wells Fargo)

реализира 8.7% по-високи доходи през последните три месеца на миналата година. Това стана благодарение на ръста в приходите от ипотеки и застраховки, който неутрализира по-големите загуби от лоши кредити. Уелс Фарго задели 20% повече провизии за необслужвани заеми в сравнение със същия период на 1999 година. Положителна тенденция в дейността на банката е и увеличението на средствата, привлечени под формата на депозити, които дават възможност за по-голяма и доходна кредитна дейност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във