Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ФАТАЛНАТА ГРАНИЦА Е ПЕТДЕСЕТИЯТ МИЛИАР

Световните агенции за кредитен рейтинг съобщиха, че е напълно възможно застрахователните компании да претърпят далеч по-високи от очакваните загуби след терористичните атаки в Ню Йорк и Вашингтон на 11 септември 2001 година. Стандард енд Пуърс (Standard Poor's) обяви, че ще ревизира оценката си за редица застрахователи и презастрахователи, но добави, че компаниите, заемащи челни позиции, не са застрашени от неплатежоспособност, след като удовлетворят исковете за компенсации. Позовавайки се на поверителна информация, агенцията разкри, че досега са изчислени щети за 14 млрд. щ. долара, които ще бъдат поети от 55 водещи застрахователи, но е напълно възможно реалните цифри да бъдат далеч по-високи. Граничната стойност, след която щетите вече действително ще повлияят върху балансовите числа на компаниите, е 15 млрд. щ. долара. И все пак Роб Джоунс, директор на финансовият клон на Стандард енд Пуърс в Лондон, твърди, че загубите трябва да надхвърлят 50 млрд. щ. долара, за да има основания за тревога за състоянието на застрахователната система изобщо. Друга световна рейтингова агенция, Муудис (Moody's), предупреждава, че след трагичните инциденти в Ню Йорк и Вашингтон е много вероятно съществуващите методи за оценка на застрахователния риск да се окажат неефективни. Наред с преките финансови последствия този сектор може да бъде засегнат и в по-дългосрочен аспект. Застрахователният пазар на финансовата групировка Лойдс (Lloyd's) в Лондон бе един от най-пострадалите, тъй като е специализиран основно в областта на авиационни застраховки и застраховки при бедствия. Той неминуемо ще трябва да бъде основно преструктуриран. Засега от Лойдс не са излезли с точни цифри за очакваните загуби. Анализаторите от Муудис твърдят, че най-вероятно европейските застрахователни компании ще понесат почти 50% от товара на компенсациите след терористичните атаки. Световните лидери в презастраховането Мюних Ре (Munich Re) и Суис Ре (Swiss Re) коригираха прогнозираните суми с общо над 1.6 млрд. щ. долара. Първоначалната оценка на щетите и на двете компании бе далеч по-ниска - базираната в Цюрих Суис Ре предполагаше, че загубите й няма да надхвърлят 720 млн. щ. д., а Мюних Ре, която е и най-голямата презастрахователна компания в света, бе изчислила своите на 910 млн. долара. Самият факт, че и двете водещи компании бяха принудени да ревизират своите оценки близо два пъти, е ясно доказателство за усложнената обстановка в този сектор след събитията в САЩ. Сега Суис Ре очаква да плати 1.25 млрд. щ. д., или около две трети от миналогодишната си печалба, докато само за една седмица Мюних Ре почти удвои предполагаемите стойности на компенсациите, които ще дължи - около 2 млрд. долара. Наблюдатели на пазара подозират, че застрахователните компании вероятно ще потърсят изход в т.нар изключения в случай на война. Такава клауза присъства в много подписани полици. Редица големи компании старателно избягват да говорят по въпроса, камо ли да отрекат, че ще използват тази вратичка за избягване на компенсациите. Проблемът стана актуален, когато американският президент Джордж Буш и държавният секретар Колин Пауъл определиха терористичните атаки от миналата седмица като акт на война. Но застрахователите все още са предпазливи - Морис Грийнбърг, председател на американската Ей Ай Джи (AIG), поясни, че макар някои членове на щатската администрация да са използвали термини като обявяване на война, засега военни действия в традиционния смисъл на думата няма. Една от първите реакции на застрахователните компании след трагедията бе да увеличат значително исканите премии. Деби Макелрой, президент на американската Асоциация на регионалните авиолинии, съобщава, че застрахователите вече са представили новите си изисквания към превозвачите. В някои случаи те настояват за покачване на премиите със 100% и авиокомпаниите се принуждават да търсят правителствени гаранции. Още по-силно ударени ще бъдат чуждите превозвачи в САЩ - очаква се премиите за тях да скочат с над 150%. Авиокомпаниите са разтревожени и от факта, че застрахователите вече настояват от договорите да се изключи клаузата за изплащане на компенсации при т.нар. приземни нещастия - при смърт на повърхността на земята, както и при разрушаване на сгради, ако примерно самолетът катастрофира, след като е бил отвлечен. Служител на английската авиокомпания Върджин Еърлайнс (Virgin Airlines) обобщава: В бъдеще авиолиниите ще бъдат подложени на още по-големи рискове и при новите изисквания на застрахователите може изобщо да спрат да работят в случай на застрахователно събитие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във